Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Celem książki jest przedstawienie zachowań ryzykownych współczesnej młodzieży oraz społeczno-kulturowych, osobowościowych i fizjologicznych determinant rozwijania autodestruktywności w różnej postaci.Czas adolescencji, zarówno z uwagi na przemiany biologiczne, jak i psychospołeczne, związane z formowaniem tożsamości, jest okresem ryzyka dlarozwijania niekorzystnych zachowań. Jednocześnie, im wcześniej pojawiają się problemy w funkcjonowaniu jednostki, tym większe ryzyko rozwojowe stanowią, bowiem modyfikują zarówno aktualne funkcjonowanie, jak i dalszy przebieg rozwoju, zdrowie somatyczne oraz psychiczne. Tym samym niezwykle istotne jest podejmowanie działań mających na celu sprawne wychwycenie niepokojących sygnałów i uruchomienie działań pomocowych.Oryginalność książki stanowi zebranie najbardziej istotnych zachowań autodestrukcyjnych w jednej pozycji, udokumentowanie obowiązujących stanowisk teoretycznych najnowszymi badaniami, a także spojrzenie na nie okiem ekspertów: neuropsychologa, edukatora–psychoprofilaktyka, psychiatry, psychoterapeuty, socjologa i teologa.
Spis treści:Wprowadzenie I. SPECYFIKA ADOLESCENCJI WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE 1. Czym jest dorastanie?2. Młodzież jako grupa społeczna – szanse i zagrożenia3. Potrzeby i zadania stadium adolescencji3.1. Potrzeby psychiczne młodzieży3.2. Zadania rozwojowe adolescencji BLOK EKSPERCKI: Świat i młodzi, świat młody – perspektywa socjologa i teologadr hab. Paweł PRÜFER, prof. AJP 4. W jaki sposób nastolatek spostrzega siebie i swoje ciało?5. Kryzys adolescencyjny: istota i przebieg5.1. Formowanie tożsamości5.2. Konteksty rozwoju tożsamości5.2.1. Rodzina5.2.2. Grupa rówieśnicza5.2.3. Kultura6. Autodestruktywność i współwystępowanie zachowań problemowych jako odpowiedź na kryzys adolescecncyjny BLOK EKSPERCKI: Próbując zrozumieć zachowania nastolatków… – perspektywa psychologa rozwojowego mgr Mateusz WILIŃSKI 7. Problemy współczesnej młodzieży w doniesieniach z badań7.1. Fizjologia układu nerwowego7.2. Ocena siebie – ocena ciała7.3. Młodzi a media7.4. Zdrowie psychiczne nastolatkówPodsumowanie II. ZABURZENIA ODŻYWIANIA i NIEPRAWIDŁOWE ZACHOWANIA JEDZENIOWE 1. Czym są zaburzenia odżywiania?2. Klasyfikacja, diagnoza, rozpowszechnienie, leczenie BLOK EKSPERCKI: Trudności diagnostyczne – perspektywa psychoterapeuty dr Magdalena GRABOWSKA 2.1. Jadłowstręt psychiczny2.2. Bulimia psychiczna2.3. Zespół jedzenia kompulsyjnego2.4. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu jedzenia2.5. Ortoreksja psychiczna2.6. Dysmorfia mięśniowa2.7. Diabulimia3. Uwarunkowania i mechanizm (nie)jedzenia3.1. Czynniki biofizjologiczne BLOK EKSPERCKI: „Drugi mózg” (oś jelita – mózg) – perspektywa neuropsychologadr hab. Aneta BORKOWSKA 3.2. Czynniki społeczne3.3. Czynniki kulturowe4. Problemy jedzeniowe i spostrzeganie ciała przez młodzież w doniesieniach z badańPodsumowanie III. SAMOUSZKODZENIA UMIARKOWANE 1. Czym są samookaleczenia?2. Klasyfikacja, diagnoza i rozpowszechnienie samookaleczeń3. Różnicowanie samookaleczeń i samobójstw4. Okaleczanie ciała a płeć BLOK EKSPERCKI: Autodestruktywność młodzieży – perspektywa seksuologa prof. dr hab. Maria BEISERT, dr Agnieszka IZDEBSKA 5. Zrozumieć osobę okaleczającą się5.1. Motywy i funkcje samookaleczeń BLOK EKSPERCKI: Gdy ciało się zmienia – perspektywa psychoterapeuty mgr Iwona JÓŹWIAK, mgr Mateusz WILIŃSKI 5.1.1. Jawnie formułowane intencje5.1.2. Funkcje psychologiczne5.2. Bio-psycho-kulturowo-społeczny model wyjaśniania samookaleczeń5.2.1. Odległe czynniki ryzyka5.2.2. Mechanizmy pośredniczące5.2.2.1. Czynniki neurofizjologiczne5.2.2.2. Czynniki intrapsychiczne5.2.2.3. Czynniki interpersonalnePodsumowanie IV. ZABURZENIA UŻYWANIA ALKOHOLU 1. Alkohol, napoje energetyczne, upijanie się – ustalenia terminologiczne2. Używanie alkoholu i psychodrinków – epidemiologia w świetle wyników badań3. Diagnoza i różnicowanie różnych wzorów picia alkoholu4. Uwarunkowania oraz mechanizm zaburzenia używania alkoholu4.1. Determinanty zaburzeń używania alkoholu4.2. Mechanizmy rozwoju uzależnienia i powstawania głodu alkoholowego4.2.1. Mechanizmy uzależnienia4.2.2. Mechanizmy głodu alkoholowego5. Somatyczne i psychospołeczne funkcjonowanie osób z zaburzeniami używania alkoholu5.1. Skutki somatyczne5.2. Skutki psychospołeczne BLOK EKSPERCKI: Młodzi i alkohol – perspektywa psychoterapeutydr Ewa WOJTYNKIEWICZ 6. Zrozumieć osobę uzależnioną i jej bliskich7. Leczenie i psychoterapia zaburzeń używania alkoholu8. Używanie alkoholu w doniesieniach z badańPodsumowanie V. ZABURZENIA UŻYWANIA SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH 1. Narkotyki i paranarkotyki – ustalenia terminologiczne2. Epidemiologia w świetle wyników badań3. Diagnoza i różnicowanie4. Uwarunkowania i fazy przyjmowania narkotyków i paranarkotyków4.1. Determinanty sięgania po narkotyki i paranarkotyki BLOK EKSPERCKI: Młodzi i narkotyki oraz dopalacze – perspektywa profilaktykamgr Agnieszka NOCULAK, mgr Aneta OKONIEWSKA 4.2. Mechanizm i fazy uzależnienia narkotycznego5. Konsekwencje używania narkotyków i paranarkotyków5.1. Funkcjonowanie somatyczne5.2. Funkcjonowanie psychiczne5.3. Funkcjonowanie społeczne6. Leczenie i psychoterapia BLOK EKSPERCKI: Nastolatek w poradni profilaktyki i leczenia uzależnień – perpektywa terapeutymgr Magdalena MÜLLER-KSYCKA 7. Narkotyki i dopalacze w świetle wyników badańPodsumowanie V. PREWENCJA ZACHOWAŃ AUTODESTRUKTYWNYCH 1. Wprowadzenie2. Prewencja w obrębie instytucji – ujęcie systemowe3. Poziom międzyinstytucjonalny4. Poziom instytucji4.1. Rola dorosłych opiekunów: nauczycieli i innych pracowników szkoły4.2. Rola osób pierwszego kontaktu. Zespół kryzysowy4.3. Psychoedukacja personelu i młodzieży szkolnej4.4. Postępowanie na terenie szkoły. Od obserwacji sygnałów ostrzegawczych do interwencji4.4.1. Jak pracownicy szkoły dowiadują się o istnieniu problemu?4.4.2. Jak rozmawiać z nastolatkiem? Podstawowe zasady komunikacji w obliczu niepokojących zachowań4.4.3. Skierowanie nastolatka do osoby pierwszego kontaktu4.4.4. Interwencja na terenie szkoły4.4.5. Współpraca z rodzicami4.5. Procedura postępowania na terenie szkoły5. Poziom relacji wychowawca – uczeń5.1. Szczególne znaczenie relacji międzyludzkiej5.2. Postawa wobec nastolatka przejawiającego zachowania autodestruktywne6. Poziom osobisty dorosłego opiekuna młodzieży ZAKOŃCZENIE LITERATURA NOTKI O AUTORKACH MATERIAŁY POMOCNICZE
Zaburzenia odżywiania i nieprawidłowe zachowania jedzeniowe
Prof. UAM dr hab. Anna Suchańska:Rodzice i wychowawcy zainteresowani wspomaganiem nastolatków w procesie dorastania ze względów osobistych lub zawodowych, jak również osoby zajmujące się profesjonalnie rozwiązywaniem problemów adaptacyjnych młodzieży w swojej pracy zawodowej czy naukowej, znajdą w tej książce bogaty materiał na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych czynników ryzyka (...).
Beata Ziółkowska
dr hab. prof. nadzw. w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zainteresowania naukowe: psychologia (nie)jedzenia: zaburzenia odżywiania, nienormatywne zachowania jedzeniowe; środowisko żywieniowe człowieka; psycho-kulturowe i społeczne czynniki ryzyka dla rozwoju zaburzeń łaknienia, nieprawidłowych zachowań jedzeniowych i ryzykownych zachowań wobec własnego ciała; poznawcza reprezentacja choroby; adaptacja do chronicznej choroby somatycznej; radzenie sobie w sytuacjach trudnych; psychoprofilaktyka.
Jowita Wycisk
dr, adiunkt w Zakładzie Psychologii Osobowości Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania zawodowe: doświadczenie rodzicielstwa, a zwłaszcza macierzyństwa, w ujęciu indywidualnym i społecznym; kategoria gender w psychologii; problematyka autodestruktywności.
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł