Książka ta to swoistego rodzaju przewodnik dla studentów/absolwentów, którzy zamierzają podjąć pracę. Przedstawia możliwości z jakich mogą korzystać aby w odpowiedni sposób poruszać się po rynku pracy i wybrać najbardziej odpowiednie stanowisko względem posiadanych przez nich kompetencji. Z drugiej strony książka stanowi informację dla wszystkich pracodawców pod kątem oczekiwań ze strony studentów/absolwentów w zakresie warunków pracy. Trzecie przesłanie książki to przestawienie różnicy między doradztwem zawodowym a doradztwem personalnym w zakresie ustawodawczym, strukturalnym, metod pracy i ich zastosowania.
Wstęp
Rozdział 1. Badanie kompetencji na rynku pracy
1.1. Doradztwo personalne
1.1.1. Istota doradztwa personalnego – wyjaśnienie terminów, przedmiot działania i specyfika
1.1.2. Rola zawodowa i organizacyjna doradcy personalnego
1.1.3. Metody i techniki stosowane przez doradcę personalnego
1.2. Doradztwo zawodowe
1.2.1. Istota doradztwa zawodowego – wyjaśnienie terminów, przedmiot działania i specyfika
1.2.3. Metody i techniki stosowane przez doradcę zawodowego
1.3. Programy realizowane na polskich uczelniach wyższych pomagające absolwentom wejść na rynek pracy
1.3.1. Program Synergia UMCS Lublin
1.3.2. Specjalizacja doradztwa personalnego i zawodowego w programach polskich uczelni
1.3.3. Program „Studenci na rynku pracy” – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
1.3.4. Doradztwo personalne, zawodowe i pośrednictwo pracy – przedmiot na studiach magisterskich - Uniwersytet Jagielloński
1.3.5. Rola Biur Karier
Rozdział 2. Postawy studentów wobec pracy
2.1. Charakterystyka pokolenia obecnych studentów/absolwentów
2.2. Oczekiwania studentów wobec rynku pracy w świetle różnych badań
2.3. Badania studentów na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ dotyczące postaw wobec pracy
2.3.1. Wyniki badań
2.3.2 Szanse i zagrożenia na rynku pracy widziane przez studentów
2.3.3. Najbardziej atrakcyjne zawody wskazane przez studentów
2.3.4. Idealny profil absolwenta
2.3.5. Sytuacja absolwenta na rynku pracy – dowolne wypowiedzi ankietowanych
Rozdział 3. Przykłady realizacji doradztwa personalnego w firmach
3.1. Przykład 1 – Kompetencje przywódcze w czasach kryzysu
3.2. Przykład 2 – Firma projektowo-budowlana – program zmiany kompetencji dla pracowników
3.3. Przykład 3 – Program pozyskiwania i adaptacji opracowany dla
absolwentów wyższych uczelni zatrudnianych w dziale R&D BITRON
POLAND Sp. z o.o.
3.4. Przykład 4 – Realizacja zadań doradcy zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy
3.5. Przykład 5 – Projekt „Ja za 10 lat – Ścieżka kariery zawodowej”
3.6. Przykład 6 – Plan rozwoju zawodowego
3.7. Przykład 7 – Planowanie kariery zawodowej na przykładzie pracownika spedycyjnego
Zakończenie
Załączniki
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
Izabela Stańczyk
doktor habilitowany nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, profesor nadzwyczajny w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania na Uniwersytecie
Jagiellońskim. Posiada bogate, kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w HR w grupie kapitałowej. Obszary zainteresowań naukowych autorki koncentrują się na
zagadnieniach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem postrzegania wsparcia organizacyjnego, kształtowania zatrudnienia,
restrukturyzacji zatrudnienia, zarządzania kompetencjami, doradztwa personalnego, nowych trendów w HR. Jest autorką kilkudziesięciu prac zawierających monografie i artykuły z tej dziedziny opublikowanych w Polsce i na świecie.
Wstęp
Rozdział 1. Badanie kompetencji na rynku pracy
1.1. Doradztwo personalne
1.1.1. Istota doradztwa personalnego – wyjaśnienie terminów, przedmiot działania i specyfika
1.1.2. Rola zawodowa i organizacyjna doradcy personalnego
1.1.3. Metody i techniki stosowane przez doradcę personalnego
1.2. Doradztwo zawodowe
1.2.1. Istota doradztwa zawodowego – wyjaśnienie terminów, przedmiot działania i specyfika
1.2.3. Metody i techniki stosowane przez doradcę zawodowego
1.3. Programy realizowane na polskich uczelniach wyższych pomagające absolwentom wejść na rynek pracy
1.3.1. Program Synergia UMCS Lublin
1.3.2. Specjalizacja doradztwa personalnego i zawodowego w programach polskich uczelni
1.3.3. Program „Studenci na rynku pracy” – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
1.3.4. Doradztwo personalne, zawodowe i pośrednictwo pracy – przedmiot na studiach magisterskich - Uniwersytet Jagielloński
1.3.5. Rola Biur Karier
Rozdział 2. Postawy studentów wobec pracy
2.1. Charakterystyka pokolenia obecnych studentów/absolwentów
2.2. Oczekiwania studentów wobec rynku pracy w świetle różnych badań
2.3. Badania studentów na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ dotyczące postaw wobec pracy
2.3.1. Wyniki badań
2.3.2 Szanse i zagrożenia na rynku pracy widziane przez studentów
2.3.3. Najbardziej atrakcyjne zawody wskazane przez studentów
2.3.4. Idealny profil absolwenta
2.3.5. Sytuacja absolwenta na rynku pracy – dowolne wypowiedzi ankietowanych
Rozdział 3. Przykłady realizacji doradztwa personalnego w firmach
3.1. Przykład 1 – Kompetencje przywódcze w czasach kryzysu
3.2. Przykład 2 – Firma projektowo-budowlana – program zmiany kompetencji dla pracowników
3.3. Przykład 3 – Program pozyskiwania i adaptacji opracowany dla absolwentów wyższych uczelni zatrudnianych w dziale R&D BITRON POLAND Sp. z o.o.
3.4. Przykład 4 – Realizacja zadań doradcy zawodowego w Powiatowym Urzędzie Pracy
3.5. Przykład 5 – Projekt „Ja za 10 lat – Ścieżka kariery zawodowej”
3.6. Przykład 6 – Plan rozwoju zawodowego
3.7. Przykład 7 – Planowanie kariery zawodowej na przykładzie pracownika spedycyjnego
Zakończenie
Załączniki
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków