Arteterapia. Projekty
- Autor: Barbara Karolak Wiesław Karolak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-065-7
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 166/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
50.00 zł
45.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka jest kolejną publikacją w serii wydawnictwa Difin poświęconej sztuce i arteterapii. Ma formę przewodnika po metodzie projektów. Zostały w niej opisane założenia metody, jej pochodzenie oraz walory. Każdy opis zawiera słowa kluczowe projektu, założenia, koncepcję projektu, opis realizacji, refleksję autora na temat metody, jej efektywności, odczuć związanych z realizacją.
Książka składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcony jest rozważaniom:co to jest projekt? Rozdział drugi (praktyczny) to siedemnaście projektów autorów publikacji zrealizowanych w latach 1978–2021 w różnych miejscach, z różnymi uczestnikami, mających różne przesłania. Opisy uzupełnione są fotografiami, co pozwala na w miarę dokładne ich zrozumienie i odczucie atmosfery działania oraz przybliżenie powstałych rezultatów. Rozdział trzeci został podzielony na trzy podrozdziały. Są to projekty dla dzieci, młodzieży, ludzi dorosłych, a nawet osób w podeszłym wieku, i realizowane razem z nimi. Wszystkie one powstały w ramach prac dyplomowych na studiach podyplomowych arteterapii, terapii zajęciowej, przygotowania pedagogicznego.
Książka nie jest klasycznym podręcznikiem. Jest zbiorem przykładów działań arteterapeutycznych, które mogą stać się pretekstem, inspiracją dla prowadzących różne własne projekty arteterapeutyczne bądź warsztaty z grupami arteterapii. Może też być kierunkowskazem dla poszukujących wyboru, na czym się skupić.
Publikacja ta jest ofertą dla wszystkich, którzy poszukują zmiany w życiu codziennym, w pracy, w środowisku, w którym żyją. Z książki tej, jak z przewodnika, korzystać będą mogli wszyscy, którzy poszukują atrakcyjnych metod pracy z projektami arteterapeutycznymi, także z projektami edukacyjnymi, socjalizującymi, dającymi radość tworzenia i polepszenie zdrowia w ujęciu holistycznym. Szczególnie polecamy książkę studentom pedagogiki, pedagogiki zdrowia, pedagogiki specjalnej, resocjalizacji, studentom arteterapii, terapii zajęciowej.
Patronat:
Spis treści:
Rozdział 1. Wstęp
Rozdział 2. Co to jest projekt?
Rozdział 3. Realizacje autorów książki
3.1. Formy znane – formy wyobrażone
3.2. Oś świata. Piekło – niebo
3.3. Skrzydła
3.4. Transfer
3.5. Carpe diem 2000
3.6. Nasze miejsce
3.7. MARIO
3.8. Ślady
3.9. 90 lat Bauhausu
3.10. Twórczość wspomagająca rozwój. Moje PORTRETY
3.11. Twórczość wspomagająca rozwój. Działania twórcze
3.12. Dostępność na plus, 60+!
3.13. Sztuka w naturze
3.14. Zaglądanie pod poduszkę natury
3.15. Land art 3D (Natur-Kunst 3D Dredimensionale Objekte)
3.16. Interakcja
3.17. SZTUKA kolorowego widzenia
Rozdział 4. Projekty studenckie
4.a. Dla dzieci/z dziećmi
4.a.1. Książeczka naszych wartości
4.a.2. Mandala jako sztuka i zabawa
4.a.3. Ziarno
4.b. Projekty dla młodzieży/z młodzieżą
4.b.1. JA–TY–MY
4.b.2. Moja przestrzeń. Letnia Akademia Sztuki
4.c. Projekty dla dorosłych/z dorosłymi
4.c.1. ŚWIADOMA KOBIECOŚĆ. Arteterapia kobiet w okresie menopauzalnych zmian
4.c.2. 3 x K – KRĄG KREATYWNEGO KOŁOWROTKA. Kobiecość w (swoim) żywiole
4.c.3. Obok siebie
4.c.4. Kobieca przystań – działania twórcze w pracy z seniorami
4.c.5. W pieśni wszechświata. Twórczy Trening Rozwoju Osobowości
Bibliografia
Prof. dr hab. Eugeniusz Józefowski:
Książkę polecam wszystkim praktykom traktującym działania artystyczne z innymi ludźmi jako
obszar sztuki, arteterapii i edukacji. Z wielkim szacunkiem i entuzjazmem obserwuję dokonania
Państwa Barbary i Wiesława Karolaków. Myślę, że ta kolejna książka będzie dobrze wspomagać
rozwój wszystkich tych, którzy chcą stosować aktywność artystyczną w wymiarze terapii,
arteterapii, autoarteterapii, edukacji, edukacji artystycznej i najzwyczajniej lepszej komunikacji międzyludzkiej. Poglądowość wszystkich przykładów z rozdziału drugiego i trzeciego, wzmocniona kompetentnym zapleczem teoretycznym znajdującym się w rozdziale pierwszym sprawia, iż książka ta może stać się znakomitą pomocą w pracy wielu grup zawodowych i przygotowaniu do jakichkolwiek działań z innymi ludźmi, odbywającymi się przy kreacji plastycznej.
Barbara Karolak
Wiesław Karolak Prof. dr hab., ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), gdzie prowadzi założoną przez siebie Pracownię Intermediów. Wykłada na kilku zagranicznych uczelniach, m.in. na Uniwersytecie w Bolzano we Włoszech. Zajmuje się pracą pedagogiczną (działania artystyczne realizowane z dziećmi, młodzieżą, osobami niepełnosprawnymi) oraz twórczością własną. Studia artystyczne poszerzył o studia wybranych zagadnień z psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz o studia z dziedziny pedagogiki. Realizuje wypowiedzi artystyczne w wielu mediach sztuki, takich jak obiekty artystyczne, happening, performance, sztuka akcji, mail art, warsztaty artystyczne, teatr, film, projektowanie sytuacji twórczych. Otrzymał liczne odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, m.in. Złoty Krzyż Zasługi za pracę pedagogiczną (2008), Medal Złoty za Długoletnią Służbę za całokształt pracy pedagogicznej (2008), Ziegfeld Award (Światowy Pedagog Roku), USA (1999), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1993, 1996) oraz Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1978 i 1984). Jest doktorem honoris causa Uniwersytetu w Bielefeld (1999). Wystawiał w galeriach, muzeach, centrach artystycznych, na uczelniach w kraju (Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra) i za granicą (Anglia, Austria, Brazylia, Finlandia, Niemcy, Norwegia, USA, Włochy).
Arends R.I. (1994). Uczymy się nauczać. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.
Bauman Z. (2000). Globalizacja. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B. (2000). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład wydawniczy SFS.
Czerniawska O., Juraś-Krawczyk B. (2001). Podróże jako projekt edukacyjny. WSHE.
De Bono E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Prima.
De Bono E. (2001). Z nowym myśleniem w nowe tysiąclecie. Dom Wydawniczy Rebis.
Dryden G., Vos J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Wyd. Moderski i S-ka.
Gozdek-Michaelis K. (1997). Rozwiń swój genialny umysł. Wydawnictwo J&BF.
Grabowska M., Karolak W. (2000). Projekt edukacyjny. Wydawnictwo InSEA.
Kosyrz Z. (1993). Wychowanie interpersonalne. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Królikowski, J. (2001). Projekt edukacyjny. Wydawnictwo CODN.
Łukasiewicz R.M., Leksicka K. (2001). Głos dzieci. Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
Łukasiewicz R.M. (2002). Studia nad alternatywami w edukacji. Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
Mikina A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Olinkiwicz E., Repach E. (2001). Warsztaty edukacji twórczej. Wydawnictwo Europa.
Potocka, B. Nowak, L. (2002). Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli. Zakład Wydawniczy SFS.
Stasiak M.K. (1997). Twórczy i harmonijny rozwój człowieka. WSHE.
Szmidt K.(2003). Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich. [w:] red. Szmidt. Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania. Oficyna Wydawnicza Impuls (s. 36–38).
Szmidt K.J. (1998). Program Kursu Psychopedagogiki Twórczości. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Szymański M.S. (1996). O metodzie projektów. Wydawnictwo Naukowe Żak.
Śliwierski B. (2003). Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls. Bibliografia
Taraszkiewicz M. (1996). Refleksyjny praktyk w działaniu, czyli jak uczyć lepiej. Wydawnictwo CODN.
Taraszkiewicz M. (1997). Nowa szkoła… Wspieranie kariery ucznia. CODN.
Vopel K. (1999). Poradnik dla prowadzących grupy. Wydawnictwo Jedność.