Biedy i bogactwo samotności. Studium psychologiczne
- Autor: Dołęga Zofia
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-66491-19-9
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 274/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
58,50 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 58,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
Prof. dr hab. Stanisława Steuden:
Na uznanie zasługuje konsekwencja i wnikliwość autorki w pogłębianiu i poszerzaniu wiedzy na
temat samotności. Wymiernym efektem tego jest opracowanie globalnej koncepcji samotności
zawierającej trzy wymiary podstawowe: emocjonalny, społeczny i egzystencjalny, a także
autorskich metod pomiaru samotności dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Pragnę także wskazać
na znakomity warsztat naukowy autorki łączący wiedzę teoretyczną z praktyką psychologiczną – czego wymownym wyrazem jest konceptualizacja i operacjonalizacja zjawiska samotności.
Dr hab. Katarzyna Waszyńska:
Jest to swoiste remedium na pokutujące w świadomości społecznej i kulturze popularnej
mity i gotowe recepty odnoszące się do zalecanej przemiany wewnętrznej w celu realizacji
swoich celów, uzyskania satysfakcji z życia i radzenia sobie z samotnością. Poruszone przez
autorkę treści mogą być ciekawą propozycją zarówno dla naukowców, dydaktyków, terapeutów,
jak również szerokiego kręgu osób zainteresowanych tematyką relacji społecznych. Walorem
publikacji jest interdyscyplinarna perspektywa w przedstawieniu zjawiska, jak również
ukazanie jego specyfiki na tle makro- i mikrokontekstów.
Autor książki
Dołęga ZofiaSpis treści:
Zamiast wstępu – psychologia szczęścia vs psychologia stanów
negatywnych
Wprowadzenie do problematyki samotności
Semantyka, aspekty i fenomeny samotności
Socjologia i socjodemografia samotności
Oblicza samotności – od różnych stanowisk teoretycznych w stronę konceptualizacji w badaniach własnych
Historia badań nad samotnością psychologiczną
Atrybucyjny charakter poczucia samotności – badania własne
Złożona, emocjonalna natura poczucia samotności
Pierwotne źródła i mechanizmy poczucia samotności
Samotność w aspekcie rozwojowym – socjobiologia osamotnienia
Traumatyzacja rozwoju psychicznego a osamotnienie
Samotność w rodzinach i bliskich związkach
Poczucie samotności u młodzieży – na styku relacji wertykalnych i relacji horyzontalnych
Strata i żałoba w rodzinie
Samotność w rodzinach problemowych
Samotność dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
Osobowość i samotność
Typy osobowości samotniczej
Cechy psychiczne a samotność psychologiczna
Potrzeby i dążenia a poczucie samotności
Mechanizmy obronne wobec poczucia samotności i motywacja kierunkowa
Samotność a zdrowie fizyczne i psychiczne
Samotność w spektrum depresyjnym
Samotność a niektóre uzależnienia behawioralne
Samotność osób funkcjonujących we spektrum autyzmu
Paradoksy samotności
Ograniczenia mentalizacji
Od pierwotnego narcyzmu do poczucia samotności nie tylko w bliskich związkach
Opór psychologiczny i samotność
Obronna skuteczność kompensacji poczucia samotności w warunkach istotnego naruszenia zdrowia
Zamiast zakończenia – szczęście to wybór pogodnego pesymisty
Bibliografia
Aneks
Abramson, L., Alloy, L. (1979). Jugment of contingency in depresse and nonde-
pressed students: Sadder but viser? Journal of Experimental Psychology:
General, 108, 441–485.
Adamczyk, L. (2013). Mentalizacja. Cz. 2: Neurofizjologiczne podłoże mentalizacji,
pojęcia zbliżone zakresem i znaczeniem do mentalizacji, przedmentalizacyjne
tryby funkcjonowania psychicznego, ocena mentalizacji. Psychoterapia, 3,
166, 37–46.
Adamson, L. & Frick, J. (2003). The Still Face: A History of a Shared Experimental
Paradigm, Infancy, 4 (4), 451–473.
Adorno, T.W. (2010). Osobowość autorytarna. Warszawa: PWN.
Allen, J.G., Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce kli-
nicznej. Kraków: Wyd. UJ.
Andersson, L., Mullins, L.C., & Johnson, D.P. (1989). Parental intrusion versus so-
cial isolation: A dichotomous view of the sources of loneliness. W: M. Hojat
& R. Crandall (red.). Loneliness: Theory, research and application (125–134).
Newbury Park, CA: Sage.
Argyle, M. (1998). Zdolności społeczne. W: S. Moscovici (red.). Psychologia spo-
łeczna w relacji ja – inni (77–104). Warszawa: WSiP.
Aries, Ph. (1995/2000). Historia dzieciństwa. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze
stresem i nie zachorować. Warszawa: IDN.
Arnett, J.J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late te-
ens through the twenties. American Psychologist, 55, 5, 469–480.
Arndt, J., Routledge, C., Cox, C., Goldenberg, J.L., (2005). The worm at the core:
A terror management perspective on the roots of psychological dysfunction.
Applied and Preventive Psychology, 11, 191–213.
Asher, S.R., Paquette, J.A. (2003). Loneliness and peer relations in childhood.
Current Directions in Psychological Science, 12, 3, 75–78.
Baggini, J., Macaro, A. (2014). Filozof na kozetce. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Baka, Ł. (2005). Próba krytycznego spojrzenia na teorię opanowania trwo-
gi. Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Seria Psycholo-
gia, XIII, 55–67.235 Bibliografia
Baron-Cohen, S., Golan, O., Chakarabarti, B., Belmonte, M.K. (2008). Social cogni-
tion and autism spectrum conditions. W: C. Sharp, P. Fonagy, I. Goodyer (red.).
W: Social cognition and Developmental Psychopatology (29–56). Nowy
Jork, NY: Oxford University Press.
Bartholomew, K., (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Jo-
urnal of Social and Personal Relationships, 7, 147–178.
Bartholomew, K. & Horowitz, L.M. (1991). Attachment styles among young adults:
A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psy-
chology, 61, 226–244.
Baumeister, R.F., Twenge, J.M., Ciarocco, N.J., Bartels, J.M. (2007). Social Exclu-
sion Decreases Prosocial Behavior. Journal of Personality and Social Psy-
chology, 92, 1, 56–66.
Bazińska, R., Drat-Ruszczak, K. (2000). Struktura narcyzmu w poleskiej adaptacji
kwestionariusza NPI Ruskina i Halla. Czasopismo Psychologiczne, 2000, 6,
3–4, 171–188.
Bazylak, J., Siek, S. (1983). Elementy higieny psychicznej w psychologii pa-
storalnej. Warszawa: ATK.
Bee, H. (2000). The developing child. Boston, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore:
Allyn and Bacon.
Bering, J.M. (2008). Why hell is other people: Distinctively human psychological
suffering. Review of General Psychology, 12, 1–8.
Berlin, L.J., Cassidy, J., Belsky, J. (1995). Loneliness in young children and infant-
mother attachment: A Longitudinal Study. Merrill-Palmer Quarterly, 41, 1,
91–103.
Bertalanffy, L. von (1984). Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowa-
nie. Wyd. II. Warszawa: PWN.
Beyers, W., Goossens, L. (1999). Emotional autonomy, psychosocial adjustment and
parenting: interactions, moderating and mediating effects. Journal of Adole-
scence, 22 (6), 753–769.
Bielecka-Palenga, I. (2018). Relacje wewnątrzrodzinne w percepcji nastolat-
ka a ryzyko uzależnienia od Internetu. Niepublikowana praca magisterska
pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Uniwersytetu SWPS.
Biskupska, N. (2016). Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stre-
sem jako predyktory poczucia samotności rodziców po stracie dziecka.
Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice: Ar-
chiwum Uniwersytetu SWPS.
Błażek, M., Kaźmierczak, M. (2009). Struktura rodziny pochodzenia a inteligencja
emocjonalna jednostki. W: T. Rostowska (red.). Psychologia rodziny: małżeń-
stwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań (302–317). Warszawa: Difin.
Boduszek, D., Dhingra, K., Debowska, A. (2016). The Integrated Psychosocial Model
of Criminal Social Identity (IPM-CSI). Deviant Behavior, 37 (9), 1023–1031.
Boduszek, D., Debowska, A., Dhingra, K., DeLisi, M. (2016). Introduction and vali-
dation of Psychopathic Personality Traits Scale (PPTS) in a large prison sam-
ple. Journal of Criminal Justice, 46, 9–17.236 Bibliografia
Bomba, J., Jaklewicz, H. (1990). Depresja u dzieci podejmujących naukę szkolną.
Rozpowszechnienie zjawiska i jego zależność od możliwości przystosowaw-
czych dziecka. Psychoterapia, 4, 15–19.
Borecka-Biernat, D. (2006). Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych
sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław:
Wyd. UWr.
Borucka-Iwańska, A., Dołęga, Z. (2018). Dziecko w żałobie – przegląd stanowisk
teoretycznych i badań. Psychologia Rozwojowa, 23, 1, s. 9–26.
Boyd, D., Bee, H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN.
Brage, D., Meredith, W. (1994). A causal model of adolescent depression. The Jour-
nal of Psychology, 128, 455–468.
Brennan, K.A., Clark, C.L., Shaver, P.R. (1998). Self-report measurement of adult
attachment. An integrative overview. W: J.A. Simpson i W.S. Rholes (red.).
Attachment theory and close relationships (46–76). New York: Guilford
Press.
Brennan, K.A., Shaver, P.R. (1995). Dimensions of adult attachment affect regula-
tion and romantic relationship functioning. Personality and Social Psycho-
logy Bulletin, 21, 267–283.
Brennan, K.A., Shaver, P.R., Tobey, A.E. (1991). Attachment styles, gender, and pa-
rental problem drinking. Journal of Social and Personal Relationships, 8,
451–466.
Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona
dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67–107.
Brzezińska, A., Zwolińska, K. (2010). Marginalizacja osób z ograniczeniami spraw-
ności na skutek zaburzeń psychicznych. Polityka Społeczna, 2, 16–22.
Brzeziński, J. (1996). Metodologia nadań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Buczek, M. (2019). Korelaty poczucia koherencji u młodocianych przestęp-
ców. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice:
Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Budnicka, W. (2010). Wsparcie społeczne i samotność rodziców dzieci niepeł-
nosprawnych. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Z. Dołęgi.
Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Burkeman, O. (2012). The Antidote: Happiness for the people who can’t stand posi-
tive thinking. New York: Farrar, Straus and Girous.
Buss, D.M. (1990). The evolution of anxiety and social exclusion. Journal of
Social and Clinical Psychology, 9, 2, 196–201.
Buss, D.M. (1997). Human social motivation in evolutionary perspective: Groun-
ding terror management theory. Psychological Inquiry, 8, 22–26.
Buss, D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP.
Batorski, D., Marody, M., Nowak, A. (red.). (2006). Społeczna przestrzeń Interne-
tu. Warszawa: Academica.
Cacioppo, J.T., Hawkley, L.C., Crawford, L.E., (2002). Loneliness and health: Poten-
tial mechanisms. Psychosomatic Medicine, 64, 407–417.237 Bibliografia
Cacioppo, J.T., Patrick, W. (2008). Loneliness: Human Nature and the need for
social connection. New York: W.W. Norton and Company.
Cacioppo, J.T., Fowler, J.H., Christakis, N.A. (2009). Alone in the crowd: The
structure and spread of loneliness in a large social network. Journal of Per-
sonality and Social Psychology, 97, 6, 977–991.
Cacioppo, J.T. (2010). Na głodzie ludzi. Charaktery, 10, 165, 58–61.
Carr, A., (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o ludzkim szczęściu i ludz-
kich siłach. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Csíkszentmihályi, M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświad-
czenia. Wyd. II. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski.
Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Inter-
netu. Warszawa: PWN.
Chełstowska, A. (2016). Alimenty na dzieci – diagnoza systemu polskiego
i przegląd praktyk zagranicznych. Warszawa: Wyd. Fundacja Instytut
Spraw Publicznych.
Cieplak, A. (2016). Ma być czysto. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.
Cierpiałkowska, L., Gościniak, J. (red.). (2008). Współczesna psychoanaliza.
Modele konfliktu i deficytu. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Cierpka, A. (2001). Systemowe rozumienie funkcjonowania rodziny. W: A. Jurkowski
(red.). Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej (109–129).
Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.
Clack, G. (2010). An offsite activity policy for asthma camp. Pediatric Nursing,
22 (2), 22–26.
Cohen, J.A., Mannarino, A.P., Deblinger, E. (2011). Terapia traumy i trauma-
tycznej żałoby u dzieci i młodzieży. Kraków: Wyd. UJ.
Comte, Sponville, A. (2016). Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do ducho-
wości bez Boga. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
Coyne, J.C. (1994). Self-reported distress. Analog or ersatz depression? Psycholo-
gical Bulletin, 116, 29–45l.
Cramer, K.M., Barry, J.B. (1999). Conceptualizations and measures of loneliness: a com-
parison of subscales. Personality and Individual Differences, 27, 491–502.
Cramer, K.M., Neyedley, K.A. (1998). Sex differences in loneliness: The role of ma-
sculinity and femininity. Sex Roles, 38, 7–8, 645–653.
Cudak, H. (1999). Rocznik Pedagogiki Rodziny. Studia i Rozprawy. T. II. Piotr-
ków Trybunalski: Wyd. Rostowska T: Poligrafia Film.
Cudak, H. (2011). Dysfunkcje rodziny i jej zagrożenia opiekuńczo-wychowawcze.
Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy, 1 (2), 7–14.
Cutrona, C. (1982). Transition to collage. Loneliness and the process of social adju-
stment. W: L. Peplau, D. Perlman (red.). Loneliness a sourcebook of currant
theory, research and therapy (s. 291–309). New York: John Wiley & Sons.
Czapiński, J. (red.). (2002). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdro-
wiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.
Dambach, K.E. (2003). Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupo-
wej? Gdańsk: GWP.238 Bibliografia
Danilewicz, W. (2005). Dziecko w rodzinie rozłączonej. W: J. Bińczycka, B. Smoliń-
ska-Theiss (red.). Wymiary dzieciństwa: problemy dziecka i dzieciństwa
w zmieniającym się społeczeństwie (s. 135–144). Kraków: Impuls.
Danilewicz, W. (2008). Rodzina migracyjna jako typ współczesnej rodziny w Pol-
sce: wybrane aspekty. W: Janke, A.A. (red.). Wychowanie rodzinne w teorii
i praktyce: rozwój pedagogicznej orientacji familiologicznej (s. 66–73).
Toruń: Akapit.
Daschmann, E.C, Goetz, T., Stupnisky, R.H. (2014). Exploring the antecedents of
boredom: Do teachers know why students are bored? Teaching and Teacher
Education, 39, 22–30.
Davis, M.H., Morris, M.M., Kraus, L.A. (1998). Relationship-specific and global per-
ception of social support: Associations with well-being and attachment. Jour-
nal of Personality and Social Psychology, 74, 2, 468–481.
Dessuant, P. (2007). Narcyzm – przegląd koncepcji psychoanalitycznych.
Gdańsk: GWP.
Dias, B.G., Ressler, K.J. (2014). Parental olfactory experience influences beha-
vior and neural structure in subsequent generations. Nature Neuroscience,
17, 89–96.
Diener, E., Lucas, R.E., Oishi, S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczę-
ściu i zadowoleniu z życia. W: J. Czapiński (red.). Psychologia pozytywna.
Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (35–50). Warsza-
wa: PWN.
Dmitrzak-Węglarz, M., Hauser, J. (2009). Mechanizmy epigenetyczne w chorobach
psychicznych i zaburzeniach funkcji poznawczych. Psychiatria, 6, 2, 51–60.
Doane, L., Adam, E.K. (2010). Loneliness and cortisol: Momentary, day-to-day, and
trait associations. Psychoneuroendocrinology, 35, 3, 430–441.
Doka, K. (2002). Disenfranchised grief: New directions, challenges and stra-
tegies for practice. Champaign, IL: Research Press.
Doktór, T. (1988). Psychologiczne koncepcje narcyzmu. Nowiny Psychologiczne,
5, 3–22.
Doktór, T. (1991). Nieobecni ojcowie. Psychospołeczne konsekwencje braku udzia-
łu ojca w wychowaniu. Nowiny Psychologiczne, 3/4, 83–97.
Dołęga, Z. (1987). Indywidualne preferencje poznawcze dzieci a ich gotowość do
zachowań allocentrycznych w warunkach specyficznego stylu wychowaw-
czego rodziny. W: M. John (red.). Orientacja dzieci i młodzieży w sytu-
acjach społecznych (60–76). Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź:
Zakład Ossolineum.
Dołęga, Z. (1995). Samotność dorastających w ich relacjach społecznych. W: I. He-
szen-Niejodek (red.). Doświadczenie kryzysu – szansa czy ryzyko zabu-
rzeń (s. 43–63). Katowice: Wyd. UŚl.
Dołęga, Z. (1997). Rozumienie samotności przez dzieci i młodzież. Psychologia
Wychowawcza, 5, 436–448.
Dołęga, Z. (1999). Samotność jako problem w okresie dorastania. Sztuka Lecze-
nia, 3, 67–75.239 Bibliografia
Dołęga, Z. (2000a). Autonomia w okresie dorastania. Czasopismo Psychologicz-
ne, 6, 12, 77–87.
Dołęga, Z. (2000b). Samotność i wsparcie społeczne – analiza porównawcza mło-
dzieży zdrowej i z problemami zdrowotnymi. Sztuka Leczenia, 4, 75–85.
Dołęga, Z. (2002a). O relacji przywiązania. W: B. Jodłowska (red.). Dziecko w krę-
gu wychowania (79–98). Kraków: Impuls.
Dołęga, Z. (2002b). Wsparcie społeczne a samotność w okresie dorastania. Psy-
chologia Rozwojowa, 7, 1, 67–77.
Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży – analiza teoretyczna i studia empi-
ryczne. Katowice: Wyd. UŚl.
Dołęga, Z. (2004). Pozycje funkcjonalne a spójność rodzin w percepcji dora-
stających. W: M. John-Borys (red.). Spójność rodzinna dorastających
(s. 86–102). Katowice: Wyd. UŚl.
Dołęga, Z. (2006a). Poczucie samotności uczniów w kontekście spójności klasy
szkolnej. W: M. John-Borys, Z. Dołęga (red.). Z badań nad zdrowiem psy-
chicznym uczniów – wstęp do działań profilaktycznych szkoły (69–88).
Katowice: Wyd. UŚl.
Dołęga, Z. (2006b). Samotność jako stan psychiczny – samotność jako cecha psy-
chologiczna. W: P. Domeracki, W. Tyburski (red.). Zrozumieć samotność.
Studium interdyscyplinarne (253–276). Toruń: Wydawnictwo UMK.
Dołęga, Z. (2009a). Agresja i samotność dorastających z rodzin o dysfunkcjo-
nalnej spójności. W: D. Borecka-Biernat (red.). Poszukiwanie uwarunko-
wań zaburzeń w zachowaniach młodzieży w interakcjach społecznych
(s. 57–80). Wałbrzych: Wyd. WSiP.
Dołęga, Z. (2009b). Narcyzm jako predyktor poczucia samotności u okresie dora-
stania. W: L. Szewczyk, E. Talik (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii
klinicznej i osobowości. Psychologia kliniczna nastolatka (69–81). Lu-
blin: Wyd. TN KUL.
Dołęga, Z. (2009c). Poczucie samotności gimnazjalistów a sposoby radzenia sobie
w sytuacjach szkolnych w kontekście autodestruktywności. W: Z. Dołęga (red.).
Zdrowie psychiczne uczniów – różne konteksty i odniesienia (154–181).
Katowice: Wyd. UŚl.
Dołęga, Z. (2010a). Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowa-
nia integrującego. Kraków: Wyd. WN KAFM.
Dołęga, Z. (2010b). System rodzinny a samotność dzieci i młodzieży. W: J. Cichla,
J. Herberger, D. Skwarek (red.). Kultura pedagogiczna współczesnej ro-
dziny (205–219). Głogów: Wyd. Druk Art.
Dołęga, Z. (2011a). Kompetencje emocjonalno-poznawcze dorastających w świetle
modelu konfluencji. W: T. Sakowicz, K. Gąsior, B. Zawadzka (red.). Dziecko
w rodzinie. Nadzieje i zagrożenia (61–71). Kielce: Wyd. UJK.
Dołęga, Z. (2011b). Rozwój obrazu ciała – od dzieciństwa do kryzysu w okre-
sie adolescencji. W: E. Kędra, I. Bajster (red.). Kryzysy rozwojowe dzieci
i młodzieży a możliwości wsparcia społecznego (7–24). Legnica: Wyd.
TPN, WSM.240 Bibliografia
Dołęga, Z., Turek, A., Irzyniec, T., Jeż, W. (2012). Płeć psychologiczna, obraz cia-
ła i poczucie samotności kobiet po otrzymaniu rozpoznania zespołu Turnera.
Czasopismo Psychologiczne, 18, 1, 143–153.
Dołęga, Z. (2013a). Kozioł ofiarny w klasie – w poszukiwaniu psychologiczne-
go portretu. W: D. Borecka-Biernat (red.). Zachowania agresywne dzieci
i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania
(287–306). Warszawa: Difin.
Dołęga, Z. (2013b). Skala do Badania Samotności (SBS). Przegląd Psychologicz-
ny, 56, 3, 23–346.
Dołęga, Z. (2014). Otwartość psychologiczna a poczucie samotności dziewcząt pi-
szących blogi. W: K. Pokorna-Ignatowicz, J. Bierówka (red.). Media – kultu-
ra popularna – polityka: wzajemne oddziaływanie i nowe zjawiska
(199–222). Kraków: AFAM.
Dołęga, Z. (2015a). Family cohesion and the loneliness of adolescents from tempo-
rarily disconnected families due to economic migration. Polish Psychological
Bulletin, 46 (1), 45–52.
Dołęga, Z. (2015b). Reaktancja w motywacji zadaniowej gimnazjalistów. Czasopi-
smo Psychologiczne, 21, 2, 257–265.
Dołęga, Z., Irzyniec, T. (2015c). Rola kontekstu społecznego w atypowym rozwoju
dziewcząt i kobiet z zespołem Turnera. Czasopismo Psychologiczne – Psy-
chological Journal, 21, 1, 65–72.
Dołęga, Z., Borucka-Iwańska, A. (2016). Próba adaptacji programu terapeutyczne-
go dla dzieci doświadczających traumatycznej lub powikłanej żałoby. Czaso-
pismo Psychologiczne, 22, 2, 307–315.
Dołęga, Z. (2017). Skala Poczucia Samotności do badań dzieci – doniesienia wstęp-
ne. Psychologia Rozwojowa, 22, 1, 93–114.
Dołęga, Z. (2018). Samotność jako kategoria psychologiczna w odniesieniu do dzie-
ci i młodzieży. W: M. Gajewski, Z. Dołęga, (red). Społeczne i osobiste prze-
strzenie samotności (53–74). Warszawa–Milanówek: Oficyna Wydawnicza
von Velke.
Domeracki, P. (2009). Zła samotność. W kręgu malistycznych koncepcji sa-
motności. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Domeracki, P. (2016). Rozstaje samotności. Studium filozoficzne. Kraków:
Nomos.
Domeracki, P., Tyburski, W. (red.). (2006). Zrozumieć samotność. Studium in-
terdyscyplinarne. Toruń: Wyd. UMK.
Downs, A. (2004). The half-empty heart: a supportive guide to breaking free
from chronic discontent. New York: Saint Martin Gryffin.
Drwal, R.Ł. (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagad-
nienia i techniki. Warszawa: PWN.
DSM-V (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders V–5. Arling-
ton, VA: American Psychiatric Publishing.
Drzazga-Lech, M. (2017). Zaburzenia ze spektrum autyzmu jako piętno jednost-
ki i jej rodziny. Socjologiczna analiza jednostek zrzeszonych w Regionalnym 241 Bibliografia
Stowarzyszeniu na Rzecz Osób Autystycznych i ich Rodzin. W: K. Juszczyk-
Fredkiewicz, G. Libora, A. Górny, A. Zygmunt (red.). Rodzina niejedno ma
oblicze. Refleksje o współczesnej rodzinie (s. 35–47). Katowice: Wyd. UŚl.
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabczyk, K. i Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej
pomiar. Warszawa: Wyd. PTP.
Fabre, N. (2004). La solitude. Ses peines et ses richesses. Paris: Albin Michel.
Ferensztajn, E., Rybakowski, J. (2012). Koncepcja allostazy a neurobiologia cho-
roby afektywnej dwubiegunowej. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 7,
2, 1–11.
Ekman, P., Davidson, R.J. (2002). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia.
Gdańsk: GWP.
Ellis, A. (2008). Głębokie uzdrawianie emocji. Kraków: Zielona Sowa.
Endler, N.S., Parker, J.D.A. (1990). The multidimensional assessment of coping:
A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58,
844–854.
Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
Franklin, J., Ribeiro, J., Fox, K.R., Bentley, K.H., Kleiman, E.M., Huang, X., Mu-
sacchio, K.M., Jaroszewski, A.C., Chang, B.P., Nock, M.K. (2017). Risk factors
for suicidal thoughts and behaviors: A meta-analysis of 50 years of research.
Psychological Bulletin, 143, 2, 187–232.
Erikson, E.H. (1994). Identity: Youth and crisis. Ed. II, New York: Norton.
Evenson, R.J., Simon, R.W. (2005). Clarifying the relationships between parenthood
and depression. Journal of Health and Social Behavior, 46, 341–358.
Faba, M.M. (2017). Poczucie samotności u młodych dorosłych z chorobą alko-
holową. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem M. Borczykow-
skiej-Rzepki. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Ferguson, G.A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i peda-
gogice. Warszawa: PWN.
Flak, D. (2010). System potrzeb osób samotnych. Niepublikowana praca magi-
sterska pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Florian, V., Mikulincer, M. (1997). Fear of Heath and the judgment of social trans-
gressions: A multidimensional test of terror management theory. Journal of
Personality and Social Psychology, 73, 369–380.
Fonagy, P., Adshead, G. (2012). W jaki sposób mentalizacja zmienia umysł. Advan-
ces in Psychiatric Treatment, 18, 353–362.
Fonagy, P., Bateman, A.W, Luyten, P. (2011). Introduction and overview W: A.W. Ba-
teman, P. Fonagy (red.). Handbook of mentalizing in mental health prac-
tice (3–42).Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
Försterling, F. (2005). Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowa-
nie. GWP.
Frankl, V. (1946/2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wyd. Czar-
na Owca.
Frankl, V.E. (1993). Problem sensu. W Drodze, 11, 43–49.
Frazer, J.G. (1978). Złota gałąź. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.242 Bibliografia
Frijda, N.H. (2002). Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymen-
ty. W: P. Ekman, R.J., Davidson, Natura emocji. Podstawowe zagadnienia
(s. 56–63). Gdańsk: GWP.
Fromm, E. (1972). O sztuce miłości. Warszawa: PWN.
Fromm-Reichman, F. (1959, reprint, 1990). Loneliness. Psychiatry, 22, 1–15.
Gajda, J. (1997). Wartości w życiu człowieka. Prawda-Miłość-Samotność. Lu-
blin: Wyd. UMCS.
Gajewski, M., Dołęga, Z. (red.). (2018). Społeczne i osobiste przestrzenie samot-
ności. Warszawa–Milanówek: Oficyna Wydawnicza von Velke.
Gałecka, K. (2014). Wpływ rówieśników i rodziny na kształtowanie się
orientacji prospektywnej gimnazjalistów. Niepublikowana praca ma-
gisterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu
SWPS.
Gawęcka, M. (2004). Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie własnej.
Toruń: MADO.
Gąsiorowska, A. (2013). Różnice indywidualne w skłonności do kupowania im-
pulsywnego. Konstrukcja i walidacja skali pomiarowej. Psychologia Ekono-
miczna, 4, 6–21.
Gibson, R.L., Hartshorne, T.S. (1996). Childhood sexual abuse and adult. Loneli-
ness and network orientation. Child Abuse & Neglect, 20, 11, 1087–1093.
Głaz, S. (2000). Doświadczenie religijne a osobowość. Kraków: Wydawnic-
two WAM.
Głaz, S. (2003). Osobowościowe uwarunkowania przeżyć religijnych. Po-
znań: Wyd. Fundacji Humaniora.
Główny Urząd Statystyczny (2015). Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem
i rodziną. Warszawa: Wyd. GUS.
Golec de Zavala, A., Cichocka, A., Eidelson, R., & Jayawickreme, N. (2009). Col-
lective narcissism and its social consequences. Journal of Personality and
Social Psychology, 97, 1074–1096.
Goetz, T., Frenzel, A.C., Hall, N.C., Nett, U.E., Pekrun, R., Lipnevich, A.A. (2013).
Types of boredom: An experience sampling approach. Motivation and Emo-
tion, 38, 401–419.
Goodman, R., Scott, S. (2003). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław: Urban
& Partner.
Gerstein, L.H. Tesser, A. (1987): Antecedents and responses associated with loneli-
ness. Journal of Social and Personal Relationships, 4, 329–363.
Greenberg, J., Koole, S., Pyszczynski, T. (eds.) (2004). Handbook of experimen-
tal existential psychology. New York: Guilford Press.
Grün, A. (2003). O duchowości inaczej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Gryl, K. (2004). Przeżycie religijne a samotność. Niepublikowana praca magi-
sterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Grzegołowska-Klarkowska, H.J. (1986). Mechanizmy obronne osobowości. War-
szawa: PWN.243 Bibliografia
Grygiel, P., Humenny, G., Rebisz, S., Świtaj, P., Sikorska, J. (2013). Validating the
polish adaptation of the 11-item De Jong Gierveld loneliness scale. European
Journal of Psychological Assessment, 29 (2), 1–11.
Habla-Janecka, J. (2007). Motywacja osiągnięć i samotność u alpinistów
w świetle koncepcji transgresyjnej Józefa Kozieleckiego. Niepublikowa-
na praca magisterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Hackett, R.A., Hamer, M., Endrigihi, R., Brydon, L., Steptor, A. (2012). Loneliness
and stress-related inflammatory and neuroendocrine responses in older men
and women. Psychoneuroendocrinology, 37, 11, 1801–1809.
Hall, C.S., Lindzey, G. (1998). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
Hanson, F., Hanson, R. (2018). Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spo-
koju, siły i szczęścia. Sopot: GWP.
Hartup, W.W. (1989). Social relationships and their developmental significance.
American Psychologist, 44, 120–126.
Hatfield, E., Cacioppo, J., Rapson, R.L. (1994). Emotional contagion. Cambridge:
University Press.
Hazan, C., Shaver, P.R. (1992). Close Relationship Loss. New York, NY: Springer.
Hazan, C., Shaver, P.R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment pro-
cess. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524.
Hazan, C., Shaver, P.R. (1994). Attachment as an organizational framework for re-
search on close relationships, Psychological Inquiry, 5 (1), 1–22.
Held, B.S. (2004). Negative sides of positive psychology. Journal of Humanistic
Psychology, 44, 9–46.
Henne, K. (2003). Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażo-
wanie w Internet. Psychologia Jakości Życia, 2, 1, 111–130.
Hesse, E., Main, M. (2000). Disorganized infant, child and adult attachment: Collap-
se in behavioral and attentional strategies. Journal of the American Psycho-
analytic Association. 48 (4), 1097–1127.
Heszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z. (red.). (2000). Człowiek w sytuacji stresu.
Katowice: Wydawnictwo UŚl.
Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie.
W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3 (465–512).
Sopot: GWP.
Hickok, G. (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center
Press.
Hu, M. (2009). Will online chat help alleviate mood loneliness? Cyberpsychologi-
cal Behavior, 12 (2), 219–23.
Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stre-
su. Sopot: GWP.
Hojat, M., Crandall, R. (red.). (1989). Loneliness: Theory, research and applica-
tions. Newbury Park, London, New Delhi: Sage.
Holt-Lunstad, J. (2015). Loneliness and social isolation as risk factors for mortality:
a meta-analytic review perspectives. Psychological Science, 10 (2), 227–237.244 Bibliografia
Horney, K. (1982). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Wyd. II. Warszawa:
PWN.
Iniewicz, G., Grabski, B., Mijas, M. (2012). Zdrowie psychiczne osób homoseksual-
nych i biseksualnych – rola stresu mniejszościowego. Psychiatria Polska, 4,
649–663.
Izdebska, J. (2004). Dziecko osamotnione w rodzinie. Białystok: Trans Humana.
Izdebski, Z. Paprzycka, E. (2014). Wstrzemięźliwość czy promiskuityzm? Analiza
zachowań seksualnych polskich singielek i singli, Rocznik Lubuski, 40, 1,
111–127.
Janicka, I. (2005). Rodzina a poczucie osamotnienia. W: Cudak, H., Marzec, H. (red.).
Współczesna rodzina polska – jej stan i perspektywy. T. I (s. 314–322). My-
słowice: GWSP.
Janiczek, K. (2015). Kontrola i radzenie sobie w sytuacjach społecznie trud-
nych przez młodzież szkół gimnazjalnych. Niepublikowana praca magister-
ska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Januszewski, A. (2001). Retrospektywny obraz ojca a natężenie symptomów nar-
cystycznych u młodzieży w okresie adolescencji. W: D. Kornas-Biela (red.). Ob-
licza ojcostwa (s. 533–566). Lublin: Wyd. KUL.
Jaremka, L.M., Fagundes, Ch.P., Glaser, R., Bennett, J.M., Malarkey, W.B., Kiecolt-
Glaser, J.K. (2013). Loneliness predicts pain, depression, and fatigue: Under-
standing the role of immune dysregulation. Psychoneuroendocrinology, 38
(8), 1310–1317.
Jaremka, L.M., Andridge, R.R., Fagundes, C.P., Alfano, C.M., Povoski, S.P., Lipari,
A.M., Agnese, D.M., Arnold, M.W., Farrar, W.B., Yee, L.D., Carson III, W.E.; Beka-
ii-Saab, T., Martin Jr., E.W., Schmidt, C.R., Pain, depression, and fatigue: loneli-
ness as a longitudinal risk factor. (2014). Health Psychology, 33 (9), 948–57.
Jill, J.S., Melnyk, S., Jernigan, S., Hubanks, A., Rose, S., Gaylor, D.W. (2008). Abnor-
mal transmethylation/transsulfuration metabolism and DNA hypomethylation
among parents of children with autism. Journal of Autism Developmental
Disorders, 38, 1966–1975.
Joachimowicz, L. (1977). Seneka: O pocieszeniu do matki Helwii, V, 1–4. War-
szawa: Wiedza Powszechna.
Johnson, S. (1993). Humanizowanie narcystycznego stylu. Warszawa: Jacek
Santorski & CO.
John-Borys, M. (red.). (2004). Spójność rodziny a jej obraz w oczach dorasta-
jących. Katowice: Wyd. UŚl.
Jones, W.H. (1988). Samotność a zachowania społeczne. Nowiny Psychologicz-
ne. 4, 38–58.
Jones, W.H. (1989). Research an theory on loneliness: A response to Weiss’ s
reflections. W: M. Hojat, M. & R. Crandall R (red.). Loneliness: theory, re-
search and applications (27–30). Newbury Park, London, New Delhi: Sage
Publications.
Jong-Gierveld, J., de (1987). Developing and testing a model of loneliness. Journal
of Personality and Social Psychology, 53, 1, 119–128.245 Bibliografia
Jong-Gierveld, J. de (1998). A review of loneliness: Concept and definitions, deter-
minants and consequences. Reviews in Clinical Gerontology, 8 (1), 73–80.
Jośko-Ochojska, J. (red.). (2016). Medyczne i społeczne aspekty traumy. Kato-
wice: Wyd. ŚUM.
Józefik, B., Iniewicz, G. (red.). (2008). Koncepcja przywiązania. Od teorii do
praktyki klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Kaiser, H.F. (1960). The application of electronic computers to factor analysis.
Educational and Psychological Measurement, 20, 141–151.
Kacprzyk, N., Maul, O. (2015). Poczucie samotności a skłonność do zakupów
impulsywnych. Praca seminaryjna pod kierunkiem Z. Dołęgi, Katowice: Ar-
chiwum Uniwersytetu SWPS.
Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna. Roz-
wiązane tajemnice. Gdańsk: Wyd. GWP.
Kernis, M. Goldman, B.M. (2006). Assesing stability of self-esteem and contingent
self-esteem. W: M.H. Kernis (red.). Self-esteem: Issues and answer (77–85).
New York, Hove: Psychology Press.
Kędra, E., Dołęga, Z., Borczykowska-Rzepka, M. (2014). Intrapsychiczne aspekty
funkcjonowania młodzieży z różnych systemów rodzinnych a wczesna aktyw-
ność seksualna. Eukrasia, 20, 65–75.
Kępiński, A. (1987). Psychopatie. Wyd. II. Warszawa: PZWL.
Khymko, M., Liberska, H. (2011). Dominujące wartości i konflikty wewnętrzne ro-
dziców dzieci autystycznych. W: H. Liberska (red.). Rodzina z dzieckiem nie-
pełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (188–189). War-
szawa: Difin.
Kiecolt-Glaser, J.K. (2013). Loneliness predicts pain, depression, and fatigue: Un-
derstanding the role of immunedysregulation. Psychoneuroendocrinology,
38 (8), 1310–1317.
Kiecolt-Glaser, J.K. (2014). Pain, depression and fatigue: Loneliness as a longitudi-
nal risk factor. Health Psychology, 33 (9), 948–957.
Kocjan, H. (2010). Emocjonalne aspekty funkcjonowania młodzieży z róż-
nych systemów rodzinnych a wczesna aktywność seksualna. Niepu-
blikowana praca magisterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Bi-
blioteki UŚl.
Kofta, M. (1983). Wolność wyboru. W: X. Gliszczyńska (red.). Człowiek jako pod-
miot życia społecznego (s. 103–132). Wrocław: Ossolineum.
Kofta, M., T. Szustrowa, T. (red.). (2000). Złudzenia, które pomagają żyć. War-
szawa: PWN.
Koball, A.M., Meers, M.R., Storfer-Isser, A., Domoff, S.E., Musher-Eizenman, D.R.
(2012). Eating when bored: Revision of the Emotional Eating Scale with a focus
on boredom. Health Psychology, 31, 4, 521–524.
Kontos, M., Liapi, M., Slany, K. (red.). (2010). Women in new migrations. Cur-
rent debates in european societies, Kraków: Wydawnictwo UJ.
Kornaszewska-Polak, M. (2018). Przywiązanie i osamotnienie w relacjach ro-
mantycznych dorosłych. W: M. Gajewski, Z. Dołęga (red.). Społeczne 246 Bibliografia
i psychologiczne przestrzenie samotności (129–152). Warszawa–Milanó-
wek: Oficyna Wydawnicza von Velke.
Korzeniowski, K. (1986). Ku pojęciu poczucia alienacji. Przegląd Psychologicz-
ny, XXIX, 2, 345–372.
Korzeniowski, K. (1990). O dwóch psychologicznych podejściach do problematyki
alienacji. Próba syntezy. Przegląd Psychologiczny, XXXII, 1, 121–146.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1988). O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne.
Warszawa: PWN.
Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Kozielecki, J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akade-
mickie Żak.
Kozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warsza-
wa: Wyd. Akademickie Żak.
Kożuch, K. (2011). Poczucie samotności u osób o różnych preferowanych sty-
lach poznawczych. Niepublikowana praca magisterska pod red. Z. Dołęgi.
Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Kroger, J., Martinussen, M., Marcia, J. (2010). Identity status change during ado-
lescence and young adulthood: A meta-analysis. Journal of Adolescence, 33,
638–698.
Kross, E. (2009). When the self becomes others. W: S. Atran, A. Navarro, K. Ochsner,
A. Tobena, O. Villarroya (red.). Values, Empathy, and Fairness Across
Social Barriers (35–40). Vol. 1167. New York: John Wiley.
Krukow, P., Piotrowicz, D., Gołębiowski, J. (2006). Neurobiologiczna charakterysty-
ka wybranych typów zachowań homicydalnych – aspekty kliniczne i kryminal-
ne. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 15 (3), 185–191.
Kryteria diagnostyczne DSM-5 (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner.
Kukułowicz, T. (2005). Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin
w okresie transformacji. W: Ziemska, M. (red.). Rodzina współczesna (58–
70). Warszawa: Wyd. UW.
Kulas, H. (1998). Rozwój poczucia kontroli u dzieci w wieku szkolnym. Psycholo-
gia Wychowawcza, 3, 219–230.
Kushner, H.S. (1994). Kiedy złe rzeczy zdarzają się dobrym ludziom. Górna
Grupa: Wyd. Verbinum.
Lash, Ch. (2002). Narcystyczna osobowość naszych czasów. Nowa Res Publica,
1, 17–28.
Lazarus, R.S. (1983).Utrapienia życiowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia.
Nowiny Psychologiczne, 1, 8–15.
Leary, M.R. (1990). Responses to social exclusion: Social anxiety, jealousy, loneli-
ness, depression, and low self-esteem. Journal of Social and Clinical Psy-
chology, 9, 221–229.
Legg, A. & Sweeny, K. (2014). Do you want the good news or the bad news first?
Discrepancies in news order preferences. Personality & Social Psychology
Bulletin, 40, 279–288.247 Bibliografia
Lillenfield, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyertein, B.LI. (2011). 50 wielkich mitów
psychologii popularnej. Warszawa–Stare Groszki: Wyd. CIS.
Liotti, G., Farina, B. (2016). Traumatyczny rozwój. Etiologia, klinika i terapia
wymiaru dysocjacyjnego. Poznań: Wyd. Centrum Psychologii Relacyjnej.
Liotti, G., Monticelli, F. (2018). Systemy motywacyjne w rozmowie klinicznej.
Poznań: Wyd. Centrum Psychologii Relacyjnej.
Liotti, G. i Monticelli, F. (2019). Systemy motywacyjne w rozmowie klinicznej.
Podręcznik ADMIT. Poznań: Wyd. Centrum Psychologii relacyjnej.
Lipowska, M., Lipowski, M. (2013). Polish normalization of the Body Esteem Scale.
Health Psychology Report, 1, 72–81.
Lotkowska, P. (2016). Psychologiczne czynniki ryzyka bigoreksji u młodych
mężczyzn korzystających z siłowni. Niepublikowana praca magisterska
pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Łączkowska-Cieplińska, K. (2000). Styl radzenia sobie ze stresem a samotność
kobiet w izolacji więziennej. Niepublikowana praca magisterska pod red.
Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Łukaszewski, W., Doliński, D. (2000). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji.
W: J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3 (427–440).
Gdańsk: GWP.
Mandal, E. (2000). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów
związanych z płcią. Katowice: Wyd. UŚl.
Mandel, N., Heine, S.J. (1999). Terror management and marketing: He who dies
with the most toys wins? W: E.J. Arnould i L.M. Scott (red.). Advances in con-
sumer research. T. 26 (527–532). UT: Association for Consumer Research.
Marai, S. (2013). Dziennik. Warszawa: Czytelnik.
Marcia, J.E., (1980). Identity in adolescence W: J. Adelson (red.). Handbook of
adolescent psychology (159–187). New York: Wiley.
Margalit, M. (2010). Lonely Children and adolescents. Self percepction, social
exclusion and hope. Tel Aviv: Springer.
Marcelli, D., Cohen, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław:
Elsevier Urban &Partner.
Marszał, M. (2015). Mentalizacja w kontekście przywiązania. Zdolność do
rozumienia siebie i innych osób z osobowością borderline. Warszawa:
Difin.
Marzec, M. (2016). Między przyjaźnią a poczuciem samotności – analiza śro-
dowiskowa z udziałem gimnazjalistów. Niepublikowana praca magister-
ska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Masi, C.M., Chen, H.Y., Hawkley, L.C., Cacioppo, J.T. (2010). A meta-analysis of inte-
rventions to reduce loneliness. Personality and Social Psychology Review,
15 (3), 219–66.
Matczak, A. (1982). Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji. War-
szawa: PWN.
Matczak, A. (1992). Test Porównywania Znanych Kształtów (MFF) J. Kaga-
na. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.248 Bibliografia
Matczak, A. (2000). Style poznawcze. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcz-
nik Akademicki. T. 2 (761–782). Gdańsk: GWP.
Matuszczak, E. (2007). Jakość związków interpersonalnych inicjowanych
w sieci internetowej w kontekście posiadanych kompetencji społecz-
nych. Niepublikowana praca magisterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archi-
wum Biblioteki UŚl.
Matyjas, B. (2008). Obrazy dzieciństwa w rodzinach rozłączonych. W: B. Matyjas
(red.). Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska (233–243). Warszawa:
Żak.
Matusewicz, C. (1975). Psychologia wartości. Warszawa: PWN.
Matuszna, R. (2019). Masaż klasyczny całościowy a dobrostan ludzi przeży-
wających stres. Niepublikowana praca magisterska pod red. Z. Dołęgi. Kato-
wice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Mazurek, M.O. (2013). Social media use among adults with autism sepctrum desor-
ders. Computers in Human Behavior, 29, 4, 1709–1714.
Mazurek, M.O. (2014). Loneliness, friendship, and well-being in adults with autism
spectrum disorders. Autism, 18 (3), 223–32.
McEwen BS. (2003). Interacting mediators of allostasis and allostaticload: towards
an understanding of resilience in aging. Metabolism, 52, 10–16.
McGraw, J. (1994). Samotność i choroba: Psychiczna, somatyczna i psychosoma-
tyczna. Zdrowie Psychiczne, XXXV, 1–2, 83–92.
McGraw, J. (1995). Samotność: głód bliskości/sensu. Zdrowie Psychiczne, XXXVI,
1–2, 58–66.
McGraw, J. (2000). Samotność. Warszawa: Wyd. PTHP.
McGonigal, K. (2015). The Upside of Stress: Why Stress Is Good for You, and
How to Get Good at It. Penguin Random House. Polish edition copyright ©
(2016). Siła stresu, jak stresować się mądrze i z pożytkiem dla siebie
i z sensem. Gliwice: Helion SA.
McLanahan, S.S., Adams, J. (1989). The effect of children on adults psychological
well-being 1957–1976. Social Forces, 68, 124–146.
McLaughlin, K.A., Behar, E., Borkovec, T.D. (2008). Family History of Psychological
Problems in Generalized Anxiety Disorder. Journal of Clinical Psychology,
64, 7, 905–918.
Meeus, W. (1996). Studies on identity development in adolescence. Journal of
Youth and Adolescence, 25, 5, 569–588.
Melosik, Z. (2013). Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości za-
mkniętej w celi wizerunku), Studia Edukacyjne, 26, 99–117.
Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: Wyd. GWP.
Mijuskovic, B. (1977). Loneliness and a theory of consciousness. Review of
Existential Psychology and Psychiatry, 5 (1), 19–31.
Mikołajczyk-Lerman, G. (2011). Kobiety i ich niepełnosprawne dzieci. Folia Socio-
logica, 39, 73–90.
Miller, R.S. (2000). Niepewność i zakłopotanie. O pokonywaniu niechcianych
uczuć. Gdańsk: GWP.249 Bibliografia
Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontro-
li. Sopot: Smak Słowa.
Murray, H.A. (1964). Próba analizy sił kierunkowych osobowości. W: J. Reykowski
(red.). Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej
(166). Warszawa: PWN.
Orians, G.H., Heerwagen, J.H. (1992). Evolved responses to landscapes.
W: J.H. Barkow, L. Cosmides y Tooby, J. (eds.) (1992). The adapted mind:
Evolutionary psychology and the generation of culture (555–579). New
York: Oxford University Press.
Nadler, A. (1997). Personality and help seeking: Autonomous versus dependent
seeking of help. W: G.R. Pierce, B. Lakey, I.G. Sarason, & B.R. Sarason,
(red.). Sourcebook of social support and personality. The Plenum se-
ries in social/clinical psychology (379–407). New York, Plenum Press:
New York.
Namysłowska, I. (red.). (2011). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa:
PZWL.
Nayyar, S., Singh, B. (2011). Personality correlations of loneliness. Journal of In-
dian Academy of Applied Psychology, 37, 1, 163–168.
Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Passim.
Niewiadomska, I. (1997). Analiza osobowościowych przyczyn osamotnienia w świe-
tle teorii atrybucji B. Weinera. W: P. Oleś (red.). Wybrane zagadnienie z psy-
chologii osobowości (190–200). Lublin: Wyd. KUL.
Nitka-Siemińska, A., Siemiński, M., Wichowic, H., Nyka, W.N. (2005). Dysthymia.
Via Medica, 2, 1, 40–43.
Noom, M.J., Dekovic, M., Meeus, W.H.J. (1999). Autonomy, attachment and psy-
chosocial adjustment during adolescence: A double-edged sword? Journal of
Adolescence, 22 (6), 771–783.
Nosal, C.S. (1990). Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: PWN.
Nosal, C.S. (1992). Diagnoza typów umysłu. Warszawa: PWN.
Nowak, M.P. (2017). Zaburzenia depresyjne z ewolucyjnego punktu widzenia. Psy-
chiatria i Psychologia Kliniczna, 17 (2), 120–128.
Nowakowska, A. (2009). Wpływ migracji zarobkowej na jakość życia rodzinnego.
W: T. Rostowska, (red.). Psychologia rodziny: małżeństwo i rodzina wo-
bec współczesnych wyzwań (s. 101–116). Warszawa: Difin.
Odej, A., Tokarski, S. (2009). Konstrukcja i psychologiczna weryfikacja kwestiona-
riusza samodzielności. Studia Psychologiczne, 9, 233–252.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Rozwój potraumatyczny – charakterysty-
ka i pomiar. Psychiatria, 7, 4, 129–142.
Ogińska-Bulik, N. (2016). Negatywne i pozytywne następstwa doświadczonej trau-
my – rola ruminacji. Psychiatria. Psychologia Kliniczna, 16 (3), 182–187.
Oleś, M. (2005). Pomiar poczucia osamotnienia u dzieci – Skala Osamotnienia dla
Dzieci (Children’s Loneliness Scale, LSC). w: M. Oleś (red.). Wybrane zagad-
nienia z psychologii klinicznej i osobowości. Metody diagnostyczne
w badaniach dzieci i młodzieży (63–79). Lublin: TN KUL.250 Bibliografia
Oleś, M. (2006). Psychologiczna charakterystyka dzieci o wysokim i niskim poczu-
ciu osamotnienia. Roczniki Psychologiczne, IX, 1, 121–140.
Olson, D.H. (2000). Circumplex Model of Marital and Family Systems. Journal of
FamilyTherapy, 22, 144–167; http://www.uwagec.org/eruralfamilies/ERFLi-
brary/Readings/Circumplex Model Of Marital And Family Systems.pdf.
Olweus, D. (2007). Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?
Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Onofri, A., La Rosa, C. (2017). Żałoba. Psychoterapia poznawczo-ewolucjoni-
styczna i EMDR. Poznań: Fundacja Przyjaciele Martynki.
Painter, R.C., Osmond, C., Gluckman, P., Hanson, M., Phillips, D., Roseboom, T.J.
(2008).Transgenerational effects of prenatal exposure to the Dutch famine on
neonatal adiposity and health in later life. Obstetrics & Gynecology, 115, 10,
1243–1249.
Pawłowska, R., Jundził, E. (2000). Pedagogika człowieka samotnego. Gdańsk:
Wyższa Szkoła Humanistyczna.
Pawłowska, B. Potembska, E. (2011). Symptoms of the risk of mobile phone addic-
tion and symptoms of mobile phone addiction in Polish young people aged 13 to
24 years measured using Potembska and Pawłowska’s Mobile Phone Addiction
Assessment Questionnaire. Current Problems of Psychiatry, 12 (4), 443–446.
Paździorek, A. (2007). Samotność a kompetencje społeczne w okresie dora-
stania. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Zofii Dołęgi. Ka-
towice: Archiwum Biblioteki UŚl.
Peplau, L., Perlman, D., (red). (1982). Loneliness: A sourcebook of current the-
ory, research and therapy. New York: John Wiley and Sons.
Perlman, D., Joshi, P. (1989). The revelation of loneliness. W: M. Hojat, R. Crandall
(red.). Loneliness: Theory, research and applications (s. 63–76). Newbury
Park, London, New Delhi: Sage Publications.
Pervin, L.A., Oliver, P.J. (2002). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wyd. UJ.
Pinker, S. (2015). Efekt wioski. Kielce: Wydawnictwo Charaktery.
Pismo Święte, Stary Testament, Pierwsza Księga Mojżeszowa, Genesis, 2, 18,
8.Warszawa: Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne.
Plopa, M. (2008). Więzi małżeńskie i w rodzinie. Kraków: Impuls.
Plopa, M. (2012). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Wyd. VI. Kraków:
Impuls.
Płachetka, J. (2017). Funkcjonowanie poznawcze a odczuwanie samotności
przez osoby chorujące na stwardnienie rozsiane. Niepublikowana praca
magisterska pod kierunkiem M. Borczykowskiej-Rzepki, Katowice: Archiwum
Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Prandzioch, M. (2015). Dobrostan psychologiczny młodzieży niesłyszącej
przebywającej w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowaw-
czego w Lublińcu. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Z. Do-
łęgi. Katowice: Archiwum Uniwersytetu SWPS.
Prościewicz, M. (2016). Wzory przywiązania a poczucie samotności u mło-
dzieży mieszkającej w domu rodzinnym i internacie. Niepublikowana 251 Bibliografia
praca magisterska pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki
Uniwersytetu SWPS.
Putman, R.D. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot
lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wyd. Akademickie i Pro-
fesjonalne.
Pyszczynski, T., Greenberg, J., Solomon, S (1997). Why do we need what we need?
A terror managment perspspective on the roods of human social motivation.
Psychological Inquairy, 8, 1–20.
Pyszczynski, T., Solomon, S., Greenberg, J. (2002). In the Wake of 9/11: The psy-
chology of terror. Washington, DC: APA.
Pytlakowska, K., Gomuła, J. (2005). Zaczatowani. Warszawa: Wydawnictwo: San-
torski & CO.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2019). Psychologia rozwoju człowie-
ka. Wyd. V. Warszawa: PWN.
Qualter, P., Brown, S.L., Munn, P., & Rotenberg, K.J. (2010). Childhood loneliness as
a predictor of adolescent depressive symptoms: An 8-year longitudinal study.
European Child & Adolescent Psychiatry, 19, 493–501.
Qualter, P., Brown, L.S., Rotenberg, K.J., Vanhalst, J., Harris, R.A., Goossens, L., Ban-
gee, M., Munn, P. (2013). Trajectories of loneliness during childhood and adolescen-
ce: Predictors and health outcomes. Journal of Adolescence, 36, 6, 1295–1304.
Rabe-Jabłońska, J., Rzewuska, M. (2000). Dystymia. Rozpoznawania. Obraz
kliniczny. Przebieg. Leczenie. Wrocław: Wyd. Medyczne Urban &Partner,
Reber, A. (2002). Słownik psychologii. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar Sp. z o.o.
Reisman, D., Glazer, N., Denney, R., (1996). Samotny tłum. Warszawa: Muza.
Rembowski, J. (1992). Samotność. Gdańsk: Wyd. UG.
Rokach, A., Brock, H. (1997). Loneliness: A multidimensional experience. A Jour-
nal of Human Behavior, 34 (1), 1–9.
Rokach, A., Brock, H., (1998). Coping with loneliness. Journal of Psychology, 132
(1), 107–127.
Rokach, A. (1988). The experience of loneliness: A tri/level Model. Journal of Psy-
chology, 122, 531–544.
Rola, J. (2001). Depresja dzieci. Kraków: Impuls.
Rotenberg, K.J., Hymel, S. (red.). (1999). Loneliness in childhood and adole-
scence. Cambridge UK: University Press.
Rottenberg, J. (2014). Otchłań. Ewolucyjne źródłw epidemii depresji. War-
szawa: Wyd. Zielone Drzewo. Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Rusaczyk, M. (red.). (2008). Teoria opanowywania trwogi. Dyskurs w litera-
turze amerykańskiej. Warszawa: Wyd. Scholar.
Russell, D., Cutrona, C.E., Rose, J., Yurko, K. (1984). Social and Emotional loneli-
ness: An examination of Weiss’s typology of loneliness. Journal of Personali-
ty and Social Psychology, 46, 6, 1311–1321.
Ryan, M.R., Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of in-
trinsic motivation, social development, and well-being. American Psycholo-
gist, 55, (1), 68–78.252 Bibliografia
Rydz, S., Głód, A. (2014). Statusy tożsamości osobowej u młodzieży zamieszkującej
Polskę oraz mieszkającej na Litwie. Folia Psychologica, 18, 112–127.
Sasal, D. (2005). Przewodnik do procedury interwencji wobec przemocy
w rodzinie. Warszawa: Wyd. PARPA.
Seligman, M.E.P. (1997). Optymistyczne dziecko. Poznań: Media Rodzina of
Poznań.
Schaffer, R. (2004). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Kraków: Wyd. UJ.
Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci – psychologiczna problematyka odwrócenia
ról w rodzinie. Warszawa: Scholar.
Schier, K. (2018). Dziedziczone rany czy dziedziczone blizny? Transgeneracyj-
ny przekaz traumy. W: M. Święcicka (red.). W relacji. Studia z psycholo-
gii klinicznej dziecka 30 lat później (131–151). Warszawa: Wydawnictwo
Paradygmat.
Schmitt, J.P., Kurdek, L.A. (1985). Age and gender differences in and personality
correlates of loneliness in different relationships. Journal of Personality
Assessment, 49, 5, 485–496.
Segrin, C. (1998). Interpersonal communication problems associated with depres-
sion and loneliness, W: P.A. Andersen, L.K. Guerrero, (red.). Academic Hand-
book of communication and emotion: Research, theory, applications
and contexts (215–242). San Diego: San Diego Press.
Sędek, G., Kofta, M. (1990). When Cognitive Exertion Does Not Yield Cognitive
Gain: Toward an informational explanation of learned helplessness. Journal
of Personality and Social Psychology, 58 (4), 729–743.
Shapiro, E.R. (1994). Grief as a family proces; a developmental approach to
clinical practice. Guilford Press: New York.
Shaver, P., Hazan, C. (1989). Being lonely, falling in love. Perspectives from at-
tachment theory. W: M. Hojat, R. Crandall, (red.). Loneliness. Theory, rese-
arch, and applications (105–124). Newbury Park, London, New Delhi: Sage
Publications.
Siek, S. (1983). Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: Wydawnic-
two ATK.
Siek, S. (1984). Rozwój potrzeb psychicznych, mechanizmów obronnych i ob-
razu siebie. Warszawa: KAG.
Sikora, D. (red.). (2011). Samotność dziecka we współczesnej rodzinie. Chełm:
Wyd. PWSZ.
Starżyńska, K. (2013). Krok drugi: zagubieni w sieci. Gazeta Wyborcza, 6, 12,
26–27.
Skynner, R., Cleese, J. (2012). Żyć w rodzinie i przetrwać. Warszawa: Czarna
Owca.
Skowronek, M. (2015). Nadzieja i samotność a jakość życia najbliższych
opiekunów osób z chorobą otępienną. Niepublikowana praca magisterska
pod kierunkiem Z. Dołęgi, Kraków: Archiwum Biblioteki Krakowskiej Akade-
mii A.F. Modrzewskiego.253 Bibliografia
Solano, C.H. (1987). Loneliness and perceptions of control: General traits versus
specific attributions. Journal of Social Behavior and Personality, 2 (22),
201–214.
Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Warszawa: PWN.
Spitzberg, B.H., Hurt, H.T. (1987). The relationship of interpersonal competence
and skills toreported loneliness across time. Journal of Social Behavior
and Personality, 2 (2, 2), 157–172.
Spork, P. (2011). Drugi kod. Warszawa: W.A.M.
Staden van, W.C., Coetzee, K. (2010). Conceptual relations between loneliness and
culture. Current Opinion in Psychiatry, 23 (6), 524–529.
Stankiewicz, P. (2014). Sztuka życia według stoików. Warszawa: W.A.B.
Sternberg, R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP.
Storr, A. (1997). Solitude. Londyn: Harper Collins Pub.
Storr, A. (2010). Samotność. Powrót do jaźni. Warszawa: WAB.
Strelau, J. (2001). Miejsce konstruktu aktywacji w badaniach nad temperamentem.
Przegląd Psychologiczny, 44, 3, 275–300.
Stępniak, K. (2018). Nowe media a samotność pokolenia „pochylonych głów”.
W: M. Grajewski, Z. Dołęga, Społeczne i osobiste przestrzenie samotności
(153–164). Warszawa–Milanówek: Oficyna Wyd. Von Velke.
Stokes, J.P. (1989). On the usefulness of phenomenological methods. W: M.Hojat,
R.Crandall, (red.). Loneliness. Theory, research, and applications (57–62).
Newbury Park: London, New Delhi: Sage Publications.
Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Strelau, J., Doliński, D., (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki.
Gdańsk: GWP.
Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastoso-
wania. Warszawa: Scholar.
Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Wy-
dawnictwo internetowe: Liberi Libri.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012):. Terapia behawioralna
dzieci z autyzmem. Teoria badania i praktyka stosowanej analizy za-
chowania. Sopot: GWP.
Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.
Szafranek, K. (2010). Potrzeby psychiczne i mechanizmy obronne dzieci
przedszkolnych pozbawionych kontaktu z rodzicami. Niepublikowana
praca magisterska pod kierunkiem Zofii Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblio-
teki UŚl.
Szczepańska, M. Gaweł-Luty, E. (2009). Przyjaźń jako wartość w relacjach
społecznych dzieci i młodzieży. Kraków: Impuls.
Szczepański, J.J. (1988). Sprawy ludzkie. Warszawa: Czytelnik.
Szeliga-Lewińska, J. (2010). Ogólny model terapii grupowej. Psychiatria, 7, 3,
104–116.
Sztompka, P., Bogunia-Borkowska, M. (2008). Socjologia codzienności. Kraków:
Wydawnictwo Znak.254 Bibliografia
Szymański, M.S. (1987). Twórczość i style poznawcze uczniów. Warszawa:
WSiP.
Ślaski, S. (2010). Zachowania transgresyjne – próba psychologicznego pomiaru.
Przegląd Psychologiczny, 53, 4, 401–416.
Tatarkiewicz, W. (2011). O szczęściu. Wyd. XI. Warszawa: PWN.
Taylor, C. (2016). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Sopot: GWP.
Terelak, J.F. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Trempała, J. (2000). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz:
Wyd. AB.
Treynor, W., Gonzalez, R., Nolen-Hoeksema, S. (2003). Rumination reconsidered:
Apsychometric analysis. Cognitive Therapy and Research, 27, 247–259.
Turek, M. (2017). Wybrane korelaty wypalenia zawodowego opiekunów
pracujących w domach opieki i w domach pomocy społecznej. Niepu-
blikowana praca magisterska pod kierunkiem Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum
Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Turner, J., Helms, S. (1999). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: WSiP.
Vanhals, J. (2012). Loneliness in adolescence. Developmental course – antece-
dentes, consequences. Leuven: Khatolieke Universiteit Leuven Ed.
Vergeer, M., Pelzer, M. (2009). Consequences of media and Internet use for offline
and online network capital and well-being. A causal model approach. Journal
of Computer-Mediated Communication, 15, 1, 189–210.
Waal, F., de, (2015). Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród
naczelnych. Warszawa: Copernicus Center Press.
Wadowski, J. (2006). Samotność jako szansa – droga do doskonałości i spełnienia.
W: P. Domeracki i W. Tyburski (red.), Zrozumieć samotność. Podejście in-
terdyscyplinarne (229–250), Toruń: Wyd. UMK.
Wasilewska-Ostrowska, K. (2014). Młodzież wobec samotności w świetle badań po-
równawczych. Kultura i Wychowanie, 8, (2), 131–144.
Waterman, A.S. (1988). Identity status theory and Erikson’s theory: Communalities
and differences. Developmental Review, 8, 185–208.
Watson, P.J., Andrews, P.W. (2002). Toward a revised evolutionary adaptationist
analysis of depression: the social navigation hypothesis. Journal Affective
Disorders, 72, 1–14.
Weeks, D.G., Michela, J.L. Peplau, L.A., Bragg, M.E. (1980). Relation between lone-
liness and depression: A structural equation analysis. Journal of Personali-
ty and Social Psychology, 39 (1–6), 1238–1244.
Weiss, R.S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social isola-
tion. Cambridge, MA: MIT Press.
Weiss, R.S. (1989). Reflections on the present state of loneliness research. W: M. Ho-
jat & R. Crandall, (red.). Loneliness. Theory, research, and applications
(11–16). Newbury Park, London, New Delhi: Sage Publications.
Weiss, R.S. (1974). The provisions of social relationships. W: Z. Rubin (red.). Doing
unto others: joining, molding, conforming, helping (17–26). Englewood
Cliffs, NY: Prentice-Hall Spectrum.255 Bibliografia
Widerszal-Bazyl, M. (1978). Kwestionariusz do mierzenia motywu osiągnięć. Prze-
gląd Psychologiczny, 2, 355–368.
Winczura, B. (red.). (2012). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki
rozwoju. Kraków: Impuls.
Winnicott, D. (2018). Dziecko i jego rodzina. Świat Książki.
Wiśniewska, K. (2019). Wybrane aspekty emocjonalności matek dzieci z dia-
gnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Niepublikowana praca magisterska
pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Witkowski, T. (2009, 2013). Zakazana psychologia. T. 1 i T. 2. Stare Groszki:
Moderator.
Witkowski, T. (2018). Psychoterapia bez makijażu. Rozmowy o terapeutycz-
nych niepowodzeniach. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski.
Wojcieszuk, I. (2016). Ryzyko depresji wśród kobiet w kontekście problema-
tyki bliskich związków. Niepublikowana praca magisterska pod red. Z. Do-
łęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uniwersytetu SWPS.
Wojciszke, B. (1986). Struktura ja, wartości osobiste i zachowanie. Warszawa
–Wrocław–Kraków: Ossolineum.
Wojciszke, B. (1988). Wprowadzenie: wszechobecność wartościowania. W: B. Woj-
ciszke (red.). Studia nad procesami wartościowania (s. 7–12). T. 1. Wro-
cław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź: Ossolineum.
Wojciszke, B., Baryła, W. (2005). Kwestionariusz Ruminacji. Studia Psycholo-
giczne, 43, 5–22.
Wojciszke, B. (2012). Psychologiczne różnice płci. Wszechświat, 112/10–12,
13–18.
Wojtyła, K. (1980). Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Lublin: Wyd. KUL.
Worden, W.J. (2009). Grief Counseling and Grief Therapy. A Handbook for the
mental health practitioner. New York: Springer Publishing Company, LLC.
Woronowicz, B.T. (2009). Uzależnienia: geneza, terapia, powrót do zdrowia.
Poznań: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Wójcik, M. (2016). Centralność religijności jako korelat dobrostanu psy-
chicznego dorosłych wyznania rzymskokatolickiego. Niepublikowana
praca magisterska pod red. Z. Dołęgi. Katowice: Archiwum Biblioteki Uni-
wersytetu SWPS.
Yalom, I. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii
Zdrowia PTP.
Vanhals, J., Luyckx, K., Scholte, R.H., Engels, R.C., Goossens, L. (2013). Low self-
esteem as a risk factor for loneliness in adolescence: perceived – but not ac-
tual – social acceptance as an underlying mechanism. Journal of Abnormal
Child Psychology, 41 (7), 1067–1081.
Wittman, D. (2014). Darwinian depression. Journal of Affective Disorders. 168,
142–150.
Zarzycka, B. (2011). Skala Centralności Religijności S. Hubera. W: M. Jarosz (red.).
Psychologiczny pomiar religijności. T. II (s. 187–206). Lublin: Towarzystwo
Naukowe KUL.256 Bibliografia
Zhou, S.X., Leung, L. (2014). Gratification, loneliness, leisure boredom, and
self-esteem as predictors of SNS-game addiction and usage pattern among
chinese college students. International Journal of Cyber Behavior,
2 (4), 34–48.
Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe kon-
cepcje. T. 1. Wyd. I. Warszawa: PWN.