Świat uczuć i emocji. Jak kształtować kompetencje społeczne. Scenariusze zajęć dla nauczycieli i wychowawców klas IV–VIII
- Autor: Maria Gudro-Homicka
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-257-6
- Data wydania: 2023
- Liczba stron/format: 178/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Autorka po raz kolejny przygotowała publikację, która wprowadza w świat wartości, uczuć, budowania relacji, szacunku i etyki w wychowaniu młodego człowieka. Ten cenny materiał w postaci konspektów lekcji dla klas IV–VIII skierowany jest do nauczycieli, wychowawców i pedagogów i ma pomóc w pracy z uczniem w zakresie kształtowania kompetencji społecznych, rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie w trudnych dla ucznia sytuacjach. Jako polonistka, autorka proponuje do wykorzystania przykłady bohaterów literackich, metodę dramy i umiejętnie łączy je z rzeczywistymi sytuacjami.
Spis treści:
Wstęp
CZYM SĄ EMOCJE? JAKI MAJĄ WPŁYW NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY?
DZIECKO WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE
KONSPEKTY ZAJĘĆ
Wartości, emocje
Temat 1. Być grzecznym to…
Temat 2. Wyrazić szacunek to wielka sztuka
Temat 3. Jak żyć w prawdzie?
Temat 4. Życzę Ci… Redagowanie życzeń świątecznych
Temat 5. Co znaczy być pięknym/piękną
Budowanie relacji
Temat 1. Jak uczynić ten świat godnym jego dzieci – o budowaniu relacji
Temat 2. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza to utwór o…
Temat 3. "Zbrodnia to niesłychana, Pani zabija Pana" − Lilije Adama Mickiewicza
Temat 4. Pokonam strach, ponieważ…
Media, przekaz, fakty, opinie
Temat 1. Zalety i wady internetu
Temat 2. Faktem jest, że… – o odróżnianiu faktów i opinii
Śmierć i samobójstwo
Temat 1. "Teraz już wszystko będzie dobrze, on nigdy nie zrobi już czegoś tak głupiego"
Temat 2. Kataklizmy w życiu człowieka
Temat 3. Ból ojca po śmierci dziecka. Jan Kochanowski – Tren VIII
Temat 4. Wybór drogi życia
Temat 5. Czy ktoś mi może pomóc?
Temat 6. Czym jest życie człowieka?
Rodzina, dom
Temat 1. Kocham mój dom
Temat 2. O rodzinie XXI wieku
Temat 3. A ty mnie na wyspy szczęśliwe zabierz…
Alienacja rodzicielska, wykluczenie, odrzucenie
Temat 1. O wykluczeniu
Temat 2. Do czego są potrzebne zdania pojedyncze? Lekcja nauki o języku z wykorzystaniem dramy
Temat 3. Jestem piękna/jestem piękny, ponieważ…
Temat 4. W świecie ciemności… O smutnym losie niewidomej dziewczynki. Bolesław Prus − Katarynka
Temat 5. Znieczulica to…
Nadzieja
Temat 1. Nadzieja – złudna czy trzymająca przy życiu
Z NOTESU NAUCZYCIELA – WSKAZÓWKI METODYCZNE
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
Antoni Buchała, profesor oświaty, polonista, ekspert MEiN-u, autor publikacji o tematyce oświatowej, literackiej i teatralnej:
W publikacji autorka proponuje metodę dramy, czyli wchodzenia w role i działanie w sztucznie wytworzonej sytuacji wychowawczej. Co ważne – wszystko odbywa się w bezpiecznym otoczeniu, a to pozwala przełożyć wyćwiczone reakcje na sytuacje, które mogą przydarzyć się w rzeczywistości. (…) Dobry nauczyciel pomoże uczniom teoretycznie wytworzyć i obserwować emocje u siebie – po to, by pokazać, że (…) można reagować inaczej, niż się to wydaje oczywiste w pierwszym odruchu; że można postępować mądrze lub bezmyślnie; dobrze lub źle. To ogromna zaleta tej książki.
Maria Gudro-Homicka Dyplomowana nauczycielka języka polskiego, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz dwuletniego Podyplomowego Studium Filologii Polskiej na UW. Nauczycielka akademicka w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach i na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, w Instytucie Nauk Pedagogicznych w Toruniu. Autorka licznych publikacji metodycznych, współautorka trzech programów języka polskiego dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Rzeczoznawczyni MEiN ds. opiniowania podręczników szkolnych, edukator. Redaktor naczelna czasopisma Polski w Praktyce w latach 2009-2012. Współzałożycielka Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów w 1993 r., przewodnicząca ZG SNaP-u w latach 1998-2001, 2013-2018, obecnie honorowa przewodnicząca SNaP-u. Nagrodzona Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Amen D.G., Neuroplastyczność mózgu. Proste ćwiczenia i techniki, które wyeliminują złe nawyki, negatywne emocje, stres, i depresję, Wydawnictwo Vital, Białystok 2022.
Bono de E ., Jak myśleć sprawniej. Przewodnik myślenia innowacyjnego, Wydawnictwo Medium, Warszawa 1985
Bourgeis P., Clark B., Franklin mówi ,,przepraszam”, Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała 1999.
Chatizow J., Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Żyć, nie umierać – poradnik dla rodziców i nauczycieli, Difin, Warszawa 2018.
Cloud H., Townsend J., Sztuka mówienia ,,Nie”. Jak chronić własne życie przed manipulacją ze strony innych ludzi, Oficyna Wydawnicza VOCATIO, Warszawa 1995.
Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1998.
Gozdek-Michaelis K., Rozwiń swój genialny umysł, Wydawnictwo J-BF, Warszawa 1996
Gudro M., Drama w szkole podstawowej. Lekcje języka polskiego – materiały metodyczne, CODN, Warszawa 1994
Gudro M., Przygoda z dramą, Wydawnictwo Ligra, Wrocław 1994.
Gudro M., Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży. Drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii, Difin, Warszawa 2015.
Gut J., Haman W., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa 1995.
Kasdepke G. Kocha, lubi, szanuje… czyli jeszcze raz o uczuciach, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2009.
Nowak E., Orkan. Depresja, Harper Collins Polska, Warszawa 2021.
Perry B. D., Oprah W., Co ci się przydarzyło? Rozmowy o traumie, odporności psychicznej i zdrowieniu, wydawnictwo Agora, Warszawa 2022.
Powell J., Jak kochać i być kochanym, Wydawnictwo Diecezjalne, Pelpin 1990.
Smith S., Hayes S. C., W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2021.