Dzieci przedwcześnie urodzone. Możliwości wsparcia i pomocy
- Autor: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-752-0
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 186/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
48.00 zł
43.20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka stanowi przewodnik we wspomaganiu rozwoju dziecka urodzonego
przedwcześnie - od momentu przyjścia na świat do rozpoczęcia nauki w
szkole. Poruszane w niej tematy dotyczą zagadnień, o których mówi się
zbyt rzadko po opuszczeniu przez wcześniaka szpitala. Bardzo ważnym
elementem profilaktyki zaburzeń rozwojowych czy chorób psychicznych
powinno być uświadomienie społeczeństwa i wszystkich osób zajmujących
się wcześniakiem po wyjściu ze szpitala, że nadal są to dzieci
znajdujące się w grupie ryzyka zaburzeń w rozwoju i z tego względu
powinny mieć możliwość dostępu do odpowiednich programów wczesnego
wspomagania rozwoju.
Książka może być przydatna dla opiekunów małego dziecka, rodziców, osób
pracujących w ośrodkach pomocy rodzinie, poradniach specjalistycznych,
żłobkach, przedszkolach czy szkołach.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Czy wcześniaki potrzebują wczesnego wspomagania rozwoju?
Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Rozdział 2. Anastazja, czyli „405 gramów szczęścia”. Studium przypadku od leżenia do chodzenia
Barbara Gilewska
Rozdział 3. Wspomaganie więzi fizycznej i uczuciowej między dzieckiem przedwcześnie urodzonym a opiekunem
Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Rozdział 4. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego w percepcji rodziców i
specjalistów – możliwości diagnozy i pomocy dzieciom przedwcześnie
urodzonym
Iwona Palicka, Izabela Grzebna
Rozdział 5. Diagnoza i planowanie pracy terapeutycznej z dzieckiem
przedwcześnie urodzonym, z zaburzeniami i deficytami rozwoju, w wieku
przedszkolnym
Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
Rozdział 6. Zabawy werbalne i komunikacyjne z wykorzystaniem Logodogo – od wyrazu do zdania, od litery do czytania
Anna Franczyk
Rozdział 7. Trening uwagi jako metoda wspomagania rozwoju poznawczego dzieci
Monika Deja
Rozdział 8. Problem gotowości szkolnej dzieci przedwcześnie urodzonych
Paulina Michalska, Anna Szymanik-Kostrzewska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Notki o autorach
prof. zw. dr hab. Mariola Bidzan, Instytut Psychologii UG:
(...) Książka podejmuje istotną i wciąż aktualną problematykę
wspomagania rozwoju dzieci urodzonych przedwcześnie i ich rodzin
w perspektywie wielospecjalistycznej (głównie psychologicznej,
pedagogicznej, logopedycznej) i wielowymiarowej. Pomimo tego, że we
wspomaganiu rozwoju tej grupy dzieci stosuje się cały wachlarz metod,
zarówno farmakologicznych, operacyjnych, jak i rehabilitacyjnych,
potrzebne są badania poszukujące nowych propozycji terapii
wspomagających leczenie farmakologiczne, a do nich niewątpliwie należą
oddziaływania prezentowane przez Autorki monografii. Takie oddziaływania
są niezbędne, by zoptymalizować zasoby zdrowotne dzieci urodzonych
przedwcześnie.
Małgorzata Wójtowicz-Szefler dr, psycholożka, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji z wykorzystaniem metod neurofizjologicznych oraz terapeutka integracji sensorycznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych (przedszkolach, szkołach, poradniach, placówkach pomocy dziecku i rodzinie). Od ponad 25 lat pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, realizuje projekty naukowo-badawcze w Centrum Pomocy Psychologicznej, jest kierownikiem Pracowni badań nad dzieckiem, prowadzi zajęcia dotyczące diagnozowania i wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży dla studentów psychologii, pedagogiki i logopedii. Jest autorką licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu rozwoju dzieci i młodzieży.