Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 43,20 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych. Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju. W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka.W serii:
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. Beata Ziółkowska, prof. nadzw. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego: Rozpoznanie na czas wszelkich nieprawidłowości wydaje się niezwykle ważne zarówno «tu i teraz», jak i dla przyszłego rozwoju dziecka, jego rodziców, rodzeństwa i rodziny jako całości. Temu służy właściwie realizowana diagnoza będąca przedmiotem szczególnego zainteresowania Autorki – badacza i diagnosty z wieloletnim doświadczeniem. Wprowadzając Czytelnika w problematykę monografii, Autorka nie tylko podkreśla różnorakie znaczenie wczesnej diagnozy małego dziecka, ale także precyzuje krąg potencjalnych czytelników książki, wskazując wśród nich psychologów, pedagogów, opiekunów żłobkowych, wychowawców przedszkolnych, pielęgniarki oraz studentów tych kierunków. Po lekturze tekstu jestem zdania, iż z powodzeniem może zostać on wykorzystany jako skrypt/podręcznik z zakresu diagnozy w okresie wczesnego dzieciństwa, wypełniając lukę w tym zakresie.
dr, psycholożka, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji z wykorzystaniem metod neurofizjologicznych oraz terapeutka integracji sensorycznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych (przedszkolach, szkołach, poradniach, placówkach pomocy dziecku i rodzinie). Od ponad 25 lat pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, realizuje projekty naukowo-badawcze w Centrum Pomocy Psychologicznej, jest kierownikiem Pracowni badań nad dzieckiem, prowadzi zajęcia dotyczące diagnozowania i wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży dla studentów psychologii, pedagogiki i logopedii. Jest autorką licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu rozwoju dzieci i młodzieży.
Spis treści:
Wstęp 1. POJĘCIE DIAGNOZY – ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE 1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu 1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania 1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa) 1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna) 1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna) 1.3. Etapy procesu diagnozowania 1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego 1.3.2. Implikacje praktyczne 1.3.2.1. Etap prediagnostyczny 1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) – rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie 1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania) 1.3.2.4. Etap interwencji 1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza) Literatura polecana 2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA 2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka 2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy Literatura polecana 3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH 3.1. Podstawowe zasady diagnozowania 3.2. Warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie 3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości 3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi 3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę Literatura polecana 4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA 4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych? 4.2. Wywiad rozwojowy 4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne 4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu 4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu 4.3. Obserwacja 4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne 4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka 4.3.3. Co można obserwować 4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji Literatura polecana 5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY 5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka – diagnoza środowiska rodzinnego 5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko 5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju 5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka Literatura polecana
Załączniki Bibliografia
Załącznik 1. Schemat wywiadu rozwojowego z rodzicami małego dzieckaZałącznik 2. Protokół z obserwacji małego dziecka Załącznik 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju