Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,50 zł
50% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Filozofia człowieka i jego rola dla społeczności, wspólnotowości a także dla całego rodu ludzkiego stanowi żywotny gwarant dla filozofii prawa i organizowania się systemu państwa. Spoiwem, tworzywem łączącym te dwie materie przedmiotu poznania jest sfera racjonalizmu i sfera kondycji emocjonalno-wolitywnej jednostki. Ukierunkowanie na myślenie optymistyczne, odważne i kreatywne ogarniające także głęboką wiarę w zasady i potencjały rozwojowe osoby ,uznającej rozwój swojego środowiska wewnętrznego i zewnętrznego za wyraz sięgania do ideałów i realizowania wartości. Ażeby zrozumieć stan harmonii człowieka z otoczeniem poprzez domaganie się urzeczywistnienia potrzeb wyższego rzędu jako duchowych uwzględniających akceptację wartości indywidualnych oraz grupowych należy przyjąć paradygmat wielopoziomowości i wielopłaszczyznowości do ukazania tejże relacyjności. Takie podejście metodologiczne pozwoli zobrazować dynamizm zmiany obrazu samoświadomości, samopotwierdzania i samowychowania jednostki w stronę integralnego rozwoju osobowościowego będącego stanem dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i uczuciowo-wolitywnej na rzecz dobra wspólnego.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Wprowadzenie
Prof. zw. dr hab., kierownik Katedry Pedagogiki w Instytucie Nauk Socjologicznych i Pedagogiki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Prawnik, kryminolog i penitencjarysta badający zjawiska społeczne z zakresu filozofii prawa, penologii, socjologii, psychologii, pedagogiki, filozofii zdrowia. Założyciel jedynej w świecie Katedry Pedagogiki Pokoju i Probacji oraz protoplasta Światowego Uniwersytetu Pokoju. Twórca teorii karania wolnościowego, ograniczającej kary izolacyjne na rzecz resocjalizacji z udziałem społeczeństwa - probacji. Krytykuje działania segregacyjne. Postuluje wspomaganie osób karanych w nabywaniu umiejętności komunikacyjnych, rozwojowych, przystosowawczych oraz wartości kreujących ich tożsamość; głosi potrzebę przyznania im prawa do wyboru i swobodnego zaciągania zobowiązań wobec wspólnoty, stanowiące podstawowe wyzwanie dla człowieka zmagającego się ze swoimi problemami. Twórca teorii opartych na longitudinalnych badaniach kryminologicznych: koncepcji zhumanizowanego odwetu kary pozbawienia wolności oraz inkluzyjnej readaptacji społecznej. Te trzy teorie stanowią podstawę aksjologiczną polityki kryminalnej państwa prawa. Wieloletni nauczyciel akademicki z ponad 45-cioletnim stażem naukowym. Prowadził wykłady i seminaria na Wydziale Prawa i Administracji UW, w Instytucie Profilaktyki i Resocjalizacji UW, w Wyższej Szkole Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie, Wyższej Szkole Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie, Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie, Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach, Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka w Warszawie. Pełnił funkcje: rektora uczelni (ponad 12 lat w Wyższej Szkole Gospodarowania Nieruchomościami w Warszawie), dyrektora instytutu i zastępcy dyrektora w IPSiR UW (przez trzy kadencje) oraz kierownika katedr i zakładów. Aktywnie uczestniczy w życiu naukowym: międzynarodowy ekspert ds. więziennictwa i systemów penitencjarnych, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Higieny Psychicznej, członek Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, członek Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego, członek Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego, członek honorowy Polskiego Towarzystwa Etycznego. Współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Penitencjarnego. Oddany pracy na rzecz ludzi potrzebujących wsparcia: przewodniczący Sekcji Pracy Prymasowskiego Komitetu Pomocy Bliźniemu. W czasie stanu wojennego i później udzielał bezinteresownie pomocy prawnej i psychologicznej ludziom pozbawionym zatrudnienia z powodów politycznych lub społecznych. Za irenologiczną działalność edukacyjną oraz propagowanie idei światowego pokoju jako fundamentalnej transkulturowej wartości z inicjatywy Prezydium Światowej Akademii Medycyny im. Alberta Schweitzera wpisany został do Złotej Księgi Członków Akademii (2001). Autor wielu monografii naukowych.
Spis treści:WPROWADZENIE Anna KieszkowskaPROLOG Maria SzyszkowskaRozdział I. AUTENTYCZNE CZŁOWIECZEŃSTWO1. Prawdopodobieństwo nieprawdopodobieństwa2. Bóg, wszechświat, człowiek a filozofia3. Ekologia życia, ekologia integralna i ekologia rodu ludzkiego4. Zdrada rozumu a emfaza religijności człowieka5. Prawda krwiobiegiem sumienia6. Pokój wewnętrzny dynamizmem rozwojowymRozdział II. CZŁOWIEK CZĄSTKĄ LUDZKOŚCI I KOSMOSU1. Wielowymiarowy realizm ewolucyjny2. Braterstwo pokoju kategorią nieskończoności i wieczności3. Sacrum i uniwersum pacyfizmu4. Ideały spoiwem jedności wszechświata5. Słowo jako symbol określający naturę człowieczeństwaRozdział III. TRANSKULTUROWOŚĆ PRAWA WYOBRAŻENIEM, POŻĄDANIEM I ZGODĄ1. Fenomen odpowiedzialności2. Transgresja, wolność, twórcze życie3. Normatywna autoteliczność4. Zinstytucjonalizowany indywidualizm5. Sprawczość edukacyjna, pomocowa i inkluzyjna6. Akulturalizm systemu sprawiedliwości karzącejEPILOG Jan StępieńBIBLIOGRAFIA ‒ wybrane pozycje
BIBLIOGRAFIA (wybrane pozycje)Allport G., The historical background of social psychology. W: G. Lindzey, E. Aronson (red.), The Handbook of Social Psychology, Random House, New York 1985Anselm St., Proslogium. Klasyczne ujęcie argumentu ontologicznego. Anzelm z Canterbury: Monologion, Proslogion, przekład Tadeusz Włodarczyk, PWN, Warszawa 1992Aureliusz M., Rozmyślania, tłum. Kazimierz Twardowski, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2010Baggini J., Atheism: A very Short Introduction, Oxford University Press, Oxford 2003Bałandynowicz A., Destygmatyzacja tożsamości dewiantów jako zmiana czasowa i interpersonalna w polifunkcyjnym modelu probacji. W: A. Kieszkowska (red.), Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Impuls, Kraków 2011Bałandynowicz A., Kryzys bezosobowego więzienia a indywidualizacja penitencjarna podstawą dywersyfikacji programów resocjalizacyjnych skazanych, W: D. Kowalczyk, A. Glińska-Lachowicz (red.), Oddziaływania penitencjarne wobec skazanych w przestrzeni więziennej. Uwarunkowania – doświadczenia ‒ propozycje. Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, t. 5, Wyd. UO, Opole 2016Bałandynowicz A., Pogranicza człowieczeństwa, Fundacja Ubi societas, ibi ius, Warszawa 2018Bałandynowicz A., Probacja. Wychowanie do wolności, Primum, Warszawa 1996 Bałandynowicz A., Probacyjna sprawiedliwość karząca w miejsce zdehumanizowanej resocjalizacji osadzonej na przymusie i wtórnej stygmatyzacji. W: D. Kowalczyk, A. Szecówka, S. Grzesiak (red.), Resocjalizacja penitencjarna w kontekstach interdyscyplinarnych, Wyd. Oficyna ATHT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015BałandynowiczA., Psychodegradacja osobowości oraz defaworyzacja, ekskluzja i wykluczenie społeczne recydywistów następstwem nieracjonalnego i reliktowego systemu sprawiedliwości karnej opartej na paradygmacie izolacji przestrzennej, W: W. Zalewski (red.), Długoterminowe kary pozbawienia wolności. W teorii i praktyce, Wyd. UG, Gdańsk 2015Barrow J., Tippler F., The Anthropic Cosmological Principle, Oxford University Press, New York 1988Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, PWN, Warszawa 1998Broad C., Pięć typów teorii etycznych, PWN, Warszawa 1930Carritt E.F., Teorie moralne, PWN, Warszawa 1928.Clarke S., Simpson E., Anti-Theory in Ethics and Moral Conservation, University of New York 1989Dąbrowski K., Funkcje i struktura emocjonalna osobowości, Lublin 1984Darwin C., O powstaniu gatunków, Agostini-Altaya, Warszawa 2001Dawkins R., Ślepy zegarmistrz, PIW, Warszawa 1995Ehrman B.D., Lost Christianities: The Battles for Scripture and the Faiths We Never Knew, Oxford University Press, Oxford 2002Fonagy P., Target M., Attachment and reflective function: Their ride in self-organization, „Development and Psychopathology”, 1997, no. 9Foster M., Jones W., Lancaster L., Masters of Political Thought, Harap, London 1959, t. 1Gallup C.H., Religion in America, Princeton Religion, Reserve Center, New York 1996Gehlen A., Der Mensch, seine Natur und seine Stellurg in der Welt, Freiburg 1962, Gilbert D., Unbelieving und Unbelievable: some Problems in the Rejection of False Information, „Journal of Personality and Social Psychology”, 1990, no. 59Hannay A., Human Consciousness, Methuen, London 1990Hardin G., The tragedy of the commons, „Science”, 1968, no. 162Harris S., Koniec wiary. Religia, terror i przyszłość rozumu, Błękitna Kropka, 2012 Harris S., Koniec wiary. Religia, terror i przyszłość rozumu, Błękitna Kropka, Nysa 2012Hauser M., Moral Minds: How Nature Designed our Universal Sense of Right and Wrong, Ecco, New York 2006Hick J., Classical and Contemporary Readings in Philosophy of Religion, Prentice-Hall, Englewod Cliffs, New Jersey 1989Hinda R., Why Gods Persist: A Scientific Approach to Religion, Routledge, London 1999,Hume D., Badania dotyczące rozumu ludzkiego, PWN, Warszawa 1997Humphrey N., The Mind Mode Flesh: Frontiers of Psychology and Evolution, Oxford University Press, Oxford 2002Jaeger W., Die Theologie der frühen griednischen Denker, Stuttgart 1953James W., Doświadczenia religijne, Warszawa 1958Jaynes J., The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral mind. Includes bibliographical references and index, „Consciousness”, 1976Kant I., Krytyka praktycznego rozumu, PWN, Warszawa 1972,Kant I., Przypuszczalny porządek ludzkiej historii, Toruń 1995,Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, PWN, Warszawa 1953Kierkegaard S., Okruchy filozoficzne, Warszawa 1983Kierkegaard S., Training in Christianity, Oxford University Press, London 1946Kieszkowska A., Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Wiedza Powszechna, Warszawa 1966Krąpiec M.A., Człowiek – dramat natury i osoby, KUL, Lublin 1998Locke J., Drugi traktat o rządzie, KiW, Warszawa 1976Mackie J.L., The Miracle of Theism, Clarendon Press, Oxford 1985Maryniarczyk A., Człowiek-Istota otwarta na transcendencję, ,,Łódzkie Studia Socjologiczne,’’1999,nr 8Michalak J., Etyka autentyczności. Indywidualizm, wspólnotowość, edukacja, „Edukacja”, 2004, nr 3Nietzsche F., Poza dobrem i złem, Warszawa 1990, Nietzsche F., Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, Kraków 2009Nietzsche F., Z genealogii moralności, Warszawa 1905 Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1985Petrażycki L., Teoria prawa i państwa w związku z teorią moralności, Warszawa 1960Piejka A., Przez kształtowanie światowego obywatelstwa – w stronę kultury rozwoju, „Ruch Pedagogiczny”, 2013, nr 1Pilch T., Agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu społecznego, W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, Żak, Warszawa 2003Plamenatz J., Man and Society, Longman, London 1963,Radbruch G., Zarys filozofii prawa, Warszawa 1938Rawls J., A Theory of Justice, State University of New York Press,1971,Rees M., Nasz kosmiczny dom, Pruszyński i S-ka, Warszawa 2006Russell B., Droga do pokoju, Warszawa 1937Russell B., Przebudowa społeczna, Warszawa 1932,Sabine G., A history of Political Theory, Harrap, London 1969Shermer M., How We Believe: The Search for God in an Age of Science, W.H. Freeman, New York 1999Smolin L., Życie wszechświata, Amber, Warszawa 1999Srauss L.D., Prawo naturalne w świecie historii, Warszawa 1969Stern P., Dietz C., Kalof T., Value orientations gender and environmental concern, „Environment and Behavior”, 1993, no. 25Strauss L., Prawo naturalne w świecie historii, Warszawa 1969Strzeszewski Cz., Prawo naturalne jako podstawa etyki społecznej, „Roczniki Filozoficzne KUL ‘’, 1971, z. 2Szyszkowska M., Człowiek uwikłany – ideały jako drogowskazy , Wydawnictwo: Kresowa Agencja, Białystok 2014Szyszkowska M., Europejska filozofia prawa, Warszawa 1999Szyszkowska M., Filozofia prawa i filozofia człowieka, PAX, Warszawa 1989, Szyszkowska M., Istnieć w XXI wieku, Kresowa Agencja Wydawnicza, Białystok 2017, Szyszkowska M., Świat urzeczywistniony a możliwości człowieka, Kresowa Agencja Wydawnicza, Białystok 2016Szyszkowska M., U źródeł współczesnej filozofii prawa i filozofii człowieka, Warszawa 1971Taylor Ch., Etyka autentyczności, Znak, Kraków 2002Winiarski M., Opieka – pomoc – wsparcie społeczne jako wymiary działań humanitarnych, „Ruch Pedagogiczny”, 1999, nr 3–4Wojnar I., Etos edukacji w XXI wieku, Komitet Prognoz Polska 2000 Plus, Warszawa 2000Zakaria F., The Future of Freedom: Liberal Democracy at Home and Abroad, W. Norton, New York 2003