Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Programy wsparcia dla osób, które żyją w bliskim związku z osobą uzależnioną budzą wiele kontrowersji. Pułapka autosugestii stwarzana przez wiele poradników sprawia, że „syndrom współuzależnienia” potrafiłaby zapewne rozpoznać u siebie większość osób, a diagnoza na ich podstawie staje się zwykłym artefaktem. Wielość definicji „współuzależnienia” obecnych w literaturze oraz ogólnikowe kryteria medycznej klasyfikacji chorób (ICD) utrudniają udzielanie adekwatnej pomocy psychoterapeutycznej.Książka składa się z dwóch części – Wiedza i Praktyka. Część pierwsza stanowi swoistą odpowiedź na pytanie o zjawisko „współuzależnienia”: Czy jest oparte na dowodach naukowych czy jest to raczej „koncepcja-kameleon”? Przedstawiono w niej różne modele rozumienia „współuzależnienia” ze szczególnym uwzględnieniem krytyki tej koncepcji i zmiany jej nazewnictwa na: bliscy osób uzależnionych.Specjaliści pracujący w ramach placówki mającej kontrakt z NFZ znajdą w tej książce wskazówki diagnostyczne na podstawie klasyfikacji ICD-11 oraz kwestionariuszowe narzędzia badawcze. W obszernym opracowaniu przeglądu interwencji skoncentrowanych na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia zwrócono uwagę na praktyki terapeutyczne oparte na dowodach naukowych (Evidence-Based Practice). Opisano koncepcje, cele i techniki leżące u podstaw każdego podejścia.Część druga to zbiór praktycznych scenariuszy zajęć oraz treści psychoedukacyjnych, które krok po kroku przeprowadzą terapeutę przez cykl kluczowych tematów z zakresu terapii bliskich osób uzależnionych. Interwencje terapeutyczne zostały oparte na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, w zakresie: faktów i interpretacji, czyli obecności zniekształceń poznawczych; zmiany sposobu myślenia poprzez kwestionowanie dysfunkcyjnych założeń; budowania pozytywnej komunikacji z osobą uzależnioną; nagradzania zachowań nie nastawionych na używanie; rezygnacji z aktywności wzmacniających zachowania nałogowe; dopuszczania negatywnych konsekwencji nałogu. Przystępny język, zawarte w książce opisy sytuacji z życia codziennego oraz przykłady wypowiedzi wprowadzają pacjenta w skuteczną pomoc swoim bliskim. Bardzo przydatne dla terapeutów są znajdujące się na końcu streszczenia poszczególnych edukacji oraz załączniki. Mogą być wykorzystane jako gotowe arkusze w trakcie prowadzonych zajęć.Patronat:
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
ks. dr hab. Paweł Jan Brudek, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II:
Publikacja stanowi wartościową propozycję ćwiczeń adresowanych do bliskich osób uzależnionych, którzy często, żyjąc niejako w cieniu uzależnionego, mogą doświadczać poczucia osamotnienia w zmaganiu się z nałogowym piciem męża czy żony, ojca czy matki, siostry czy brata… Propozycje ćwiczeń mają swoje wyraźne uzasadnienie teoretyczne. Autor uległ pokusie zlekceważenia teorii i gloryfikacji praktyki. Umiejętnie połączył jedno z drugim, wykazując się tym samym akademickim profesjonalizmem. Treści zawarte w publikacji mogą stanowić cenną pomoc zarówno dla organizatorów programów pomocowych adresowanych do osób współuzależnionych, jak i tych ostatnich.
dr nauk społecznych, specjalista psychoterapii uzależnień, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się problematyką pomocy osobom uzależnionym we wprowadzaniu ważnych dla nich zmian w życiu. Prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową. Kierownik merytoryczny i współautor projektu: E-Program Ograniczania Picia (E-POP). Wraz ze współpracownikami opracował i adaptował Skalę Używania Ryzykownego (SUR), Skalę Picia problemowego (SPP), polską adaptację Skali Uzależnienia od Alkoholu (ADS). Autor licznych publikacji.
Spis treści:WstępI. Wiedza1. Współuzależnienie. Terapia na dowodach naukowych czy „koncepcja kameleon”?1.1. Trochę historii1.2. Współuzależnienie jako choroba1.3. Współuzależnienie jako zaburzenie osobowości1.4. Współuzależnienie jako reakcja na stres1.5. Krytyka koncepcji współuzależnienia1.6. „Jak żyć panie premierze?” – współuzależnienie a diagnoza NFZ1.7. Narzędzia do pomiaru współuzależnienia2. Interwencje skoncentrowane na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia2.1. Interwencje motywujące osoby uzależnione do podjęcia terapii2.1.1. Pressure to Change (presja na zmianę)2.1.2. The 5–Step Method (metoda 5 kroków)2.1.3. Johnson Intervention (interwencja według Vernona E. Johnsona)2.2. Interwencje wspierające rodzinę i bliskich2.2.1. Multidimensional Family Therapy – MDFT (wielowymiarowa terapia rodzin)2.2.2. Multisystemic Family Therapy – MST (wielosystemowa terapia rodzin)2.2.3. The Systemic-Motivational Model of Treatment – SMM (systemowa terapia motywacyjna)2.2.4. Brief Strategic Family Therapy – BSFT (krótkoterminowa terapia rodzin)2.2.5. Functional Family Therapy – FFT (funkcjonalna terapia rodzin)2.2.6. Solution-Focused Brief Therapy – SFBT (terapia skoncentrowana na rozwiązaniach – TSR)2.2.7. Community Reinforcement and Family Training – CRAFT (program wsparcia społecznego i treningu rodziny)2.2.8. Behavioral Couples Therapy (behawioralna terapia par)2.2.9. Krótkoterminowa terapia par – KTPII. Praktyka3. Czy współuzależnienie istnieje?3.1. Ćwiczenie: Efekt Barnuma3.2. Edukacja: Czy współuzależnienie istnieje?3.3. Ćwiczenie: Kwestionariusz Zależności Emocjonalnej4. Zawsze jest inny punkt widzenia. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej4.1. QUIZ: Co pierwsze zobaczyłeś/łaś?4.2. Ćwiczenie: W krzywym zwierciadle4.3. Edukacja: Zrozumieć problem. O terapii poznawczo-behawioralnej4.4. Ćwiczenie: Terapeutyczne ABC4.5. Ćwiczenie: Myślę, że czuję5. Fakty czy interpretacja? Zniekształcenia poznawcze5.1. Ćwiczenie: Myśli to nie fakty5.2. Edukacja: Pułapki myślenia5.3. Ćwiczenie: Układanka5.4. Ćwiczenie: Ania i Tomek5.5. Ćwiczenie: ABC5.6. Ćwiczenie: Twoja kolej5.7. Ćwiczenie: Dowiedz się więcej6. Zmiana zaczyna się od zmiany myślenia. Kwestionowanie zniekształceń poznawczych6.1. Ćwiczenie: Fakty czy mity?6.2. Ćwiczenie: Moje pułapki6.3. Edukacja: Rzuć wyzwanie swoim myślom6.4. Ćwiczenie: Detektywi7. A co, jeśli to prawda? O przekonaniach kluczowych7.1. Edukacja: Dlaczego myślę tak, jak myślę?7.2. Ćwiczenie: Z dziennika myśli7.3. Ćwiczenie: Przekonania dotyczące zależności emocjonalnej7.4. Ćwiczenie: Technika „strzałka w dół” z wykorzystaniem przykładów8. Jak mówić, by inni cię słuchali. Elementy komunikacji8.1. Edukacja: Budowanie pozytywnej rozmowy8.2. Ćwiczenie: Odwrócone role8.3. Ćwiczenie: Trening czyni mistrza9. Nagradzanie zachowań nienastawionych na używanie9.1. Ćwiczenie: Nagrody9.2. Edukacja: Pozytywne wzmocnienia9.3. Ćwiczenie: Lista nagród9.4. Ćwiczenie: Jak to powiedzieć?9.5. Ćwiczenie: A co jeśli…?10. Rezygnacja z aktywności wzmacniających zachowania nałogowe10.1. Ćwiczenie: Z życia wzięte10.2. Edukacja: Nagradzanie nałogowych zachowań10.3. Ćwiczenie: Oddala czy przybliża?10.4. Ćwiczenie: Przećwicz to!11. Dopuszczanie negatywnych konsekwencji nałogu11.1. Ćwiczenie: Co mogłoby się stać?11.2. Edukacja: Ochrona przed negatywnymi konsekwencjami nałogu11.3. Ćwiczenie: Nie zamierzam już…BibliografiaStreszczenia edukacji dla pacjentówZałączniki