• Doskonalenie organizacji procesowej. Instrumenty i wyniki badań

Doskonalenie organizacji procesowej. Instrumenty i wyniki badań

  • Autor: Łukasiński Wiesław Bińczycki Bernard Mrówka Sabina
  • ISBN: 978-83-8270-384-9
  • Data wydania: 2024
  • Liczba stron/format: 186/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

59,00 zł

53,10 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h

Przedsprzedaż od 2025-02-21


Dostępność: Przedsprzedaż

Doskonalenie organizacji procesowej to podejście mające na celu zwiększenie efektywności i efektywności działania organizacji poprzez optymalizację jej procesów. Jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i zdolności do przystosowywania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Wdrażanie zarządzania procesowego w firmie może być źródłem wielu korzyści. Zarządzanie procesowe pozwala na dokładną analizę wszystkich procesów biznesowych w firmie. Dzięki temu można zidentyfikować zbędne lub nieefektywne etapy, a następnie je usprawnić lub wyeliminować. Prowadzi to do większej efektywności, zmniejszenia kosztów i lepszego wykorzystania zasobów. Poprawnie zaprojektowane procesy pomagają w zapewnieniu stałej jakości produktów i usług. Przeprowadzone i opisane przez autorów studium przypadku oraz badania ankietowe wyjaśniają trudności i wyzwania, jakie pojawiają się podczas wdrażania podejścia procesowego w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Autorzy zwracają uwagę, że zarządzanie procesowe umożliwia precyzyjne monitorowanie postępów w realizacji zadań i szybkie identyfikowanie problemów. Dzięki temu menedżerowie mają pełniejszy obraz tego, co dzieje się w firmie i mogą podejmować decyzje oparte na twardych danych.

Recenzja

dr hab. inż. Sebastian Saniuk, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Katedra Inżynierii Zarządzania i Systemów Logistycznych:

Monografia stanowi ciekawe źródło wiedzy z zakresu zarządzania procesowego. Problematyka podjęta w publikacji jest aktualna, interesująca i stanowi inspirację do dalszych bardziej pogłębionych badań naukowych. Wskazane kierunki rozwojowe mogą zainteresować nie tylko młodych badawczy, ale i praktyków biznesu w zakresie zastosowania zaproponowanego podejścia przez Autorów. Stanowi ona interesującą i pouczającą pozycję podręcznikową również dla studentów kierunków zarówno menadżerskich, jak i inżynierskich o specjalnościach logistyka, inżynieria produkcji i zarządzanie.

Fragment książki

Przeczytaj fragment

Autor książki

Łukasiński Wiesław

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych. Profesor nadzwyczajny w Katedrze Zarządzania Procesowego w Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jego dorobek naukowy obejmuje zagadnienia projakościowego zarządzania organizacją oraz doskonalenia jakości warunków i stosunków pracy w kontekście kształtowania motywacji pracowników.

Bińczycki Bernard

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Katedrze Procesu Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wiceprzewodniczący Komisji Ergonomicznej Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie i członek Komisji Ergonomii Polskiej Akademii Umiejętności. Laureat projektu PITWIN - Portalu Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce.

Mrówka Sabina

Asystentka w Katedrze Zarządzania Procesowego w Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Obszar jej zainteresowań naukowych obejmuje tematykę organizacji produkcyjnych, ich funkcjonowania i doskonalenia.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Podejście procesowe w zarządzaniu organizacją

1.1. Istota zarządzania procesowego
1.2. Proces w organizacji i klasyfikacja procesów
1.3. Korzyści i bariery stosowania podejścia procesowego

Rozdział 2. Organizacja procesowa

2.1. Modele organizacji
2.2. Interpretacja organizacji procesowej
2.3. Perspektywy rozwoju organizacji procesowej
2.4. Efektywność procesu a efektywność organizacji

Rozdział 3. Instrumenty doskonalenia organizacji procesowej

3.1. Istota doskonalenia organizacji
3.2. Koncepcje TQM, Lean Management i Kaizen w doskonaleniu organizacji
3.3. Charakterystyka wybranych instrumentów doskonalenia zarządzania procesowego
3.4. Samoocena dojrzałości procesowej organizacji

Rozdział 4. Doskonalenie procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie branży cukierniczej. Studium przypadku

4.1. Cel badań i opis badanej organizacji
4.2. Opis badanych procesów produkcyjnych
4.3. Propozycje doskonalenia zarządzania procesami w badanym przedsiębiorstwie
4.4. Wyniki samooceny dojrzałości procesowej badanej organizacji

Rozdział 5. Raport z badania ankietowego

5.1. Cel badania i charakterystyka respondentów
5.2. Podejście procesowe w opinii respondentów
5.3. Postrzeganie wybranych instrumentów doskonalenia organizacji
5.4. Dyskusja nad wynikami i wnioski badawcze

Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety 

Ackoff R.L. [1993], Zarządzanie w małych dawkach, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa.
astor.com.pl, dostęp 27.09.2024.
Adamczak J. [2017], Bariery i czynniki sukcesu w obszarze komunikacji w implementa-
cji i stosowaniu koncepcji lean management [w:] M. Krasiński (red.), Współczesne
wyzwania zarządzania. Wrocław.
Adamczyk S. [2018], Ocena poziomu dojrzałości jakościowej przedsiębiorstwa, Zeszyty
Naukowe  Państwowej  Wyższej  Szkoły  Zawodowej  w  Płocku.  Nauki  Ekonomiczne,  
Nr 28.
Adler D. [2023], ESG w strategii komunikacji organizacji – perspektywa pracowników,
Studia Ekonomiczne. Gospodarka-Społeczeństwo-Środowisko, Nr 2.
Al-Faouri  E.H., Abu  Huson Y., Aljawarneh  N.M., Alqmool T.J.  [2024],  The  Role  of
Smart Human Resource Management in the Relationship between Technology Appli-
cation and Innovation Performance, “Sustainability”, Nr 16.
Atzori L., Iera A., Morabito G. [2010], The Internet of Things: A survey, “Computer
Networks” Nr 54(15)
Auksztol J., Chomuszko M. [2012], Modelowanie organizacji procesowej, Wydawnic-
two Naukowe PWN, Warszawa.
Bajdur W.M.,  Polak T.,  Kula  M.,  Stefaniak  M.  [2018],  Analiza  zagrożeń  środowiska
pracy z wykorzystaniem obrabiarek CNC, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długo-
sza w Częstochowie, Nr 6.
Balcerek-Wieszala A. [2010], Współczesne koncepcje i rodzaje benchmarkingu – próba
syntezy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 836.
Baranowska K., Pieloch A. [2019], 5S – praktyczne zastosowanie metody Lean Manu-
facturing [w:] T. Wysoczański (red.), Nauka, badania i doniesienia naukowe 2019:
Nauki humanistyczne i społeczne, Idea Knowledge Future, Świebodzice.
Barczak B. [2020], Modele sieci organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-
micznego w Krakowie 2020.164 Bibliografia
Bartkowiak P., Grabowska I. [2020], Implementacja zarządzania procesowego – studium
przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, „Przegląd Organizacji”, Nr 2(961).
Baskiewicz N., Kadłubek M. [2017], Wykorzystanie narzędzi Lean Management w celu
doskonalenia procesu produkcyjnego wybranego przedsiębiorstwa, Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 463.
Becker T. [2018], Prozesse in Produktion und Supply Chain optimieren, Springer.
Beliczyński  J.  [2010],  Zdolność  rozwojowa  przedsiębiorstwa  [w:] A.  Stabryła  (red.),
Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Mfiles.pl, Kraków.
Biały K. [2021], System Just in Time [w:] D. Stadnicka (red.), Problemy w obszarach
produkcyjnych. Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków.
Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Biesok G. [2019], Zarządzanie procesami, [w:] G. Biesok i M. Jakubiec (red.), Współ-
czesne  koncepcje  zarządzania,  Wydawnictwo  Naukowe  Akademii  Techniczno-
-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Bitkowska A. [2009], Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie, Vizja
Press & IT.
Bitkowska A. [2013], Zarządzanie procesowe we współczesnych organizacjach, Difin,
Warszawa.
Bitkowska  A.  [2016],  Implementacja  zarządzania  procesowego  we  współczesnych
przedsiębiorstwach, „Przegląd Organizacji”, Nr 9(920).
Bitkowska A.  [2021],  Zarządzanie  procesowe  w  organizacjach.  Podejście  klasyczne
i nowe koncepcje, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Bitkowska A. [2022], Uwarunkowania realizacji projektów wdrożenia zarządzania pro-
cesowego, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, Nr 186.
Borris S. [2006], Total Productive Maintenance: Proven Strategies and Techniques to
Keep Equipment Running at Peak Efficiency , McGraw-Hill Education.
Borys  T.,  Rogala  P.  [2011],  Doskonalenie  sformalizowanych  systemów  zarządzania,
Difin, Warszawa.
Brajer-Marczak R. [2012], Podejście procesowe w organizacjach – wyniki badań empi-
rycznych, „Nauki o Zarzadzaniu”, Nr 3(12).
Brajer-Marczak  R.  [2018],  Czynniki  determinujące  doskonalenie  procesów  –  wyniki
badań empirycznych, „Przegląd Organizacji”, Nr 8.
Brajer-Marczak, R. [2019], Doskonalenie procesów biznesowych – analiza występują-
cych problemów [w:] J. Lichtarski (red.), Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Sukcesy
i niepowodzenia w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Społecznej Akademii
Nauk, Łódź-Warszawa.165 Bibliografia
Breque M., Nul L.D., Petridis A. [2021], Industry 5.0. Towards a sustainable, human-
-centric and resilient European industry, European Commission.
Bril J., Łukasik Z. [2012], Lean Manufacturing jako nowoczesna metoda organizacji
produkcji, „Logistyka”, Nr 3.
Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
Brynjolfsson E., McAfee A. [2014], The Second Machine Age: Work, Progress, and Pro-
sperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company.
Brzozowski T. [2018], Wprowadzenie do zarządzania procesami [w:] P. Rogala, B. Bart-
niczak (red.), Menedżer Procesów, Wydawnictwo AD REM, Jelenia Góra.
Brzozowski T.,  Rogala  P.  [2017],  Podejście  procesowe  według  norm  ISO  serii  9000  
– istota i ewolucja, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,
Nr 470.
Bugdol M. [2008], Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria
i praktyka, Difin, Warszawa.
Bugdol M., Szczepańska K. [2016], Podejście procesowe [w:] K. Szczepańska, Bugdol
M. (red.), Podstawy zarządzania procesami, Difin, Warszawa.
Burma Z.A., [2017], New Organization Structures: Virtual Organizations, “International
Journal of Business and Management Review”, Nr 2.
Bylinko  L.  [2019],  Koncepcja  szczupłego  zarządzania  [w:]  G.  Biesok,  M.  Jakubiec
(red.),  Współczesne  koncepcje  zarządzania,  Wydawnictwo  Naukowe  Akademii
Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Cabała P. [2023], Perspektywy rozwoju zarządzania procesowego [w:] Przyszłość zarzą-
dzania  procesowego.  Strategie-Ludzie-Technologie,  red. A.  Bitkowska,  TNOiK  –
„Dom Organizatora”, Toruń.
Cabała P., Stabryła A. [2023], Analiza produktywności strukturalnej w zarządzaniu proce-
sowym [w:] Doskonalenie organizacji. Koncepcje, metody, rozwiązania, red. B. Zię-
bicki, A. Wodecka-Hyjek, UEK.
Cannon J.A., McGee R. [2012], Rozwój i zmiana organizacji. Zestaw narzędzi, Wolters
Kluwer, Warszawa.
Chmura P. [2021], Poka-Yoke [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Chozick A. [2007], Japońskie koncerny tracą na braku zapasów, „The Wall Street Jour-
nal Polska”, 23.07.2007.
Chrościcki  Z.  [2001],  Zarządzanie  zespołem  –  zespołami  zadaniowymi,  C.H.  Beck,
Warszawa.
Cienka A. [2021], Metoda 5S [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.166 Bibliografia
clarityvm.com, dostęp 28.09.2024.
Cyfert S. [2006], Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przed-
siębiorstwem, AE w Poznaniu.
Czajkowska K. [2017], 5S jako metoda budowania przewagi konkurencyjnej, „Journal of
Mordern Management Process”, Nr 2(2).
Czakon W.  [2012],  Zastosowanie  studiów  przypadków  w  badaniach  nad  sieciami
międzyorganizacyjnymi, Prace Naukowe WWSZiP, Nr 17.
Czapla A. [2021], Istota i rola zarządzania jakością w naukach o zarządzaniu, Zeszyty
Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Nr 3.
Czekaj J. [2013], Metody organizatorskie w doskonaleniu systemu zarządzania, Wydaw-
nictwo WNT, Warszawa 2013.
Czermiński A., Grzybowski M., Ficoń K. [1999], Podstawy organizacji i zarządzania.
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni.
Czerska J. [2009], Doskonalenie strumienia wartości, Difin, Warszawa.
Czerwińska K., Pacana A. [2020], Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), „Manage-
ment and Quality”, Nr 1.
Czyż-Gwiazda  E.  [2015],  Koncepcja  Lean  Management  w  zarządzaniu  organizacją,
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 233.
Ćwiklicki  M.,  Obora  H.  [2009],  Metody  TQM  w  zarządzaniu  firmą ,  Wydawnictwo
Poltext, Warszawa.
Dean J.W., Evans J.R. [2003], Total Quality: Management, Organization, and Strategy,
Thomson/South-Western.
Deckert K. [2004], Vital mit KOPF, Gabler.
Dębkowska K., Kłosiewicz-Górecka U., Szymańska A., Wejt-Knyżewska A., Zyberto-
wicz K. [2023], Wpływ wojny w Ukrainie na działalność polskich firm , Polski Insty-
tut Ekonomiczny, Warszawa.
Dimitrescu A., Babiş C., Niculae E., Chivu O., Dascălu L. [2019], Efficiency of a  pro-
duction line by application of the Kanban method, “Journal of Research and Innova-
tion for Sustainable Society”, Nr 1(1).
Dobrowolska  A.  [2017],  Podejście  procesowe  w  organizacjach  zarządzanych  przez
jakość, Poltext, Warszawa.
Domiński K. [2022], Zastosowanie podejścia procesowego w ciągłym doskonaleniu
systemów zarządzania, „Przegląd Włókienniczy – Włókno, Odzież, Skóra”, Nr 4.
Downar W. [2008], Organizacja przedsiębiorstwa usługowego [w:] B. Filipiak, A. Pana-
siuk (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, PWN, Warszawa.
Drucker P.F. [2001], Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes.167 Bibliografia
Dubicki P., Lewandowska U., Ratajczak J., Tarnas A. [2017], Lean Management jako
instrument odpowiedzialnego biznesu, „Systemy wspomagania w inżynierii produk-
cji. Inżynieria Systemów Technicznych”, Nr 6(6).
Dumas M., La Rosa M., Mendling J., Reijers H.A. [2013], Fundamentals of Business
Process Management, Springer.
Dziekoński K., Jurczuk A. [2006], Rola narzędzi informatycznych w zarządzaniu proce-
sowym [w:] W. Kowalczewski, J. Nazarka (red.), Instrumenty zarządzania współcze-
snym przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
Elkhairi A., Fedouaki F., El Alami S. [2019], Barriers and Critical Success Factors for
Implementing Lean Manufacturing in SMEs, “IFAC PapersOnLine”, Nr 52(13).
Elnaga A., Imran A. [2013], The effect of training on employee performance , “European
Journal of Business and Management”, Nr 5(4).
Gabryelewicz  I.  [2016],  Badania  ankietowe  jako  czynnik  wspomagający  zarządzanie
bezpieczeństwem pracy, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Nr 2.
Gabryelewicz I., Gawłowicz P., Sadłowska-Wrzesińska J. [2015], Kaizen jako skuteczna
metoda wspomagająca efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem, „Problemy Profe-
sjologii”, Nr 2.
Gaitanides  M.  [2012],  Prozessorganisation.  Entwicklung,  Ansätze  und  Program  des
Managements von Geschäftsprozessen, Verlag Franz Vahlen, Monachium.
Gajda D. [2015], Wykorzystanie benchmarkingu w pomiarze efektywności pracy zespoło-
wej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 230.
Gąsiorkiewicz L., Kruk M. [2018], Podejście procesowe z zarządzaniu zakładami ubez-
pieczeń, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 541.
Gębczyńska A., Jagodziński J. [2017], Analiza korzyści wynikających z wdrożenia zarzą-
dzania  procesami  w  aspekcie  poziomu  dojrzałości,  Prace  Naukowe  Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 436.
Hatch, M.J. [2002], Essai: Doing Time in Organization Theory, Organization Studies,
Nr 23(6).
Główczyk J. [2000], Uniwersalny słownik ekonomiczny, Fundacja „Innowacja”, Ełk.
Golarz M. [2016], Lean Management jako jedno z narzędzi restrukturyzacji przedsię-
biorstwa, „Journal of Modern Management Process”, Nr 1(1).
Gołaś H., Mazur A., Piasek P., Czajkowski P. [2017], Zastosowanie standaryzacji w pro-
cesie kontroli jakości wyrobów, „Problemy Jakości” Nr 2.
Goździewska-Nowicka A., Janicki T. [2021], Determinanty kształtowania organizacji
procesowej. Wyniki badań w Polsce, „Przegląd Organizacji”, Nr 6(977).
Grajewski P. [2004], Organizacja procesowa – współczesne wyzwanie, „Przegląd Orga-
nizacji”, Nr 12(779)168 Bibliografia
Grajewski P. [2010], Elastyczność i procesowość organizacji [w:] Czerska M., Szpitter
A. (red.), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, C.H. Beck, Warszawa.
Grajewski  P.  [2016],  Organizacja  procesowa,  Polskie  Wydawnictwo  Ekonomiczne,
Warszawa.
Grajewski P. [2024], Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa.
Griffin  R.W.  [2017],  Podstawy  zarządzania  organizacjami.  Wydawnictwo  Naukowe
PWN, Warszawa.
Grycuk A.  [2016],  Bariery  w  stosowaniu  koncepcji  Lean  Management,  „Kwartalnik
Nauk o Przedsiębiorstwie”, Nr 3.
Grzegorczyk  W.  [2015],  Studium  przypadku  jako  metoda  badawcza  i  dydaktyczna
w  naukach  o  zarządzaniu  [w:]  Wybrane  problemy  zarządzania  i  finansów.  Studia
przypadków, red. W. Grzegorczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Hammer M., Champy J. [1996], Reinżyniering w przedsiębiorstwie, Naumann Manage-
ment Institute, Warszawa.
Hamrol A. [2013], Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa.
Hamrol  A.,  W.  Mantura  [2013],  Zarządzanie  jakością.  Teoria  i  praktyka,  PWN,
Warszawa.
Harmon P., Garcia, J. [2020], The State of Business Process Management, “Business
Process Trends”.
Hermann M., Pentek T., Otto B. [2016], Design principles for Industrie 4.0 scenarios
[w:] System Sciences, 49th Hawaii International Conference.
Horzela A., Semrau J. [2020], Koncepcja Lean Manufacturing jako narzędzie dosko-
nalenia  procesów  produkcyjnych,  Forum  inżynierów  przyszłości.  I  Konferencja
Naukowa.
Htun A., Maw T.T., Khaing C.C. [2019], Lean Manufacturing, Just in Time and Kanban
of Toyota Production System (TPS), “International Journal of Scientific Engineering
and Technology Research”, Nr 8.
Hyla K. [2020], Total Quality Management TQM. Kompleksowe zarządzanie jakością
w organizacji [w:] M. Giemza (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, MG
Publikacje, Kraków.
Hys K. [2016], Wybrane modele dojrzałości systemu zarządzania jakością w organiza-
cji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 421.
Imaii M. [2006], Gemba kazein. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarzą-
dzania, Kaizen Institute, Warszawa.
Ingaldi M. [2019], Wprowadzenie do metody Six Sigma, „Quality Production Improve-
ment”, Nr 1(10).
Jackson B. [2021], Peter Senge and the learning organization, Routledge.169 Bibliografia
Jagodziński  J.,  Ostrowski  D.  [2015],  Bariery  we  wdrażaniu  podejścia  procesowego
w przedsiębiorstwach w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we
Wrocławiu, Nr 15(7).
Jedliński  M.  [2008],  Ponownie  dostrzec  istotę  lean  manufacturing,  „Top  Logistyk”,  
Nr 1.
Jędrzejak A., Mazur A., Piotrowska M. [2014], Praktyczne aspekty wdrażania metody
5-S, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i zarządzanie, Nr 62.
Jeston J., Nelis J. [2006], Business Process Management, Elsevier.
Jóźwiakowski P. [2015], Lean Management – metoda racjonalnego zarządzania produk-
cją, Zeszyty Naukowe DWSPiT. Studia z Nauk Technicznych, Nr 4.
Juchniewicz M. [2017], Koncepcje doskonalenia organizacji – ewolucja, krytyka, per-
spektywy  rozwoju,  Wydawnictwo  Uniwersytetu  Ekonomicznego  we  Wrocławiu,  
Nr 463.
Kale V. [2019], Enterprise Process Management Systems, Taylor & Francis Group.
Kalinowski T.B. [2011], Modele oceny dojrzałości procesów, Acta Universitatis Lodzien-
sis, Folia Oeconomica, Nr 258.
Kania  K.  [2013],  Doskonalenie  zarządzania  procesami  biznesowymi  w  organizacji
z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych,
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Karkoszka T., D. Szewiczek [2006], Analysis of the wire rod superficial processing based
on the quality criterion, “Journal of Achievements in Materials and Manufacturing
Engineering”, Nr 18.
Kiełczewski D. [2023], Narracyjny kontekst zrównoważonego rozwoju [w:] Mechani-
zmy Zrównoważonego Rozwoju, red. M. Proniewski, D. Kiełczewski, Białystok.
Kleniewski A. [2004], Podejście procesowe, „Problemy Jakości”, Nr 4.
Kłak M. [2021], Koncepcja organizacji uczącej się, „Academy of Management”, Nr 5.
Kłeczek N. [2021], TPM w zarządzaniu parkiem maszyn technologicznych [w:] D. Stad-
nicka (red.), Lean Manufacturing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Poli-
techniki Rzeszowskiej.
Knop K. [2016], Zarządzanie wizualne jako istotny element w doskonaleniu firmy pro -
dukcyjnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Nr 87.
Kokkaew N., Peansupap V., Jokkaw N. [2022], An Empirical Examination of Knowledge
Management and Organizational Learning as Mediating Variables between HRM
and Sustainable Organizational Performance, “Sustainability”, Nr 14.
Kolano  K.  [2021],  Rola  firmy  Toyota w   powstaniu  koncepcji  Lean  Manufacturing
[w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydaw -
nicza Politechniki Rzeszowskiej.170 Bibliografia
Kolman  R.  [2009],  Kwalitologia.  Wiedza  o  różnych  dziedzinach  jakości,  Placet,
Warszawa.
Kondić V., Maglić L., Runje L., Marić D. [2023], Ranking dominant losses in small
and medium-sized enterprises (SMEs) in the context of the lean concept application,
“Advances in Production Engineering & Management”, Nr 18(2).
Kosieradzka A., Smagowicz J. [2018], Model dojrzałości organizacji w obszarze publicz-
nego zarządzania kryzysowego, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Nr 128.
Kowalik K. [2018], Metoda FMEA w teorii i praktyce zarządzania jakością, „Archiwum
Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 3(2).
Kowalik K., Klimecka-Tatar D. [2017], Doskonalenie jakości procesu obsługi klienta
z wykorzystaniem metod 5W2H i 5Why, „Archiwum Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2.
Kowalski D.J., Ilska A., [2018a], Metoda 5S jako fundament efektywnego procesu opty-
malizacji  przedsiębiorstwa,  „Przegląd  Włókienniczy  –  Włókno,  Odzież,  Skóra”,  
Nr 8.
Kowalski D.J., Ilska A, [2018b], Metoda TPM w optymalizacji procesów produkcyjnych,
„Przegląd Włókienniczy – Włókno, Odzież, Skóra”, Nr 12.
Krasiński M., [2013], Możliwość zastosowania metodyki Kanban w zarządzaniu projek-
tami, „Nauki o zarządzaniu”, Nr 1(14).
Kraśniak J. [2017], W kierunku organizacji procesowej. Determinanty wdrażania, Prace
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 463.
Kraśnicka T., Gładysz B., Kucińska-Landwójtowicz A. [2020], Doskonalenie organiza-
cji i procesów innowacyjnych, PWE, Warszawa.
Krukowski K. [2018], Cechy kultury organizacyjnej na różnych poziomach dojrzałości
procesowej wybranych urzędów miast, „Optimum. Economic Studies”, Nr 1.
Krupski R. [2004], Podstawy Organizacji i Zarządzania, WWSZIP, Wałbrzych.
Krynke J., Ingaldi M. [2017], Zarządzanie jakością wyrobów dziecięcych, „Archiwum
Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2(1).
Krzewska,  R.  [2022],  Ambidexterity  w  polskiej  terminologii  z  zakresu  zarządzania,
„E-mentor”, Nr 95.
Kulak B., Knop K. [2020], Wykorzystanie metody SMED do ograniczenia czasu prze-
zbrojenia maszyny etykietującej, „Archiwum Wiedzy Inżynierskiej”, Nr 2.
Kwintowski A. [2015], Samoocena jako narzędzie doskonalenia, Prace Naukowe Uni-
wersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 376.
Lendzion J.P., Stankiewicz-Mróz A. [2005], Wprowadzenie do organizacji i zarządza-
nia, Oficyna Ekonomiczna.
Lipka T. [2020], Internet of Things (IoT) – LoRaWAN w praktyce, „Nafta-Gaz”, Nr 2.171 Bibliografia
Lipski D., Lipski R. [2022], Analiza porównawcza narzędzi do modelowania i symulacji
procesów, „Journal of Computer Sciences Institute”, Nr 22.
Lis M., S. Ratajczak [2014], Six Sigma jako metoda doskonalenia jakości przedsiębiorstw
w okresie rosnącej globalizacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlowej, Nr 2.
Lisiecka K. [2008], O pomiarze i ocenie zjawisk w procesowym podejściu do zarządza-
nia przedsiębiorstwem [w:] Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyj-
ność przedsiębiorstwa, (red.) E. Skrzypek, UMCS w Lublinie.
Lober R. [2009], Doścignąć czołówkę, APN Promise, Warszawa.
Ławniczak I., Mazurek P., Iwanowicz A. [2013], Innowacyjne rozwiązania i metody udo-
skonalania systemów bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, Prace Naukowe Akademii
im. Jana Długosza w Częstochowie.
Łosyk H., Szmołda M., Topczak M. [2019], Koncepcja systemu sugestii opartego na
Kaizen [w:] P. Bachman, M. Topczak, M. Bernát (red.), Aktualne trendy i badania
w inżynierii, Wydawnictwo Instytutu Inżynierii Bezpieczeństwa i Nauk o Pracy Uni-
wersytetu Zielonogórskiego.
Łukasiński W. [2015], Dojrzałość jakościowa organizacji na przykładzie działu kruszyw,
„Przegląd Organizacji”, Nr 5.
Łukasiński  W.  [2016a],  Podejście  procesowe  a  jakość  funkcjonowania  organizacji,
„Problemy jakości”, Nr 7–8.
Łukasiński  W.  [2016b],  Dojrzałość  organizacji  zarządzanej  projakościowo,  PWE
Warszawa.
Łukasiński W., Bińczycki B., Dorocki S. [2021], Kluczowe kompetencje organizacji XXI
wieku. Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.
Łukasiński  W.,  Lis  W.  [2023],  Samoocena  dojrzałości  technologicznej  organizacji,
„E-mentor”, Nr 5(102).
Machaczka J. [1998], Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia,
diagnoza, PWN, Warszawa-Kraków.
Machaczka  J.  [2004],  Zmiana  organizacji  jako  zjawisko  wielowymiarowe,  „Przegląd
Organizacji”, Nr 779.
Maddikunta P.K.R., Pham Q.-V., Prabadevi B., Deepa N., Dev K., Gadekallu T.R.,
Ruby R., Liyanage M. [2022], Industry 5.0: A survey on enabling technologies and
potential applications, “Journal of Industrial Information Integration”, Nr 26.
Majczyk  J.  [2022],  Projektowanie  procesów  biznesowych  zorientowanych  na  klienta,
UW.
Majewski M. [2020], Model rozwoju organizacji wirtualnej [w:] Ekonomia i międzyna-
rodowe stosunki gospodarcze, red. A. Kuźmińska-Haberla, S. Bobowski, Uniwersy-
tet Ekonomiczny we Wrocławiu.172 Bibliografia
Malinova M., Mendling J. [2018]. Identifying do’s and I’s using the integrated business
process management framework, “Business Process Management Journal” Nr 24(4).
Małysa T., Furman J. [2021], Visual management as an element of improving work safety
–  evaluation  of  the  effectiveness  of  the  implemented  solutions,  Zeszyty  Naukowe
Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, Nr 1.
Maqsood S., Zhou Y., Lin X., Huang S., Jamil I., Shahzad K. [2022], Critical success fac-
tors for adopting green supply chain management and clean innovation technology
in the small and medium-sized enterprises: A structural equation modeling approach,
“Frontiers in Psychology”, Nr 13.
Marr B. [2006], Strategic Performance Management: Leveraging and measuring your
intangible value drivers, Elsevier.
Martyniak Z. [1989], Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, Państwowe Wydaw-
nictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Materac  J.  [2019],  Benchmarking  jako  metoda  zapożyczania  najlepszych  rozwiązań,
Zeszyty Naukowe ZPSB. Firma I Rynek, Nr 2(56).
May M. [2003], Business Process Management, Pearson Education Limited.
McCarthy  D.,  Rich  N.  [2004],  Lean  TPM. A  Blueprint  for  Change,  Elsevier  Butter-
worth-Heinemann.
Mfiles.pl [2024], dostęp 27.09.2024.
Midor K. [2016], Mapa procesu jako innowacyjne narzędzie optymalizacji jakościowej
procesu produkcji [w:] Metody i narzędzia inżynierii produkcji dla rozwoju inteli-
gentnych specjalizacji, Nr 4.
Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A. [2006], Struktura zasobów ludzkich organizacji opartej
na wiedzy, „Problemy Jakości”, Nr 12.
Miller J.A. [2000], Zarządzanie kosztami działań, Wig-Press, Warszawa.
Mĺkva M., Prajová V., Yakimovich B., Korshunov A., Tyurin I. [2016]. Standardization –
one of the tools of continuous improvement, “Procedia Engineering”, Nr 149.
Młody M. [2018], Personalizacja produktów a Przemysł 4.0 – ocena słuszności imple-
mentacji nowoczesnych technologii w przemyśle produkcyjnym z perspektywy konsu-
mentów, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, Nr 2.
Mor R.S., Bhardwaj A., Singh S., Sachdeva A. [2019], Productivity gains through stan-
dardization-of-work in a manufacturing company, “Journal of Manufacturing Tech-
nology Management”, Nr 30(6).
Mrówka S. [2023], Doskonalenie organizacji procesowej, Praca magisterska, UEK.
Nasution  N.R.,  Siregar  Z.M.,  Pristiyono  P.  [2021],  The  Effect  of  Job  Autonomy  on
Employee Innovative Behavior: The Role of Job Satisfaction as Intervening Variable,
“Budapest International Research and Critics Institute-Journal”, Nr 4(2).173 Bibliografia
Nesterak  J.  [2002],  Controlling.  System  oceny  centrów  odpowiedzialności,  ANVIX,
Kraków.
Niemiec A., Sierpińska-Sawicz A. [2024], Metody monitorowania makro- i mikrooto-
czenia przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Nogalski B. [2010], Lean Management [w:] Koncepcje zarządzania. Podręcznik akade-
micki, red. M. Czerska, A.A. Szpiter, C.H. Beck. Warszawa.
Nonaka I., Kodama M., Hirose A.N., Kohlbacher F. [2014], Dynamic fractal organiza-
tions for promoting knowledge-based transformation – A new paradigm for organi-
zational theory, “European Management Journal”, Nr 32.
Nowak K., Buczek K., Dudziak A. [2020], Optymalizacja procesów zarządzania firmą
z  zastosowaniem  koncepcji  Kaizen  [w:]  P.Z.  Filipek, A.  Kociubiński,  P.A.  Mazu-
rek, T.N. Kołtunowicz, J. Majcher, S. Styła (red.), Problemy Współczesnej Inżynie-
rii.  Wybrane  zagadnienia  elektrotechniki  i  informatyki  w  przemyśle  i  medycynie,
Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
Nowicki M., K. Szymańska [2013], Organizacja w ujęciu procesowym – od koordynacji
funkcjonalnej do procesowej [w:] Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, A. Ada-
mik (red.), Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Nowosielski S. [2008a], Podejście procesowe w różnych koncepcjach zarządzania [w:]
Podejście procesowe w organizacjach, S. Nowosielski (red.), UE we Wrocławiu.
Nowosielski S. [2008b], Procesy i projekty logistyczne, UE we Wrocławiu.
Nowosielski S. [2014], Ciągłe doskonalenie procesów w organizacji. Możliwości i ogra-
niczenia, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 340.
Nowosielski S. [2015], Koncepcja Lean management w małym przedsiębiorstwie. Moż-
liwości i ograniczenia zastosowania, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Nr 16(3).
Obłój K. [2001], Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyj-
nej, PWE, Warszawa.
Obora H. [2021], Metody zarządzania przez rozwiązywanie problemów, UEK.
Oleś-Filiks, M. [2023], Postrzeganie przez studentów możliwości wykorzystania zarzą-
dzania  procesowego  w  usprawnianiu  organizacji  [w:]  H.  Dudycz,  M.  Hernes,  
M. Pondel, A. Rot (red.), Informatyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu.
Pacana A., Gazda A., Wołoszyn P. [2014], Wykorzystanie metody 5S do doskonalenia
procesów logistycznych, „Modern Management Review”, Nr 21(2).
Pajor Ł. [2011], Model Doskonałości EFQM 2010, „Problemy Jakości”, Nr 2.
Pałubicki, S., Kukiełka, K. [2017], Zarządzanie jakością w wybranym procesie produk-
cyjnym z zastosowaniem metody FMEA, „Autobusy. Technika, Eksploatacja, Sys-
temy Transportowe”, Nr 7–8.174 Bibliografia
Pawłowski E., Pawłowski K., Trzcieliński S. [2010], Metody i narzędzia Lean Manufac-
turing, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Pęzioł A. [2021], Just in Time [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Piasecka-Głuszak A., Karaś E. [2018], Procesy usprawnień kaizen w przedsiębiorstwie
produkcyjnym – wyniki badań empirycznych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekono-
micznego we Wrocławiu, Nr 523.
Piechota R. [2005], Projektowanie rachunku kosztów działań, Difin, Warszawa.
Poloczek Ł., Kiełbus A., Dybowski B. [2017], Zastosowanie diagramu przyczynowo-
-skutkowego Ishikawy w diagnostyce wad odlewów [w:] R. Knosala (red.), Innowacje
w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa
Zarządzania Produkcją, Opole.
Popławski M. [2012], Kontrola zarządcza w oświacie. Uniwersytet Warszawski.
Porter M. [2006], Przewaga konkurencyjna, osiąganie i utrzymywanie lepszych wyni-
ków, Helion, Gliwice.
Poznański P. [2021], Standaryzacja pracy [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing.
Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Pszczołowski T.  [1978],  Mała  encyklopedia  prakseologii  i  teorii  organizacji,  Ossoli-
neum, Wrocław.
Puchalski J. [2008], Podstawy nauki o organizacji, WSOWL, Wrocław.
Realizacja  Celów  Zrównoważonego  Rozwoju  w  Polsce.  Raport  2023  [2023],  gov.pl,
dostęp 20.10.2024.
Rummler  G.A.,  Brache  A.P.  [2000],  Podnoszenie  efektywności  organizacji,  PWE,
Warszawa.
Rusecki A.  [2018].  Zastosowanie  diagramu  przyczynowo-skutkowego  w  diagnostyce
wad branży stolarskiej, Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, Nr 3(1).
Rzeszutek B. [2021], TPM na stanowisku pracy [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufac-
turing. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Saniuk S. [2023], The importance of digitalization in the organization of cyber-physical
production networks of Polish SMEs in Industry 4.0, Zeszyty Naukowe Politechniki
Śląskiej, Nr 181.
sap.com, dostęp 20.10.2024.
Sasak J. [2022]. Roboty softwarowe w automatyzacji procesów biznesowych, [w] G. Baran,  
G. Baran (red.), Współczesne problemy zarządzania publicznego, UJ.
Sauter W., C. Schulz [2015], Kompetenzorientiertes Wissensmanagement, Gabler Verlag,
Wiesbaden.175 Bibliografia
Schiedel T., vom Brocke J., Recker J. [2013], Which cultural values matter to busi-
ness process management? Results from a global Delphi study, “Business Process
Management Journal”, Nr 2.
Siemieniuk Ł., Gardocki A., Siemieniuk N., [2019], Fraktalne właściwości akademic-
kich inkubatorów przedsiębiorczości (AIP), „Optimum. Economic Studies”, Nr 3.
Siraj N., Hágen I., Cahyadi A., Tangl A., Desalegn G. [2022] Linking Leadership to
Employees  Performance:  The  Mediating  Role  of  Human  Resource  Management,
“Economies” 2022, Nr 10.
Skalik J. [2014], Problem doskonałości zarządzania projektami organizacyjnymi, Prace
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 363.
Skrzypek A. [2022], Dojrzałość organizacji – źródła, uwarunkowania i konsekwencje,
„Nowe Tendencje w Zarządzaniu”, Nr 2.
Skrzypek E., Hofman M. [2010], Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfi-
kowanie, pomiar, usprawnianie, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Sliż P., Szelągowski M. [2023], Kierunki badań nad oceną dojrzałości zarządzania pro-
cesami biznesowymi w Przemyśle 4.0/5.0, „E-mentor” Nr 5.
Słownik języka polskiego [2024], sjp.pwn.pl, dostęp 28.09.2024.
Stabryła A. [1995], Zarządzanie rozwojem firmy, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Stabryła A. [2000], Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy , PWN, Warszawa.
Stabryła A. [2002], Analiza zdolności rozwojowej firmy  [w:] J. Rokita, W.M. Grudzewski
(red.), Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości, GWSH, Katowice.
Stabryła A. [2011], Koncepcja wieloaspektowej analizy systemów zarządzania przedsię-
biorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Nr 871.
Stabryła A. [2022], Zarządzanie procesowe. Problemy metodologiczne, Wydawnictwo
C.H.Beck, Warszawa.
Stec N. [2021], Analiza FMEA [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufacturing. Kompen-
dium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Stevanović A., Nielsen J.E., Stojanović-Aleksić V. [2023], Business process orientation
and employee engagement: the mediating role of job autonomy, “Economic Annals”,
Nr 239.
Suchacka M., Dziuba, S.T., Sygut P. [2017], Rola menedżera, a jakość w procesie dosko-
nalenia produkcji, Oficyna Wydawnicza Stowarzyszenia Menedżerów Jakości i Pro-
dukcji, Częstochowa.
Sutaguna, I.N.T., Yusuf M., Ardianto R., Wartono P. [2023], The Effect Of Competence,
Work Experience, Work Environment, And Work Discipline On Employee Perfor-
mance, “Asian Journal of Management, Entrepreneurship and Social Science”, Nr 1.176 Bibliografia
Sutia S., Riadi R., Fahlevi M., Istan M., Juhara S., Pramono R., Purwanto A., Purba J.T.,
Munthe A.P., Juliana J. [2020], Benefit of benchmarking methods in several indu -
stries: a systematic literature review, “Systematic Reviews in Pharmacy”, Nr 11(8).
Szabo P., Mlkva M., Markova P., Samakova J., Janik S. [2023], Change of Competences
in the Context of Industry 4.0 Implementation, Applied Sciences, Nr 14.
Szczepańska K. [2010], TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.
Szczepańska  K.  [2021],  Prawa  harmonii  w  doskonaleniu  podejścia  procesowego,
„Problemy Jakości”, Nr 4.
Szkiel A. [2015], Samoocena jako metoda oceny funkcjonowania kontroli zarządczej na
Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej w Gdyni, Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 864.
Szuper  K.  [2021],  Wpływ  Pandemii  COVID-19  na  innowacyjność  polskich  przed-
siębiorstw  [w:]  A.  Stępniak-Kucharska,  M.  Piekut  (red.),  Współczesne  Problemy
Gospodarcze Gospodarki w Czasach Kryzysu, Politechnika Warszawska, Kolegium
Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku.
Szydełko M. [2022], Ocena klasyfikacji i  typologii benchmarkingu z wykorzystaniem
warunków poprawności podziału logicznego pojęć, „Nowoczesne Systemy Zarzą-
dzania”, Nr 17(4).
Szymański G., Grzesiak M. [2020], Wdrożenie koncepcji 3M w przedsiębiorstwie pro-
dukcyjnym, „Journal of Management Challenge” Nr 1(1).
Ścigała M., K. Tworek, J. Martan [2014], Technologie informacyjne determinantą inno-
wacyjności – aktualny model organizacji, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej,
Nr 1905.
Ślusarczyk  B.  [2019],  Potencjalne  rezultaty  wprowadzania  koncepcji  Przemysłu  4.0
w przedsiębiorstwach, Przegląd Organizacji, Nr 1.
Świtek S. [2017], Analiza poziomu wdrożenia kompleksowego utrzymania ruchu (TPM)
na przykładzie firmy z przemysłu elektrotechnicznego, Zeszyty Naukowe Politechniki
Poznańskiej, Nr 73.
Tatarkiewicz W. [1976], O doskonałości, PWN, Warszawa.
Tidd J., Bessant J. [2018], Managing Innovation: Integrating Technological, Market and
Organizational Change, John Wiley and Sons.
Trocki  M.  [2016],  Inteligencja  procesowa,  czyli  inteligentne  zarządzanie  procesowe,
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Nr 149.
Trzcieniecki J. [1986], Usprawnianie organizacji [w:] Organizacja i zarządzanie. Zarys
problematyki, red. A. Stabryła, J. Trzcieniecki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa.177 Bibliografia
Tyrańska M. [2007], Kapitał ludzki jako determinanta rozwoju przedsiębiorczości orga-
nizacji, Zeszyty Naukowe nr Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie,
Nr 753.
Tyrańska M. [2016]. Zastosowanie koncepcji Total Quality Management w organizacji,
“Journal of Modern Management Process”, Nr 2(1).
Ulfah M., Kulsum K. [2022], Waste Minimisation on Production Processes of Bottled
Drinking Water Using Green Lean Six Sigma Approach, “Jurnal Teknologi Industri
Pertanian”, Nr 32(1).
Ulfah M., Trenggonowati, D.L., Arina F. [2023], Minimizing Seven Waste In The Inner
Lid  Production  Process  Using  The  Lean  Six  Sigma  Approach,  “Jurnal  Teknologi
Industri Pertanian”, Nr 33.
Van der Aalst, W. [2016]. Process Mining: Data Science in Action, Springer.
Vom Brocke J., M. Rosemann [2014], Business Process Management, “Wiley Encyclo-
pedia of Management. Management Information Systems”, Nr 7.
Vrchota J., Marikova M., Rehor P., Rolinek L., Tousek R. [2020], Human Resources
Readiness for Industry 4.0, „Journal of Open Innovation: Technology, Market and
Complexity”, Nr 6.
Walas-Trębacz J. [2013], Metodyka analizy łańcucha wartości przedsiębiorstwa, Zeszyty
Naukowe UEK, Nr 922.
Wawak S. [2011], Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice.
Wawak S. [2007], Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach
gminnych, Praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Wawak T.  [2015],  TQM  –  miękka  koncepcja  zarządzania  [w:] W.  Kowalczewski,
B.R. Kuc, Miękkie koncepcje zarządzania, Ementon, Warszawa.
wawak.pl, dostęp 9.09.2024.
Weiss E. [2012], Instrumenty podejścia procesowego w zarządzaniu przedsiębiorstwem,
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 737.
Weske M. [2012], Business Process Management: Concepts, Languages, Architectures,
Springer.
Westerman G., Bonnet D., McAfee A. [2014], Leading Digital: Turning Technology into
Business Transformation, Harvard Business Review Press.
Wieczorkowski J. [2015], Analiza wykorzystania podejścia procesowego w zarządzaniu
jednostkami administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicz-
nego w Katowicach, Nr 243.
Wijayanto G., Novandalina A., Rivai Y., Jushermi J. [2023], Uniting Innovation and
Stability:  The  Key  to  Business  Flexibility,  “Ambidextrous:  Journal  of  Innovation,
Efficiency and Technology in Organization” Nr 1.178 Bibliografia
Winiowski L. [2017], Identyfikacja procesów w  przebiegu wdrażania organizacji proce-
sowej na przykładzie wybranych przedsiębiorstw przemysłowych, Zeszyty Naukowe
Politechniki Śląskiej, Nr 108.
Wiśniewska M. [2005], Jak – czyli kazein odpowiada na potrzeby, „Zarządzanie Jako-
ścią”, Nr 1.
Wityk A. [2021], Zasady Lean Manufacturing [w:] D. Stadnicka (red.), Lean Manufactu-
ring. Kompendium wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Wodecka-Hyjek A.  [2006],  Metoda  organizacji  procesów  biznesowych  –  Six  Sigma,
Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Nr 713.
Womack J.P., Jones D.T [2003], Lean Thinking. Banish waste and create wealth in your
corporation, Free Press, Simon and Schuster Inc., Nowy Jork.
Wyrzykowska B. [2020], Modele biznesowe współczesnych organizacji. Studium teore-
tyczno-empiryczne, Wydawnictwo SGGW.
Zając S., Kudła B. [2016], Ocena wdrożenia oraz wykorzystania metod, narzędzi i tech-
nik  zarządzania  jakością  w  przedsiębiorstwach  w  województwie  podkarpackim,
„Prace naukowo-dydaktyczne”, Nr 70.
Załoga W. [2019], Rozwój zawodowy pracowników w ujęciu literaturowym – wybrane
aspekty, „Nowoczesne Systemy Zarządzania”, Nr 14(2).
Ziębicki B. [2007], Zastosowanie benchmarkingu do doskonalenia organizacji świad-
czenia usług zdrowotnych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie,
Nr 736.
Ziębicki B. [2012], Metodyka oceny efektywności organizacyjnej, Fundacja UEK.
Zimon D., Malindžák D., Kolbusz K. [2014], Wpływ implementacji zasad 5S na dosko-
nalenie  procesów  magazynowych  w  wybranej  organizacji,  „Modern  Management
Review”, Nr 21(2).
Żuk  A.  [2007],  Luka  kompetencyjna  w  procesie  tworzenia  i  implementacji  strategii
przedsiębiorstwa [w:] A. Sitko-Lutek (red.), Polskie firmy wobec globalizacji. Luka
kompetencyjna, PWN, Warszawa.

Napisz opinię

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby wystawić ocenę