Architektura wiedzy w szkole
- Autor: Dylak Stanisław
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-037-2
- Data wydania: 2013
- Liczba stron/format: 232/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
45,00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
W prezentowanej książce omówione zostały fundamenty procesu uczenia i uczenia się.
Autor łączy w niezwykle inspirujący sposób wiedzę naukową z praktyką szkolną – prezentuje uporządkowane wyniki badań na temat funkcjonowania mózgu oraz naukową kategoryzację wiedzy. Pokazuje możliwość wykorzystania tej najnowszej wiedzy w szkole dla kreowania szkolnego procesu uczenia i uczenia się tak, aby najefektywniej wspierał rozwój każdego ucznia. Autor omawia Strategię Kształcenia Wyprzedzającego oraz wskazuje najbardziej pożądane cechy współczesnej szkoły.
Książka, nasycona anegdotami, napisana jest z wielkim zaangażowaniem - językiem tak klarownym, że każdy Czytelnik przeczyta ją z zainteresowaniem.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
» Katarzyna Płaza, Gry-na nowo w przestrzeni cyfrowej, www.edukacjananowo.pl »
» Małgorzata Koroś, Wiedza w szkole, www.koweziu.edu.pl »
prof. dr. hab. Tomasz Maruszewski:
Napisana z pasją książka zawiera próbę spojrzenia na proces kształcenia z różnych perspektyw, poczynając od perspektywy biologicznej, poprzez pedagogiczną a kończąc na społecznej. Struktura pracy oparta jest na metaforze architektury wiedzy ucznia. Autor często posługuje się metaforą, wykorzystując swoje umiejętności literackie, co pozwala lepiej i łatwiej zrozumieć Jego myśli. Pisze o uczeniu się mózgu. Jednym z kluczowych pojęć wykorzystywanych w pracy jest pojęcie wiedzy. Końcowa część książki poświęcona jest alternatywnym sposobom kształcenia - podejmuje problemy, które dotyczą samej istoty funkcjonowania systemu szkolnego. Alternatywne sposoby kształcenia odchodzą od tradycyjnej koncepcji przekazywania wiedzy i z punktu widzenia administratorów oświaty mogą brzmieć obrazoburczo. Duże uznanie budzi wyodrębnienie trzech podstawowych cech, jakie powinna posiadać współczesna szkoła – odmiejscowienia, nacisku na zadania realizacyjne oraz nawiązywania w nauczaniu do uprzedniej wiedzy uczniów. Bardzo interesująca jest dokonana przez Autora analiza i propozycja strategii kształcenia wyprzedzającego. Polecam!
Autor książki
Dylak StanisławSpis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział I. Mózg jako podmiot i przedmiot naszego działania
1. Ustawiczna zmiana mózgu w planie rozwoju filogenetycznego i ontogenetycznego
2. Neurogeneza w kontekście edukacji
3. Wychowanie fizyczne i sztuka – niedoceniane a znaczące dla poznawczego potencjału mózgu
3.1. Przez trudy (także fizyczne) do gwiazd i do... lepszego mózgu
3.2. Sztuka wielkim nauczycielem jest...
4. Uczenie się mózgu – konsekwencje dla edukacji
5. Jak się uczysz, tak umiesz – ku podstawie programowej
Rozdział II. Cyfrowy uścisk szkoły z nadzieją nie tylko na igrzyska...
1.Nastolatki w cyfrowym świecie – migotanie tożsamości i pulsująca obecność
2. Gry – na nowo w przestrzeni cyfrowej
3. Second Life – nowe otwarcie w przestrzeni cyfrowej
4. Cyfrowe szarpnięcie dzisiejszym paradygmatem nauczania
5. Visual literacy znaczącą kompetencją we współczesnej komunikacji
Rozdział III. Nauczanie przedmiotów ścisłych w kontekście dzisiejszych oczekiwań – według deklaracji nauczycieli polskich i eksperymentów w USA
1. Charakterystyka badanej grupy nauczycieli
2. Satysfakcja z wykonywanego zawodu oraz proponowane zmiany w organizacji pracy
3. Deklarowane przez badanych cele kształcenia i wychowania
4. Stosowane sposoby pracy pedagogicznej przez badanych nauczycieli
5. Miejsce cyfrowych mediów w procesie kształcenia realizowanym przez badanych
6. Wnioski z badań i konteksty – empiryczne, teoretyczne oraz anegdotyczne
7. Czynniki ważne i mniej ważne w efektywnej pracy nauczyciela przedmiotów ścisłych
8. Efektywnemu nauczycielowi bliżej do architekta niż dostawcy
Rozdział IV. Wiedza i szkoła
1. Od wiedzy potocznej do naukowej – możliwa przestrzeń dla działań szkolnych
2. Wiedza szkolna a wiedza czynna – między tu i tam edukacji szkolnej
3. Wiedza nauczycielska – jej naukowość w kontekście (koniecznej?) potoczności
4. Konstruktywizm – hasło nowoczesnego (?) nauczania w tworzeniu kultury pedagogicznej szkoły
5. Architektura wiedzy w szkole – więcej niż metafora
5.1. Architektura wiedzy nauczyciela
5.2. Architektura wiedzy ucznia
6. Nauczyciel architektem wiedzy uczniów
Rozdział V. Na przekór (nie)realnemu, czyli o innych propozycjach edukacji w szkole
1. Nauczycielskie wycofanie ...może aktywizować uczniów
2. Lubić szkołę czy odczuwać respekt – co jest ważniejsze dla osiągnięć uczniów...
3. Myślenie: czy i jak jest obecne w pracy szkoły...
4. Szkoła ogólnokształcąca na planie trójkąta – trzy pożądane cechy szkoły współczesnej
4.1. Szkoła odmiejscowiona – w planie utopijnym i rzeczywistościowym
4.2. Szkoła uczniowskiego projektowania siebie
4.3. Szkoła zadań realizacyjnych – uczniowskie projekty edukacyjne
5. Od wiedzy potocznej do naukowej – flipped (reverse) classroom oraz Strategia Kształcenia Wyprzedzającego
5.1. Flipped classroom – odwrócona klasa – czyli blisko głównej idei rodzimej strategii kształcenia wyprzedzającego
5.2. Strategia kształcenia wyprzedzającego – SKW
5.3. Wyniki wstępnego testowania efektywności Strategii Kształcenia Wyprzedzającego
5.4. Opinia nauczycieli, dyrektorów i rodziców w Polsce o SKW
Zakończenie
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis tabel
Indeks nazwisk