Doskonalenie organizacji procesowej. Instrumenty i wyniki badań
- Autor: Łukasiński Wiesław Bińczycki Bernard Mrówka Sabina
- ISBN: 978-83-8270-384-9
- Data wydania: 2024
- Liczba stron/format: 186/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
53,10 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Przedsprzedaż od 2025-02-21
Doskonalenie organizacji procesowej to podejście mające na celu zwiększenie efektywności i efektywności działania organizacji poprzez optymalizację jej procesów. Jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i zdolności do przystosowywania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.
Wdrażanie zarządzania procesowego w firmie może być źródłem wielu korzyści. Zarządzanie procesowe pozwala na dokładną analizę wszystkich procesów biznesowych w firmie. Dzięki temu można zidentyfikować zbędne lub nieefektywne etapy, a następnie je usprawnić lub wyeliminować. Prowadzi to do większej efektywności, zmniejszenia kosztów i lepszego wykorzystania zasobów. Poprawnie zaprojektowane procesy pomagają w zapewnieniu stałej jakości produktów i usług. Przeprowadzone i opisane przez autorów studium przypadku oraz badania ankietowe wyjaśniają trudności i wyzwania, jakie pojawiają się podczas wdrażania podejścia procesowego w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Autorzy zwracają uwagę, że zarządzanie procesowe umożliwia precyzyjne monitorowanie postępów w realizacji zadań i szybkie identyfikowanie problemów. Dzięki temu menedżerowie mają pełniejszy obraz tego, co dzieje się w firmie i mogą podejmować decyzje oparte na twardych danych.
Recenzja
dr hab. inż. Sebastian Saniuk, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Katedra Inżynierii Zarządzania i Systemów Logistycznych:
Monografia stanowi ciekawe źródło wiedzy z zakresu zarządzania procesowego. Problematyka podjęta w publikacji jest aktualna, interesująca i stanowi inspirację do dalszych bardziej pogłębionych badań naukowych. Wskazane kierunki rozwojowe mogą zainteresować nie tylko młodych badawczy, ale i praktyków biznesu w zakresie zastosowania zaproponowanego podejścia przez Autorów. Stanowi ona interesującą i pouczającą pozycję podręcznikową również dla studentów kierunków zarówno menadżerskich, jak i inżynierskich o specjalnościach logistyka, inżynieria produkcji i zarządzanie.
Fragment książki
Autor książki
Łukasiński Wiesław Bińczycki Bernard Mrówka SabinaSpis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Podejście procesowe w zarządzaniu organizacją
1.1. Istota zarządzania procesowego
1.2. Proces w organizacji i klasyfikacja procesów
1.3. Korzyści i bariery stosowania podejścia procesowego
Rozdział 2. Organizacja procesowa
2.1. Modele organizacji
2.2. Interpretacja organizacji procesowej
2.3. Perspektywy rozwoju organizacji procesowej
2.4. Efektywność procesu a efektywność organizacji
Rozdział 3. Instrumenty doskonalenia organizacji procesowej
3.1. Istota doskonalenia organizacji
3.2. Koncepcje TQM, Lean Management i Kaizen w doskonaleniu organizacji
3.3. Charakterystyka wybranych instrumentów doskonalenia zarządzania procesowego
3.4. Samoocena dojrzałości procesowej organizacji
Rozdział 4. Doskonalenie procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie branży cukierniczej. Studium przypadku
4.1. Cel badań i opis badanej organizacji
4.2. Opis badanych procesów produkcyjnych
4.3. Propozycje doskonalenia zarządzania procesami w badanym przedsiębiorstwie
4.4. Wyniki samooceny dojrzałości procesowej badanej organizacji
Rozdział 5. Raport z badania ankietowego
5.1. Cel badania i charakterystyka respondentów
5.2. Podejście procesowe w opinii respondentów
5.3. Postrzeganie wybranych instrumentów doskonalenia organizacji
5.4. Dyskusja nad wynikami i wnioski badawcze
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety
Ackoff R.L. [1993], Zarządzanie w małych dawkach, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa.
astor.com.pl, dostęp 27.09.2024.
Adamczak J. [2017], Bariery i czynniki sukcesu w obszarze komunikacji w implementa-
cji i stosowaniu koncepcji lean management [w:] M. Krasiński (red.), Współczesne
wyzwania zarządzania. Wrocław.
Adamczyk S. [2018], Ocena poziomu dojrzałości jakościowej przedsiębiorstwa, Zeszyty
Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Nauki Ekonomiczne,
Nr 28.
Adler D. [2023], ESG w strategii komunikacji organizacji – perspektywa pracowników,
Studia Ekonomiczne. Gospodarka-Społeczeństwo-Środowisko, Nr 2.
Al-Faouri E.H., Abu Huson Y., Aljawarneh N.M., Alqmool T.J. [2024], The Role of
Smart Human Resource Management in the Relationship between Technology Appli-
cation and Innovation Performance, “Sustainability”, Nr 16.
Atzori L., Iera A., Morabito G. [2010], The Internet of Things: A survey, “Computer
Networks” Nr 54(15)
Auksztol J., Chomuszko M. [2012], Modelowanie organizacji procesowej, Wydawnic-
two Naukowe PWN, Warszawa.
Bajdur W.M., Polak T., Kula M., Stefaniak M. [2018], Analiza zagrożeń środowiska
pracy z wykorzystaniem obrabiarek CNC, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długo-
sza w Częstochowie, Nr 6.
Balcerek-Wieszala A. [2010], Współczesne koncepcje i rodzaje benchmarkingu – próba
syntezy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 836.
Baranowska K., Pieloch A. [2019], 5S – praktyczne zastosowanie metody Lean Manu-
facturing [w:] T. Wysoczański (red.), Nauka, badania i doniesienia naukowe 2019:
Nauki humanistyczne i społeczne, Idea Knowledge Future, Świebodzice.
Barczak B. [2020], Modele sieci organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-
micznego w Krakowie 2020.164 Bibliografia
Bartkowiak P., Grabowska I. [2020], Implementacja zarządzania procesowego – studium
przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, „Przegląd Organizacji”, Nr 2(961).
Baskiewicz N., Kadłubek M. [2017], Wykorzystanie narzędzi Lean Management w celu
doskonalenia procesu produkcyjnego wybranego przedsiębiorstwa, Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 463.
Becker T. [2018], Prozesse in Produktion und Supply Chain optimieren, Springer.
Beliczyński J. [2010], Zdolność rozwojowa przedsiębiorstwa [w:] A. Stabryła (red.),
Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Mfiles.pl, Kraków.
Biały K. [2021], System Just in Time [w:] D. Stadnicka (red.), Problemy w obszarach
produkcyjnych. Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków.
Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Biesok G. [2019], Zarządzanie procesami, [w:] G. Biesok i M. Jakubiec (red.), Współ-
czesne koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-
-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Bitkowska A. [2009], Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja
Press & IT.
Bitkowska A. [2013], Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Difin,
Warszawa.
Bitkowska A. [2016], Implementacja zarządzania procesowego we współczesnych
przedsiębiorstwach, „Przegląd Organizacji”, Nr 9(920).
Bitkowska A. [2021], Zarządzanie procesowe w organizacjach. Podejście klasyczne
i nowe koncepcje, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Bitkowska A. [2022], Uwarunkowania realizacji projektów wdrożenia zarządzania pro-
cesowego, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 186.
Borris S. [2006], Total Productive Maintenance: Proven Strategies and Techniques to
Keep Equipment Running at Peak Efficiency , McGraw-Hill Education.
Borys T., Rogala P. [2011], Doskonalenie sformalizowanych systemów zarządzania,
Difin, Warszawa.
Brajer-Marczak R. [2012], Podejście procesowe w organizacjach – wyniki badań empi-
rycznych, „Nauki o Zarzadzaniu”, Nr 3(12).
Brajer-Marczak R. [2018], Czynniki determinujące doskonalenie procesów – wyniki
badań empirycznych, „Przegląd Organizacji”, Nr 8.
Brajer-Marczak, R. [2019], Doskonalenie procesów biznesowych – analiza występują-
cych problemów [w:] J. Lichtarski (red.), Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Sukcesy
i niepowodzenia w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Społecznej Akademii
Nauk, Łódź-Warszawa.165 Bibliografia
Breque M., Nul L.D., Petridis A. [2021], Industry 5.0. Towards a sustainable, human-
-centric and resilient European industry, European Commission.
Bril J., Łukasik Z. [2012], Lean Manufacturing jako nowoczesna metoda organizacji
produkcji, „Logistyka”, Nr 3.
Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Brynjolfsson E., McAfee A. [2014], The Second Machine Age: Work, Progress, and Pro-
sperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company.
Brzozowski T. [2018], Wprowadzenie do zarządzania procesami [w:] P. Rogala, B. Bart-
niczak (red.), Menedżer Procesów, Wydawnictwo AD REM, Jelenia Góra.
Brzozowski T., Rogala P. [2017], Podejście procesowe według norm ISO serii 9000
– istota i ewolucja, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,
Nr 470.
Bugdol M. [2008], Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria
i praktyka, Difin, Warszawa.
Bugdol M., Szczepańska K. [2016], Podejście procesowe [w:] K. Szczepańska, Bugdol
M. (red.), Podstawy zarządzania procesami, Difin, Warszawa.
Burma Z.A., [2017], New Organization Structures: Virtual Organizations, “International
Journal of Business and Management Review”, Nr 2.
Bylinko L. [2019], Koncepcja szczupłego zarządzania [w:] G. Biesok, M. Jakubiec
(red.), Współczesne koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Akademii
Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Cabała P. [2023], Perspektywy rozwoju zarządzania procesowego [w:] Przyszłość zarzą-
dzania procesowego. Strategie-Ludzie-Technologie, red. A. Bitkowska, TNOiK –
„Dom Organizatora”, Toruń.
Cabała P., Stabryła A. [2023], Analiza produktywności strukturalnej w zarządzaniu proce-
sowym [w:] Doskonalenie organizacji. Koncepcje, metody, rozwiązania, red. B. Zię-
bicki, A. Wodecka-Hyjek, UEK.
Cannon J.A., McGee R. [2012], Rozwój i zmiana organizacji. Zestaw narzędzi, Wolters
Kluwer, Warszawa.
Chmura P. [2021], Poka-Yoke [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Chozick A. [2007], Japońskie koncerny tracą na braku zapasów, „The Wall Street Jour-
nal Polska”, 23.07.2007.
Chrościcki Z. [2001], Zarządzanie zespołem – zespołami zadaniowymi, C.H. Beck,
Warszawa.
Cienka A. [2021], Metoda 5S [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.166 Bibliografia
clarityvm.com, dostęp 28.09.2024.
Cyfert S. [2006], Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przed-
siębiorstwem, AE w Poznaniu.
Czajkowska K. [2017], 5S jako metoda budowania przewagi konkurencyjnej, „Journal of
Mordern Management Process”, Nr 2(2).
Czakon W. [2012], Zastosowanie studiów przypadków w badaniach nad sieciami
międzyorganizacyjnymi, Prace Naukowe WWSZiP, Nr 17.
Czapla A. [2021], Istota i rola zarządzania jakością w naukach o zarządzaniu, Zeszyty
Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Nr 3.
Czekaj J. [2013], Metody organizatorskie w doskonaleniu systemu zarządzania, Wydaw-
nictwo WNT, Warszawa 2013.
Czermiński A., Grzybowski M., Ficoń K. [1999], Podstawy organizacji i zarządzania.
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni.
Czerska J. [2009], Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa.
Czerwińska K., Pacana A. [2020], Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), „Manage-
ment and Quality”, Nr 1.
Czyż-Gwiazda E. [2015], Koncepcja Lean Management w zarządzaniu organizacją,
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 233.
Ćwiklicki M., Obora H. [2009], Metody TQM w zarządzaniu firmą , Wydawnictwo
Poltext, Warszawa.
Dean J.W., Evans J.R. [2003], Total Quality: Management, Organization, and Strategy,
Thomson/South-Western.
Deckert K. [2004], Vital mit KOPF, Gabler.
Dębkowska K., Kłosiewicz-Górecka U., Szymańska A., Wejt-Knyżewska A., Zyberto-
wicz K. [2023], Wpływ wojny w Ukrainie na działalność polskich firm , Polski Insty-
tut Ekonomiczny, Warszawa.
Dimitrescu A., Babiş C., Niculae E., Chivu O., Dascălu L. [2019], Efficiency of a pro-
duction line by application of the Kanban method, “Journal of Research and Innova-
tion for Sustainable Society”, Nr 1(1).
Dobrowolska A. [2017], Podejście procesowe w organizacjach zarządzanych przez
jakość, Poltext, Warszawa.
Domiński K. [2022], Zastosowanie podejścia procesowego w ciągłym doskonaleniu
systemów zarządzania, „Przegląd Włókienniczy – Włókno, Odzież, Skóra”, Nr 4.
Downar W. [2008], Organizacja przedsiębiorstwa usługowego [w:] B. Filipiak, A. Pana-
siuk (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, PWN, Warszawa.
Drucker P.F. [2001], Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes.167 Bibliografia
Dubicki P., Lewandowska U., Ratajczak J., Tarnas A. [2017], Lean Management jako
instrument odpowiedzialnego biznesu, „Systemy wspomagania w inżynierii produk-
cji. Inżynieria Systemów Technicznych”, Nr 6(6).
Dumas M., La Rosa M., Mendling J., Reijers H.A. [2013], Fundamentals of Business
Process Management, Springer.
Dziekoński K., Jurczuk A. [2006], Rola narzędzi informatycznych w zarządzaniu proce-
sowym [w:] W. Kowalczewski, J. Nazarka (red.), Instrumenty zarządzania współcze-
snym przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
Elkhairi A., Fedouaki F., El Alami S. [2019], Barriers and Critical Success Factors for
Implementing Lean Manufacturing in SMEs, “IFAC PapersOnLine”, Nr 52(13).
Elnaga A., Imran A. [2013], The effect of training on employee performance , “European
Journal of Business and Management”, Nr 5(4).
Gabryelewicz I. [2016], Badania ankietowe jako czynnik wspomagający zarządzanie
bezpieczeństwem pracy, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Nr 2.
Gabryelewicz I., Gawłowicz P., Sadłowska-Wrzesińska J. [2015], Kaizen jako skuteczna
metoda wspomagająca efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem, „Problemy Profe-
sjologii”, Nr 2.
Gaitanides M. [2012], Prozessorganisation. Entwicklung, Ansätze und Program des
Managements von Geschäftsprozessen, Verlag Franz Vahlen, Monachium.
Gajda D. [2015], Wykorzystanie benchmarkingu w pomiarze efektywności pracy zespoło-
wej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 230.
Gąsiorkiewicz L., Kruk M. [2018], Podejście procesowe z zarządzaniu zakładami ubez-
pieczeń, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 541.
Gębczyńska A., Jagodziński J. [2017], Analiza korzyści wynikających z wdrożenia zarzą-
dzania procesami w aspekcie poziomu dojrzałości, Prace Naukowe Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 436.
Hatch, M.J. [2002], Essai: Doing Time in Organization Theory, Organization Studies,
Nr 23(6).
Główczyk J. [2000], Uniwersalny słownik ekonomiczny, Fundacja „Innowacja”, Ełk.
Golarz M. [2016], Lean Management jako jedno z narzędzi restrukturyzacji przedsię-
biorstwa, „Journal of Modern Management Process”, Nr 1(1).
Gołaś H., Mazur A., Piasek P., Czajkowski P. [2017], Zastosowanie standaryzacji w pro-
cesie kontroli jakości wyrobów, „Problemy Jakości” Nr 2.
Goździewska-Nowicka A., Janicki T. [2021], Determinanty kształtowania organizacji
procesowej. Wyniki badań w Polsce, „Przegląd Organizacji”, Nr 6(977).
Grajewski P. [2004], Organizacja procesowa – współczesne wyzwanie, „Przegląd Orga-
nizacji”, Nr 12(779)168 Bibliografia
Grajewski P. [2010], Elastyczność i procesowość organizacji [w:] Czerska M., Szpitter
A. (red.), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, C.H. Beck, Warszawa.
Grajewski P. [2016], Organizacja procesowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa.
Grajewski P. [2024], Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa.
Griffin R.W. [2017], Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa.
Grycuk A. [2016], Bariery w stosowaniu koncepcji Lean Management, „Kwartalnik
Nauk o Przedsiębiorstwie”, Nr 3.
Grzegorczyk W. [2015], Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna
w naukach o zarządzaniu [w:] Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia
przypadków, red. W. Grzegorczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hammer M., Champy J. [1996], Reinżyniering w przedsiębiorstwie, Naumann Manage-
ment Institute, Warszawa.
Hamrol A. [2013], Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa.
Hamrol A., W. Mantura [2013], Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN,
Warszawa.
Harmon P., Garcia, J. [2020], The State of Business Process Management, “Business
Process Trends”.
Hermann M., Pentek T., Otto B. [2016], Design principles for Industrie 4.0 scenarios
[w:] System Sciences, 49th Hawaii International Conference.
Horzela A., Semrau J. [2020], Koncepcja Lean Manufacturing jako narzędzie dosko-
nalenia procesów produkcyjnych, Forum inżynierów przyszłości. I Konferencja
Naukowa.
Htun A., Maw T.T., Khaing C.C. [2019], Lean Manufacturing, Just in Time and Kanban
of Toyota Production System (TPS), “International Journal of Scientific Engineering
and Technology Research”, Nr 8.
Hyla K. [2020], Total Quality Management TQM. Kompleksowe zarządzanie jakością
w organizacji [w:] M. Giemza (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, MG
Publikacje, Kraków.
Hys K. [2016], Wybrane modele dojrzałości systemu zarządzania jakością w organiza-
cji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 421.
Imaii M. [2006], Gemba kazein. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarzą-
dzania, Kaizen Institute, Warszawa.
Ingaldi M. [2019], Wprowadzenie do metody Six Sigma, „Quality Production Improve-
ment”, Nr 1(10).
Jackson B. [2021], Peter Senge and the learning organization, Routledge.169 Bibliografia
Jagodziński J., Ostrowski D. [2015], Bariery we wdrażaniu podejścia procesowego
w przedsiębiorstwach w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we
Wrocławiu, Nr 15(7).
Jedliński M. [2008], Ponownie dostrzec istotę lean manufacturing, „Top Logistyk”,
Nr 1.
Jędrzejak A., Mazur A., Piotrowska M. [2014], Praktyczne aspekty wdrażania metody
5-S, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i zarządzanie, Nr 62.
Jeston J., Nelis J. [2006], Business Process Management, Elsevier.
Jóźwiakowski P. [2015], Lean Management – metoda racjonalnego zarządzania produk-
cją, Zeszyty Naukowe DWSPiT. Studia z Nauk Technicznych, Nr 4.
Juchniewicz M. [2017], Koncepcje doskonalenia organizacji – ewolucja, krytyka, per-
spektywy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,
Nr 463.
Kale V. [2019], Enterprise Process Management Systems, Taylor & Francis Group.
Kalinowski T.B. [2011], Modele oceny dojrzałości procesów, Acta Universitatis Lodzien-
sis, Folia Oeconomica, Nr 258.
Kania K. [2013], Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji
z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych,
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Karkoszka T., D. Szewiczek [2006], Analysis of the wire rod superficial processing based
on the quality criterion, “Journal of Achievements in Materials and Manufacturing
Engineering”, Nr 18.
Kiełczewski D. [2023], Narracyjny kontekst zrównoważonego rozwoju [w:] Mechani-
zmy Zrównoważonego Rozwoju, red. M. Proniewski, D. Kiełczewski, Białystok.
Kleniewski A. [2004], Podejście procesowe, „Problemy Jakości”, Nr 4.
Kłak M. [2021], Koncepcja organizacji uczącej się, „Academy of Management”, Nr 5.
Kłeczek N. [2021], TPM w zarządzaniu parkiem maszyn technologicznych [w:] D. Stad-
nicka (red.), Lean Manufacturing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Poli-
techniki Rzeszowskiej.
Knop K. [2016], Zarządzanie wizualne jako istotny element w doskonaleniu firmy pro -
dukcyjnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Nr 87.
Kokkaew N., Peansupap V., Jokkaw N. [2022], An Empirical Examination of Knowledge
Management and Organizational Learning as Mediating Variables between HRM
and Sustainable Organizational Performance, “Sustainability”, Nr 14.
Kolano K. [2021], Rola firmy Toyota w powstaniu koncepcji Lean Manufacturing
[w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydaw -
nicza Politechniki Rzeszowskiej.170 Bibliografia
Kolman R. [2009], Kwalitologia. Wiedza o różnych dziedzinach jakości, Placet,
Warszawa.
Kondić V., Maglić L., Runje L., Marić D. [2023], Ranking dominant losses in small
and medium-sized enterprises (SMEs) in the context of the lean concept application,
“Advances in Production Engineering & Management”, Nr 18(2).
Kosieradzka A., Smagowicz J. [2018], Model dojrzałości organizacji w obszarze publicz-
nego zarządzania kryzysowego, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Nr 128.
Kowalik K. [2018], Metoda FMEA w teorii i praktyce zarządzania jakością, „Archiwum
Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 3(2).
Kowalik K., Klimecka-Tatar D. [2017], Doskonalenie jakości procesu obsługi klienta
z wykorzystaniem metod 5W2H i 5Why, „Archiwum Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2.
Kowalski D.J., Ilska A., [2018a], Metoda 5S jako fundament efektywnego procesu opty-
malizacji przedsiębiorstwa, „Przegląd Włókienniczy – Włókno, Odzież, Skóra”,
Nr 8.
Kowalski D.J., Ilska A, [2018b], Metoda TPM w optymalizacji procesów produkcyjnych,
„Przegląd Włókienniczy – Włókno, Odzież, Skóra”, Nr 12.
Krasiński M., [2013], Możliwość zastosowania metodyki Kanban w zarządzaniu projek-
tami, „Nauki o zarządzaniu”, Nr 1(14).
Kraśniak J. [2017], W kierunku organizacji procesowej. Determinanty wdrażania, Prace
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 463.
Kraśnicka T., Gładysz B., Kucińska-Landwójtowicz A. [2020], Doskonalenie organiza-
cji i procesów innowacyjnych, PWE, Warszawa.
Krukowski K. [2018], Cechy kultury organizacyjnej na różnych poziomach dojrzałości
procesowej wybranych urzędów miast, „Optimum. Economic Studies”, Nr 1.
Krupski R. [2004], Podstawy Organizacji i Zarządzania, WWSZIP, Wałbrzych.
Krynke J., Ingaldi M. [2017], Zarządzanie jakością wyrobów dziecięcych, „Archiwum
Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2(1).
Krzewska, R. [2022], Ambidexterity w polskiej terminologii z zakresu zarządzania,
„E-mentor”, Nr 95.
Kulak B., Knop K. [2020], Wykorzystanie metody SMED do ograniczenia czasu prze-
zbrojenia maszyny etykietującej, „Archiwum Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2.
Kwintowski A. [2015], Samoocena jako narzędzie doskonalenia, Prace Naukowe Uni-
wersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 376.
Lendzion J.P., Stankiewicz-Mróz A. [2005], Wprowadzenie do organizacji i zarządza-
nia, Oficyna Ekonomiczna.
Lipka T. [2020], Internet of Things (IoT) – LoRaWAN w praktyce, „Nafta-Gaz”, Nr 2.171 Bibliografia
Lipski D., Lipski R. [2022], Analiza porównawcza narzędzi do modelowania i symulacji
procesów, „Journal of Computer Sciences Institute”, Nr 22.
Lis M., S. Ratajczak [2014], Six Sigma jako metoda doskonalenia jakości przedsiębiorstw
w okresie rosnącej globalizacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlowej, Nr 2.
Lisiecka K. [2008], O pomiarze i ocenie zjawisk w procesowym podejściu do zarządza-
nia przedsiębiorstwem [w:] Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyj-
ność przedsiębiorstwa, (red.) E. Skrzypek, UMCS w Lublinie.
Lober R. [2009], Doścignąć czołówkę, APN Promise, Warszawa.
Ławniczak I., Mazurek P., Iwanowicz A. [2013], Innowacyjne rozwiązania i metody udo-
skonalania systemów bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, Prace Naukowe Akademii
im. Jana Długosza w Częstochowie.
Łosyk H., Szmołda M., Topczak M. [2019], Koncepcja systemu sugestii opartego na
Kaizen [w:] P. Bachman, M. Topczak, M. Bernát (red.), Aktualne trendy i badania
w inżynierii, Wydawnictwo Instytutu Inżynierii Bezpieczeństwa i Nauk o Pracy Uni-
wersytetu Zielonogórskiego.
Łukasiński W. [2015], Dojrzałość jakościowa organizacji na przykładzie działu kruszyw,
„Przegląd Organizacji”, Nr 5.
Łukasiński W. [2016a], Podejście procesowe a jakość funkcjonowania organizacji,
„Problemy jakości”, Nr 7–8.
Łukasiński W. [2016b], Dojrzałość organizacji zarządzanej projakościowo, PWE
Warszawa.
Łukasiński W., Bińczycki B., Dorocki S. [2021], Kluczowe kompetencje organizacji XXI
wieku. Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.
Łukasiński W., Lis W. [2023], Samoocena dojrzałości technologicznej organizacji,
„E-mentor”, Nr 5(102).
Machaczka J. [1998], Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia,
diagnoza, PWN, Warszawa-Kraków.
Machaczka J. [2004], Zmiana organizacji jako zjawisko wielowymiarowe, „Przegląd
Organizacji”, Nr 779.
Maddikunta P.K.R., Pham Q.-V., Prabadevi B., Deepa N., Dev K., Gadekallu T.R.,
Ruby R., Liyanage M. [2022], Industry 5.0: A survey on enabling technologies and
potential applications, “Journal of Industrial Information Integration”, Nr 26.
Majczyk J. [2022], Projektowanie procesów biznesowych zorientowanych na klienta,
UW.
Majewski M. [2020], Model rozwoju organizacji wirtualnej [w:] Ekonomia i międzyna-
rodowe stosunki gospodarcze, red. A. Kuźmińska-Haberla, S. Bobowski, Uniwersy-
tet Ekonomiczny we Wrocławiu.172 Bibliografia
Malinova M., Mendling J. [2018]. Identifying do’s and I’s using the integrated business
process management framework, “Business Process Management Journal” Nr 24(4).
Małysa T., Furman J. [2021], Visual management as an element of improving work safety
– evaluation of the effectiveness of the implemented solutions, Zeszyty Naukowe
Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Nr 1.
Maqsood S., Zhou Y., Lin X., Huang S., Jamil I., Shahzad K. [2022], Critical success fac-
tors for adopting green supply chain management and clean innovation technology
in the small and medium-sized enterprises: A structural equation modeling approach,
“Frontiers in Psychology”, Nr 13.
Marr B. [2006], Strategic Performance Management: Leveraging and measuring your
intangible value drivers, Elsevier.
Martyniak Z. [1989], Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, Państwowe Wydaw-
nictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Materac J. [2019], Benchmarking jako metoda zapożyczania najlepszych rozwiązań,
Zeszyty Naukowe ZPSB. Firma I Rynek, Nr 2(56).
May M. [2003], Business Process Management, Pearson Education Limited.
McCarthy D., Rich N. [2004], Lean TPM. A Blueprint for Change, Elsevier Butter-
worth-Heinemann.
Mfiles.pl [2024], dostęp 27.09.2024.
Midor K. [2016], Mapa procesu jako innowacyjne narzędzie optymalizacji jakościowej
procesu produkcji [w:] Metody i narzędzia inżynierii produkcji dla rozwoju inteli-
gentnych specjalizacji, Nr 4.
Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A. [2006], Struktura zasobów ludzkich organizacji opartej
na wiedzy, „Problemy Jakości”, Nr 12.
Miller J.A. [2000], Zarządzanie kosztami działań, Wig-Press, Warszawa.
Mĺkva M., Prajová V., Yakimovich B., Korshunov A., Tyurin I. [2016]. Standardization –
one of the tools of continuous improvement, “Procedia Engineering”, Nr 149.
Młody M. [2018], Personalizacja produktów a Przemysł 4.0 – ocena słuszności imple-
mentacji nowoczesnych technologii w przemyśle produkcyjnym z perspektywy konsu-
mentów, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, Nr 2.
Mor R.S., Bhardwaj A., Singh S., Sachdeva A. [2019], Productivity gains through stan-
dardization-of-work in a manufacturing company, “Journal of Manufacturing Tech-
nology Management”, Nr 30(6).
Mrówka S. [2023], Doskonalenie organizacji procesowej, Praca magisterska, UEK.
Nasution N.R., Siregar Z.M., Pristiyono P. [2021], The Effect of Job Autonomy on
Employee Innovative Behavior: The Role of Job Satisfaction as Intervening Variable,
“Budapest International Research and Critics Institute-Journal”, Nr 4(2).173 Bibliografia
Nesterak J. [2002], Controlling. System oceny centrów odpowiedzialności, ANVIX,
Kraków.
Niemiec A., Sierpińska-Sawicz A. [2024], Metody monitorowania makro- i mikrooto-
czenia przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Nogalski B. [2010], Lean Management [w:] Koncepcje zarządzania. Podręcznik akade-
micki, red. M. Czerska, A.A. Szpiter, C.H. Beck. Warszawa.
Nonaka I., Kodama M., Hirose A.N., Kohlbacher F. [2014], Dynamic fractal organiza-
tions for promoting knowledge-based transformation – A new paradigm for organi-
zational theory, “European Management Journal”, Nr 32.
Nowak K., Buczek K., Dudziak A. [2020], Optymalizacja procesów zarządzania firmą
z zastosowaniem koncepcji Kaizen [w:] P.Z. Filipek, A. Kociubiński, P.A. Mazu-
rek, T.N. Kołtunowicz, J. Majcher, S. Styła (red.), Problemy Współczesnej Inżynie-
rii. Wybrane zagadnienia elektrotechniki i informatyki w przemyśle i medycynie,
Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
Nowicki M., K. Szymańska [2013], Organizacja w ujęciu procesowym – od koordynacji
funkcjonalnej do procesowej [w:] Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, A. Ada-
mik (red.), Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Nowosielski S. [2008a], Podejście procesowe w różnych koncepcjach zarządzania [w:]
Podejście procesowe w organizacjach, S. Nowosielski (red.), UE we Wrocławiu.
Nowosielski S. [2008b], Procesy i projekty logistyczne, UE we Wrocławiu.
Nowosielski S. [2014], Ciągłe doskonalenie procesów w organizacji. Możliwości i ogra-
niczenia, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 340.
Nowosielski S. [2015], Koncepcja Lean management w małym przedsiębiorstwie. Moż-
liwości i ograniczenia zastosowania, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Nr 16(3).
Obłój K. [2001], Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyj-
nej, PWE, Warszawa.
Obora H. [2021], Metody zarządzania przez rozwiązywanie problemów, UEK.
Oleś-Filiks, M. [2023], Postrzeganie przez studentów możliwości wykorzystania zarzą-
dzania procesowego w usprawnianiu organizacji [w:] H. Dudycz, M. Hernes,
M. Pondel, A. Rot (red.), Informatyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu.
Pacana A., Gazda A., Wołoszyn P. [2014], Wykorzystanie metody 5S do doskonalenia
procesów logistycznych, „Modern Management Review”, Nr 21(2).
Pajor Ł. [2011], Model Doskonałości EFQM 2010, „Problemy Jakości”, Nr 2.
Pałubicki, S., Kukiełka, K. [2017], Zarządzanie jakością w wybranym procesie produk-
cyjnym z zastosowaniem metody FMEA, „Autobusy. Technika, Eksploatacja, Sys-
temy Transportowe”, Nr 7–8.174 Bibliografia
Pawłowski E., Pawłowski K., Trzcieliński S. [2010], Metody i narzędzia Lean Manufac-
turing, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Pęzioł A. [2021], Just in Time [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Piasecka-Głuszak A., Karaś E. [2018], Procesy usprawnień kaizen w przedsiębiorstwie
produkcyjnym – wyniki badań empirycznych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono-
micznego we Wrocławiu, Nr 523.
Piechota R. [2005], Projektowanie rachunku kosztów działań, Difin, Warszawa.
Poloczek Ł., Kiełbus A., Dybowski B. [2017], Zastosowanie diagramu przyczynowo-
-skutkowego Ishikawy w diagnostyce wad odlewów [w:] R. Knosala (red.), Innowacje
w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa
Zarządzania Produkcją, Opole.
Popławski M. [2012], Kontrola zarządcza w oświacie. Uniwersytet Warszawski.
Porter M. [2006], Przewaga konkurencyjna, osiąganie i utrzymywanie lepszych wyni-
ków, Helion, Gliwice.
Poznański P. [2021], Standaryzacja pracy [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing.
Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Pszczołowski T. [1978], Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossoli-
neum, Wrocław.
Puchalski J. [2008], Podstawy nauki o organizacji, WSOWL, Wrocław.
Realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce. Raport 2023 [2023], gov.pl,
dostęp 20.10.2024.
Rummler G.A., Brache A.P. [2000], Podnoszenie efektywności organizacji, PWE,
Warszawa.
Rusecki A. [2018]. Zastosowanie diagramu przyczynowo-skutkowego w diagnostyce
wad branży stolarskiej, Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, Nr 3(1).
Rzeszutek B. [2021], TPM na stanowisku pracy [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufac-
turing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Saniuk S. [2023], The importance of digitalization in the organization of cyber-physical
production networks of Polish SMEs in Industry 4.0, Zeszyty Naukowe Politechniki
Śląskiej, Nr 181.
sap.com, dostęp 20.10.2024.
Sasak J. [2022]. Roboty softwarowe w automatyzacji procesów biznesowych, [w] G. Baran,
G. Baran (red.), Współczesne problemy zarządzania publicznego, UJ.
Sauter W., C. Schulz [2015], Kompetenzorientiertes Wissensmanagement, Gabler Verlag,
Wiesbaden.175 Bibliografia
Schiedel T., vom Brocke J., Recker J. [2013], Which cultural values matter to busi-
ness process management? Results from a global Delphi study, “Business Process
Management Journal”, Nr 2.
Siemieniuk Ł., Gardocki A., Siemieniuk N., [2019], Fraktalne właściwości akademic-
kich inkubatorów przedsiębiorczości (AIP), „Optimum. Economic Studies”, Nr 3.
Siraj N., Hágen I., Cahyadi A., Tangl A., Desalegn G. [2022] Linking Leadership to
Employees Performance: The Mediating Role of Human Resource Management,
“Economies” 2022, Nr 10.
Skalik J. [2014], Problem doskonałości zarządzania projektami organizacyjnymi, Prace
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 363.
Skrzypek A. [2022], Dojrzałość organizacji – źródła, uwarunkowania i konsekwencje,
„Nowe Tendencje w Zarządzaniu”, Nr 2.
Skrzypek E., Hofman M. [2010], Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfi-
kowanie, pomiar, usprawnianie, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Sliż P., Szelągowski M. [2023], Kierunki badań nad oceną dojrzałości zarządzania pro-
cesami biznesowymi w Przemyśle 4.0/5.0, „E-mentor” Nr 5.
Słownik języka polskiego [2024], sjp.pwn.pl, dostęp 28.09.2024.
Stabryła A. [1995], Zarządzanie rozwojem firmy, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Stabryła A. [2000], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy , PWN, Warszawa.
Stabryła A. [2002], Analiza zdolności rozwojowej firmy [w:] J. Rokita, W.M. Grudzewski
(red.), Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości, GWSH, Katowice.
Stabryła A. [2011], Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsię-
biorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 871.
Stabryła A. [2022], Zarządzanie procesowe. Problemy metodologiczne, Wydawnictwo
C.H.Beck, Warszawa.
Stec N. [2021], Analiza FMEA [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Stevanović A., Nielsen J.E., Stojanović-Aleksić V. [2023], Business process orientation
and employee engagement: the mediating role of job autonomy, “Economic Annals”,
Nr 239.
Suchacka M., Dziuba, S.T., Sygut P. [2017], Rola menedżera, a jakość w procesie dosko-
nalenia produkcji, Oficyna Wydawnicza Stowarzyszenia Menedżerów Jakości i Pro-
dukcji, Częstochowa.
Sutaguna, I.N.T., Yusuf M., Ardianto R., Wartono P. [2023], The Effect Of Competence,
Work Experience, Work Environment, And Work Discipline On Employee Perfor-
mance, “Asian Journal of Management, Entrepreneurship and Social Science”, Nr 1.176 Bibliografia
Sutia S., Riadi R., Fahlevi M., Istan M., Juhara S., Pramono R., Purwanto A., Purba J.T.,
Munthe A.P., Juliana J. [2020], Benefit of benchmarking methods in several indu -
stries: a systematic literature review, “Systematic Reviews in Pharmacy”, Nr 11(8).
Szabo P., Mlkva M., Markova P., Samakova J., Janik S. [2023], Change of Competences
in the Context of Industry 4.0 Implementation, Applied Sciences, Nr 14.
Szczepańska K. [2010], TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.
Szczepańska K. [2021], Prawa harmonii w doskonaleniu podejścia procesowego,
„Problemy Jakości”, Nr 4.
Szkiel A. [2015], Samoocena jako metoda oceny funkcjonowania kontroli zarządczej na
Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej w Gdyni, Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 864.
Szuper K. [2021], Wpływ Pandemii COVID-19 na innowacyjność polskich przed-
siębiorstw [w:] A. Stępniak-Kucharska, M. Piekut (red.), Współczesne Problemy
Gospodarcze Gospodarki w Czasach Kryzysu, Politechnika Warszawska, Kolegium
Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku.
Szydełko M. [2022], Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem
warunków poprawności podziału logicznego pojęć, „Nowoczesne Systemy Zarzą-
dzania”, Nr 17(4).
Szymański G., Grzesiak M. [2020], Wdrożenie koncepcji 3M w przedsiębiorstwie pro-
dukcyjnym, „Journal of Management Challenge” Nr 1(1).
Ścigała M., K. Tworek, J. Martan [2014], Technologie informacyjne determinantą inno-
wacyjności – aktualny model organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej,
Nr 1905.
Ślusarczyk B. [2019], Potencjalne rezultaty wprowadzania koncepcji Przemysłu 4.0
w przedsiębiorstwach, Przegląd Organizacji, Nr 1.
Świtek S. [2017], Analiza poziomu wdrożenia kompleksowego utrzymania ruchu (TPM)
na przykładzie firmy z przemysłu elektrotechnicznego, Zeszyty Naukowe Politechniki
Poznańskiej, Nr 73.
Tatarkiewicz W. [1976], O doskonałości, PWN, Warszawa.
Tidd J., Bessant J. [2018], Managing Innovation: Integrating Technological, Market and
Organizational Change, John Wiley and Sons.
Trocki M. [2016], Inteligencja procesowa, czyli inteligentne zarządzanie procesowe,
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Nr 149.
Trzcieniecki J. [1986], Usprawnianie organizacji [w:] Organizacja i zarządzanie. Zarys
problematyki, red. A. Stabryła, J. Trzcieniecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa.177 Bibliografia
Tyrańska M. [2007], Kapitał ludzki jako determinanta rozwoju przedsiębiorczości orga-
nizacji, Zeszyty Naukowe nr Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie,
Nr 753.
Tyrańska M. [2016]. Zastosowanie koncepcji Total Quality Management w organizacji,
“Journal of Modern Management Process”, Nr 2(1).
Ulfah M., Kulsum K. [2022], Waste Minimisation on Production Processes of Bottled
Drinking Water Using Green Lean Six Sigma Approach, “Jurnal Teknologi Industri
Pertanian”, Nr 32(1).
Ulfah M., Trenggonowati, D.L., Arina F. [2023], Minimizing Seven Waste In The Inner
Lid Production Process Using The Lean Six Sigma Approach, “Jurnal Teknologi
Industri Pertanian”, Nr 33.
Van der Aalst, W. [2016]. Process Mining: Data Science in Action, Springer.
Vom Brocke J., M. Rosemann [2014], Business Process Management, “Wiley Encyclo-
pedia of Management. Management Information Systems”, Nr 7.
Vrchota J., Marikova M., Rehor P., Rolinek L., Tousek R. [2020], Human Resources
Readiness for Industry 4.0, „Journal of Open Innovation: Technology, Market and
Complexity”, Nr 6.
Walas-Trębacz J. [2013], Metodyka analizy łańcucha wartości przedsiębiorstwa, Zeszyty
Naukowe UEK, Nr 922.
Wawak S. [2011], Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice.
Wawak S. [2007], Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach
gminnych, Praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Wawak T. [2015], TQM – miękka koncepcja zarządzania [w:] W. Kowalczewski,
B.R. Kuc, Miękkie koncepcje zarządzania, Ementon, Warszawa.
wawak.pl, dostęp 9.09.2024.
Weiss E. [2012], Instrumenty podejścia procesowego w zarządzaniu przedsiębiorstwem,
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737.
Weske M. [2012], Business Process Management: Concepts, Languages, Architectures,
Springer.
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], Leading Digital: Turning Technology into
Business Transformation, Harvard Business Review Press.
Wieczorkowski J. [2015], Analiza wykorzystania podejścia procesowego w zarządzaniu
jednostkami administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicz-
nego w Katowicach, Nr 243.
Wijayanto G., Novandalina A., Rivai Y., Jushermi J. [2023], Uniting Innovation and
Stability: The Key to Business Flexibility, “Ambidextrous: Journal of Innovation,
Efficiency and Technology in Organization” Nr 1.178 Bibliografia
Winiowski L. [2017], Identyfikacja procesów w przebiegu wdrażania organizacji proce-
sowej na przykładzie wybranych przedsiębiorstw przemysłowych, Zeszyty Naukowe
Politechniki Śląskiej, Nr 108.
Wiśniewska M. [2005], Jak – czyli kazein odpowiada na potrzeby, „Zarządzanie Jako-
ścią”, Nr 1.
Wityk A. [2021], Zasady Lean Manufacturing [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufactu-
ring. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Wodecka-Hyjek A. [2006], Metoda organizacji procesów biznesowych – Six Sigma,
Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Nr 713.
Womack J.P., Jones D.T [2003], Lean Thinking. Banish waste and create wealth in your
corporation, Free Press, Simon and Schuster Inc., Nowy Jork.
Wyrzykowska B. [2020], Modele biznesowe współczesnych organizacji. Studium teore-
tyczno-empiryczne, Wydawnictwo SGGW.
Zając S., Kudła B. [2016], Ocena wdrożenia oraz wykorzystania metod, narzędzi i tech-
nik zarządzania jakością w przedsiębiorstwach w województwie podkarpackim,
„Prace naukowo-dydaktyczne”, Nr 70.
Załoga W. [2019], Rozwój zawodowy pracowników w ujęciu literaturowym – wybrane
aspekty, „Nowoczesne Systemy Zarządzania”, Nr 14(2).
Ziębicki B. [2007], Zastosowanie benchmarkingu do doskonalenia organizacji świad-
czenia usług zdrowotnych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie,
Nr 736.
Ziębicki B. [2012], Metodyka oceny efektywności organizacyjnej, Fundacja UEK.
Zimon D., Malindžák D., Kolbusz K. [2014], Wpływ implementacji zasad 5S na dosko-
nalenie procesów magazynowych w wybranej organizacji, „Modern Management
Review”, Nr 21(2).
Żuk A. [2007], Luka kompetencyjna w procesie tworzenia i implementacji strategii
przedsiębiorstwa [w:] A. Sitko-Lutek (red.), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka
kompetencyjna, PWN, Warszawa.