ABC kreatywności. Kontynuacje
- Autor: Krzysztof J. Szmidt
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-734-6
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 400/C5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka jest kontynuacją i rozwinięciem „ABC kreatywności” z roku 2010, bazuje bowiem na tym samym pomyśle, by poszczególne rozdziały wyznaczone były przez kolejne litery alfabetu i stanowiły pretekst do zrozumiałego, a zarazem interesującego dla czytelnika opisu ważnych zjawisk (zdolności, umiejętności, kompetencji, uwarunkowań), związanych z kreatywnością i jej rozwijaniem. Treści poszczególnych rozdziałów są dobrze ugruntowane w naukach o twórczości i dekonspirują ciągle żywe mity i półprawdy o kreatywności. Skierowane do czytelnika zadania twórcze i rubryka „Autorefleksja” mają uświadomić mu naturę poszczególnych kompetencji twórczych i zachęcić do przemyśleń nad własną aktywnością twórczą. Kończące każdy rozdział „Zasady Rozwoju Kreatywności” stanowią zwięzłe wskazówki (zalecenia) do stosowania w toku codziennych wysiłków nad rozwiązywaniem problemów w sposób twórczy.
Książka adresowana jest do pedagogów, nauczycieli, psychologów, studentów różnych kierunków, trenerów grupowych i specjalistów od zasobów w firmach, pionu kierowniczego w firmach.
Pierwsze wydanie „ABC kreatywności” dostało się do finału konkursu o Nagrodę Teofrasta na najlepszą książkę psychologiczną roku 2010 czasopisma „Charaktery”.
Patroni medialni: Patroni wydania:
Spis treści:
Wprowadzenie – kreatywność dobrem ogólnym
A jak analogie
B jak biografie twórców
C jak codzienna twórczość
D jak doświadczenia krystalizujące
E jak eksploracje
F jak flow – przepływ
G jak giętkość myślenia
H jak hamowanie kreatywności w rodzinie i firmie
I jak ideacja – pomysłowość
J jak jazz i improwizacja twórcza
K jak kreatywne pisanie
L jak lektury
M jak myślenie pytajne
N jak nauczyciel twórczości
O jak osobowość twórcza
P jak podróż jako źródło twórczości
R jak rytuały twórcze
S jak szczeble twórczości
T jak testy twórczości
U jak użyteczność
W jak wytrwałość
Zakończenie
Z jak zadania twórcze
Zasady rozwoju kreatywności. Zestawienie
Literatura cytowana
O autorze
Polskie Stowarzyszenie Kreatywności
Marcin Polak, Sztuka bycia kreatywnym, edunews.pl
Prof. nadzw. dr hab. Agata Cudowska:
Autor swoją erudycyjnością i swobodą w prezentowaniu złożonych kwestii nie przytłacza Czytelnika nadmiarem faktów, ale pobudza do refleksji i zachęca do pracy nad sobą, do ciągłego próbowania, poznawania, poszukiwania, do patrzenia nowymi oczami i dostrzegania niezwykłości tam, gdzie inni nie widzą nic ciekawego. (...) Książka z pewnością będzie interesująca i niezwykle pomocna dla nauczycieli, wychowawców, rodziców, wszystkich tych, który profesjonalnie i nieprofesjonalnie, ale z sercem, pragną rozwijać swoją kreatywność i wspierać innych, dzieci, młodzież, dorosłych, w rozwoju ich osobistej twórczości.
Krzysztof J. Szmidt
profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Twórczości w Katedrze Badań Edukacyjnych. Autor wielu książek i artykułów z zakresu pedagogiki twórczości i
treningu kreatywności, w tym pierwszego w Polsce podręcznika
akademickiego Pedagogiki twórczości (2007; wyd. II poszerzone 2013),
Treningu kreatywności. Podręcznika dla pedagogów, psychologów i trenerów
grupowych (2008; wyd. 2 poszerzone 2013), "ABC kreatywności" (2010), Szkiców do pedagogiki twórczości (2001), Twórczość i pomoc w
tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej: (2001). Autor
popularnego poradnika rozwoju kreatywności, jednego z pierwszych w
Polsce Elementarza twórczego życia (1994; II wyd. 1997). Redaktor i
współredaktor wielu publikacji z zakresu nauk o twórczości i
kreatywności, m.in.: Nowe teorie twórczości - nowe metody pomocy w
tworzeniu (2001), Dydaktyka twórczości (2003), Psychopedagogika
działań twórczych (2005), Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie - badanie - wsparcie (2009), Metody pedagogicznych badań
nad twórczością: teoria i empiria (2009), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej (2013). Prezes Zarządu Głównego
Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności w latach 2000-2009, obecnie prezes
honorowy PSK i superwizor treningu twórczości PSK. Koordynator naukowy
największego w Polsce projektu nauczania twórczości - Szkoła
wspierająca uzdolnienia, realizowanego od dziesięciu lat w Płocku.
Pomysłodawca nowej formy dydaktycznej - lekcji twórczości, realizowanych
w wielu polskich szkołach, autor podręczników i pomocy dydaktycznych z tego zakresu
("Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości" i Żywioły. Lekcje twórczości w
nauczaniu zintegrowanym). Przeprowadził setki treningów kreatywności
dla różnych grup zawodowych, w tym dla tak znanych firm, jak: Praktiker, Parker, Cersanit, BRE Bank, Polsnack czy Masterfood
Polska. Stały współpracownik i konsultant naukowy Ośrodka Twórczej
Edukacji Kangur w Krakowie oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół
Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dla
programu 1 TVP nakręcił serial edukacyjny Pogotowie Twórczości (trzy
emisje). Opiekun naukowy jedynej w Polsce Państwowej Ogólnokształcącej
Szkoły Artystycznej w Zakopanem.
Wykładowca pedagogiki twórczości na UŁ, metodyki nauczania w szkole
wyższej na studiach doktoranckich socjologii, visiting professor w
Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i na wielu studiach podyplomowych z
zakresu psychopedagogiki twórczości i zdolności. Promotor wielu prac
doktorskich z pedagogiki twórczości.
LITERATURA CYTOWANA:
Adams J.L., Conceptual Blockbusting. A Guide to Better Ideas, Perseus Books, New York 1986.
Alexander J., Sandahl I., Hygge. Duński przepis na szczęście, MUZA SA, Warszawa 2017.
Amabile T.M., Creativity in Context. Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder 1996.
Amabile T.M., Kramer S., Zasada Postępu. Małe zwycięstwa kluczem do radości, zaangażowania i kreatywności w pracy, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013.
Amabile T.M., Creativity and the Labor of Love, In: The Nature of Human Creativity, eds. R.J. Sternberg, J.C. Kaufman, Cambridge University Press, New York 2018.
Antoszkiewicz J., Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1990.
Ayan J., Aha! 10 Ways to Force Your Creative Spirit and Find Your Great Ideas, Three Rivers Press, New York 1997.
Baer J., Kaufman J.C., Being Creative Inside and Outside the Classroom. How to Boost Your Students’ Creativity – And Your Own, Sense Publishers, Rotterdam 2012.
Bakan J., Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2013.
Bakken Ch., Smakując Grecję. Wyprawy po greckim stole, Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała 2015.
Ballard E., Epiphany. True stories of sudden insight to inspire, encourage and transform, Harmony Books, New York 2011.
Barber B., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2008.
Barell J., Developing More Curious Minds, ASCD, Alexandria 2003.
Barnes J., Zgiełk czasu, Świat Książki, Warszawa 2017.
Beghetto R.A., Killing Ideas Softly? The Promise and Perils of Creativity in the Classroom, Information Age Publishing Inc., Charlotte 2013.
Beghetto R.A., Kaufman J.C., Teaching for Creativity in the Common Core Classroom, Teachers College Press, New York and London 2015.
Beghetto R.A., Kaufman J.C., eds., Nurturing Creativity in the Classroom, second ed., Cambridge University Press, New York 2017.
Biela A., Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Samo Sedno, Warszawa 2015.
Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, red. M. Modrzejewska-Świgulska, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016.
Bloom A., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.
Bonda K., Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2015.
Cackowski Z., Problemy i pseudoproblemy, Książka i Wiedza, Warszawa 1964.
Całek A., Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
Całek A., Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.
Cameron J., Droga Artysty, Wydawnictwo Szafa, Warszawa 2013.
Carlile O., Jordan A., Approaches to Creativity. A Guide for Teachers, Open University Press, New York 2012.
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013.
Chmielińska A., Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017.
Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia, Ośrodek Badania Sztuki Współczesnej, Poznań 2004.
Chybicka A., Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie, GWP, Sopot 2017.
Clapp E.P., Participatory Creativity. Introducing Access and Equity to the Creative Classroom, Routledge, New York and London 2017.
Cole Miller B., Quick Brainstorming Activities for Busy Managers, AMACON, New York 2012.
Coyle D., Kod talentu. Jak zostać geniuszem, Wydawnictwo “Penelopa”, Warszawa 2011.
Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, ed. J.A. Plucker, Prufrock Press, Waco 2017.
Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Trans Humana, Białystok 2014.
Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2017.
Currey M., Codzienne rytuały. Jak pracują wielkie umysły, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2015.
Cropley D.H. & Cropley A.J., The Psychology of Innovation in Organizations, Cambridge University Press, New York 2015.
Csikszentmihalyi M., Flow: The Psychology of Optimal Experience, Harper Perennial, New York 1990.
Csikszentmihalyi M., The Domain of Creativity, In: Feldman D.H., Csikszentmihalyi M., Gardner H., Changing the World. A Framework for the Study of Creativity, Praeger, Westport 1994.
Csikszentmihalyi M., Przepływ. Jak poprawić jakość życia, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 1996.
Csikszentmihalyi M., Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Harper Perennial, New York 1996.
Csikszentmihalyi M., Society, culture and person: a system view of creativity, In: The nature of creativity, ed. R.J. Sternberg, Cambridge University Press, New York 1998.
Csikszentmihalyi M., Implications of a System Perspective for the Study of Creativity, In: Handbook of Creativity, ed. Sternberg R.J., Cambridge University Press 1999.
Csikszentmihalyi M., Beyond Boredom and Anxiety. Experien-cing flow in work and play , Jossey-Bass, San Francisco 2000.
Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J., Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.
Dacey J.S., Lennon K.H., Understanding Creativity. The Interplay of Biological, Psychological and Social Factor, Jossey – Bass, San Francisco 1998.
Dacey J., Conklin W., Creativity and the Standards, Shell Education, Huntington Beach 2013.
Dillon J.T., Problem finding and solving , “Journal of Creative Behavior” 1982, 16.
Dobrołowicz W., O badaniu zdolności i postaw twórczych uczniów, W: Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa 1988.
Dobrołowicz W., Psychika i bariery, WSiP, Warszawa 1993.
Droit R. Pol, 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, GWP, Gdańsk 2005.
Duckworth A., Upór. Potęga pasji i wytrwałości, Galaktyka, Łódź 2016.
Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012.
Echenoz J., Błyskawice. Opowieść o niezwykłym wynalazcy, Noir Sur Blanc, Warszawa 2012.
Endler F., Karajan. Biografia , Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 1999.
Ericsson A., Pool R., Peak. Secrets from The New Science of Expertise, An Eamon Dolan Book, Boston 2016.
Feist G.J., A meta-analysis of the impact of personality on scientific and artistic creativity , “Personality and Social Psychological Review” 1998, no 2.
Feist G.J., The Influence of Personality on Artistic and Scientific Creativity, In: Handbook of Creativity, ed. R.J. Sternberg, Cambridge University Press, New York 1999.
Feist G.J., The Creative Personality. Current Understandings and Debates, In: Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, ed. J.A. Plucker, Prufrock Press, Waco 2017.
Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1999.
Fisher R., Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa 1999.
Fisher R., Lepszy start, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002.
Fisher R., What is creativity? In: Unlocking Creativity. Teaching Across the Curriculum, eds. R. Fisher & M. Williams, David
Fulton Publishers, 2004.
Florida R., The Rise of the Creative Class and How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic
Books, New York 2002.
Florida R., Cities and the Creative Class, Routledge, New York 2004.
Florida R., The Flight of the Creative Class. The New Global Competition for Talent, Harper Business, New York 2005.
Florida R., Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Florida R., The Rise of the Creative Class, revisited edition, Basic Books, New York 2012.
Florida R., Hight-Tech Innovation, Creativity and Regional Development, In: Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, ed. J.A. Plucker, Prufrock Press, Waco 2017.
Foenkinos D., Charlotte, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2016.
Fuller A., Psychologia geniuszu, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2017.
Gardner H., Niepospolite umysły. O czterech niezwykłych postaciach i naszej własnej wyjątkowości, Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 1998.
Gelly D., Ikony jazzu, Bellona, Warszawa b.d.w.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Gilbert E., Wielka Magia. Odważ się żyć kreatywnie, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2015.
Gociek P., Kreta subiektywnie. Przewrotna opowieść o wyspie, Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała 2017.
Goertzel V., Goertzel M.G., Goertzel T.G., Hansen A.M.W., Cradles of Eminence, Second Ed., Great Potential Press, Scottsdale 2004.
Grohman M.G., Snyder H.T., Why Do We Create? The Roles of Motivation, Mindset and Passion in Human Creativity, In: Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, ed. J.A. Plucker, Prufrock Press, Waco 2017.
Grzebałkowska M., Komeda. Osobiste życie jazzu, Znak, Kraków 2018.
Guilford J.P., Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa 1978.
Hafner K., Romanca na trzy nogi. Opowieść o życiu i muzyce legendarnego pianisty Glenna Goulda, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2010.
Hajn P., Portrety słuchaczy wykładów, „Organizacja i Kierowanie” 1985, nr 1.
Helson R., A longitudinal study of creative personality in women, „Creativity Research Journal” 1999, No. 12.
Hennessey B.A., Amabile T.M., Creativity, “The Annual Review of Psychology”, 2010.
Hislop V., Pocztówki z Grecji, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2017.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2001.
Isaacson W., Einstein. Jego życie, jego wszechświat, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Johnson D., Teaching Outside the Lines. Developing Creativity in Every Learner, Corwin, Thousand Oaks 2015.
Kamiński A., Zespoły amatorskie jako zespoły samokształcenia, W: Studia i szkice pedagogiczne, PWN, Warszawa 1978.
Karwowski M., red., Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009.
Kaufman J.C., Kreatywność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011.
Kaufman J.C., Baer J., Plucker J.A., Essentials of Creativity Assessment, Wiley, New York 2008.
Kaufman S.B., Gregoire C., Wired to Create. Unraveling the mysteries of the creative mind, Penguin Random House LLC, New York 2015.
Kaufman S.B., Gregoire C., Kreatywni. I masz pomysł na wszystko, MUZA SA, Warszawa 2018.
Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek i J. Bałachowicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Koper S., Alkohol i Muzy. Wódka w życiu polskich artystów, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa 2013.
Kozielecki J., Człowiek wielowymiarowy, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1996.
Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO): podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I–III, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków 2011.
Krawiec M., Michał Miśkiewicz. Take 1., „Jazz Forum” 2018, nr 3.
Kreatywność. Pytania i odpowiedzi, red. I. Pufal-Struzik i Z. Okraj, Uniwersytet J. Kochanowskiego, Kielce 2015.
Kubicka D., Strategie i techniki badania twórczości, W: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, red. A. Tokarz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
Kunat B., Pasja jako źródło twórczości codziennej człowieka, W: Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, red. J. Uszyńska-Jarmoc i B. Kunat, Trans Humana, Białystok 2013.
Lemańska E., Kobylańska I, red., Radośnie, ciekawie, twórczo. Scenariusze zajęć wspierających rozwój kreatywności w przedszkolu i szkole podstawowej, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Płock 2017.
Ligęza W., Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2017.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Macworth N.H., Originality, „American Psychologist”, 1965, 20. Marek G.R., Beethoven. Biografia geniusza , wyd. III, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.
Maslow A.H., W stronę psychologii istnienia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004.
Matczak A., Jaworowska A., Stańczak J., Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena TCT-DP. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2000.
Matuszek G., O krakowskiej Szkole Pisarzy w roku jubileuszowym, W: Twórcze pisanie w teorii i praktyce, red. G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec, Kraków 2015.
Mazur J., Madera. Ogród na Atlantyku, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013.
Mendecka G., Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza” 2015, nr 8.
Metthews J., Czerwona Jaskółka, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2018.
Michalko M., Thinkertoys. A Handbook of Creative-Thinking Techniques, second edition, Ten Speed Press, Berkeley 2006.
Miżejewska A., Warsztaty twórczego pisania – ewaluacja metody autorskiej, maszynopis pracy magisterskiej napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. K.J. Szmidta, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości UŁ, Łódź 2017.
Modrzejewska-Świgulska M., Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014.
Mumford M.D., Porter P.P., Analogies, In: Encyclopedia of Creativity, eds. M.A. Runco, S. Pritzker, Academic Press, San Diego 1999.
Myers R.E., Spurs to Creative Thinking, Pieces of Learning, Marion 2002.
Myers R.E., Torrance E.P., What Next? Futuristic Scenarios for Creative Problem Solving, Prufrock Press Inc., Waco 2003.
Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, WSiP, Warszawa 1998.
Nickerson R.S., How to Discourage Creative Thinking in the Classroom, W: Nurturing Creativity in the Classroom, eds. R.A. Beghetto, J.C. Kaufman, Cambridge University Press, New York 2010.
Niedziela J., Historia jazzu – 100 przykładów, dobrewydawnictwo.pl, 2014.
Nisbett R.E., Mindware. Narzędzia skutecznego myślenia, Smak Słowa, Sopot 2016.
Obst Głombiowski M., Zaklęte podróże. Kreta od kuchni, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2017.
Okraj Z., Funkcje dyskusji w stymulowaniu twórczego myślenia studentów, Wydawnictwo UJK, Kielce 2012.
Okraj Z., Alfabet twórczych dyskusji, Oficyna Wydawnicza „STON2”, Kielce 2013.
Okraj Z., Twórcze rozwiązywanie problemów z zastosowaniem nowych technik dyskusji. Teoria – badania – trening, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015.
Omdal S.N., Graefe A.K., Investing in Creativity in Students. The Long and Short (Term) of It, In: Creativity and Innovation. Theory, Research and Practice, ed. J.A. Plucker, Prufrock Press, Waco 2017.
Parandowski J., Alchemia słowa, wyd. IV rozszerzone, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.
Payzant G., Glenn Gould, Wydawnictwo OPUS, Łódź 1995.
Pietrzyk M., Grecja po mojemu. Przewodnik dla grekomaniaków, Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała 2016.
Piirto J., Creativity for 21 st Century Skills. How to Embed Creativity into the Curriculum, Sense Publishers, Rotterdam 2011.
Pinkwart M., Dydaktyka twórczości literackiej w Państwowej Podstawowej Szkole Artystycznej w Zakopanem, W: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, red. K.J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Pinkwart M., Rodos, Wydawnictwo Pascal, Bielsko-Biała 2009.
Piotrowski K.T., Jak oceniać twórczość uczniów w szkole, „Psychologia w Szkole” 2009, nr 2 (26).
Plucker J.A., Makel M.C., Assessment of Creativity, In: The Cambridge Handbook of Creativity, eds. J.C. Kaufman & R.J. Sternberg, Camridge University Press, New York 2010.
Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią, Wydawnictwo AHE, Łódź 2012.
Płóciennik E., Mądrość dziecka. Predyspozycje, przejawy, perspektywy wspierania, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2018.
Popek S., Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
Pritzker S.R., Alcohol and Creativity, In: Encyclopedia of Creativity, eds. M.A. Runco, S.R. Pritzker, Academic Press, San Diego 1999.
Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, GWP, Gdańsk 2002.
Radlińska H., Oświata dorosłych, Ludowy Instytut Oświaty i Kultury, Warszawa 1947.
Rieger S., Glenn Gould czyli sztuka fugi, Wydawnictwo Słowo – Obraz – Terytoria, Gdańsk 1997.
Renzulli J.S., The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Promoting Creative Productivity, In: Conceptions of Giftedness, second edition, eds. R.J. Sternberg, J.E. Davidson, Cambridge University Press, New York 2005.
Richards R., Everyday Creativity: Our Hidden Potential, In: Everyday Creativity and New Views of Human Nature. Psychological, Social and Spiritual Perspectives, R. Richards (ed.), American Psychological Association, Washington 2007.
Richards R., A Creative Alchemy, In: The Ethics of Creativity, eds. S. Moran, D. Cropley, J.C. Kaufman, Palgrave Macmillan, New York 2014.386 ABC kreatywności. Kontynuacje
Robinson K., Aronica L., Uchwycić Żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, Wydawnictwo Element, Kraków 2012.
Robinson K. & Aronica L., Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Wydawnictwo Element, Kraków 2015.
Romański M., Rafał Sarnecki. Climbing Trees, „Jazz Forum” 2018, nr 7–8.
Runco M.A., ed., Divergent Thinking and Creative Potential, Hampton Press Inc., New York 2013.
Runco M.A., Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, second edition, Academic Press, San Diego 2014.
Runco M.A., Dow G., Problem Finding, In: Encyclopedia of Creativity, eds. M.A. Runco, S. Pritzker, Academic Press, San Diego 1999.
Russell H., Życie po duńsku. Rok w najszczęśliwszym kraju na świecie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2017.
Rydahl M., Szczęśliwy jak Duńczyk, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2017.
Sawyer R.K., Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, second ed., Oxford University Press, New York 2012.
Sawyer R.K., Zig Zag. The Suprising Path to Greater Creativity, Jossey-Bass, San Francisco 2013.
Sawyer R.K., An Interdisciplinary Study of Group Creativity, In: The Nature of Human Creativity, ed. R.J. Sternberg, J.C. Kaufman, Cambridge University Press, New York 2018.
Schneider M., Maria Schneider o swoich mistrzach, „Jazz Forum” 2012, nr 4–5.
Schmidt A., Historia jazzu, Polihymnia, Lublin 2009.
Schweitzer A., Bach. Biografia , Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.
Shaw E., Writeriffic. Creativity Training for Writers, Writeriffic Publishing Group, Carlsbad 2001.
Simonton D.K., Geniusz, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.387 Literatura cytowana
Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013.
Spitzer M., Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2016.
Starko A.J., Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, 6 edition, Routledge, New York 2018.
Sternberg R.J., Kaufman J.C., Grigorenko E.L., Applied Intelligence, Cambridge University Press, New York 2008.
Sternberg R.J., Foreword, In: Teaching for Creativity in the Common Core Classroom, eds. R.A. Beghetto, J.C. Kaufman, J. Baer, Teachers College Press, New York and London 2015.
Sternberg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2018.
Strzałecki A., Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Ossolineum, Wrocław 1989.
Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Wydawnictwo INTRA, Warszawa 1994, II wydanie – 1997.
Szmidt K.J. i inni, Podręcznik eksperymentalny „Porządek i przygoda. Lekcje twórczości”, część 1 i 2, WSiP, Warszawa 1996.
Szmidt K.J., Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001.
Szmidt K.J., Szkice do pedagogiki twórczości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Szmidt K.J., Szkolne inhibitory twórczej aktywności uczniów w świetle wyników badań typu action research, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Szmidt K.J., Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2001, nr 2 (22).
Szmidt K.J., Czy twórczość można zmierzyć? Spory wokół psychometrycznych metod badania twórczości, W: Twórczość – wyzwanie XXI wieku, red. E. Dombrowska i A. Niedźwiedzka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Szmidt K.J., Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich, W: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, red. K.J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.
Szmidt K.J., Jak stymulować zdolności „myślenia pytajnego” uczniów? „Życie Szkoły” 2004, nr 7.
Szmidt K.J., Podejścia i metody w psychopedagogicznych badaniach twórczości. Część 1. Podejście psychometryczne, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2005, nr 1.
Szmidt K.J., Czy dziwny jest ten świat? O roli zdziwienia w rozwoju kreatywności, W: W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące, red. K. Krasoń i B. Mazepa-Domagała, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Mysłowice – Katowice 2006.
Szmidt K.J., Lekcje twórczego zdziwienia, „Forum Nauczycieli. Szkoła podstawowa, klasy IV–VI – edukacja humanistyczna” nr 11/2006.
Szmidt K.J., Antytwórcze postawy uczniów, także zdolnych, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 1 (7).
Szmidt K.J., Jak wyhodować wychuchola – czyli jak nauczać twórczości, „Psychologia w Szkole” 2008, nr 2 (18).
Szmidt K.J., Współczesne podejścia w pedagogicznych badaniach nad twórczością: przegląd wybranych stanowisk, W: Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, red. K.J. Szmidt, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2009.
Szmidt K.J., Twórcze nauczanie a nauczanie twórczości w klasach I–III: problem nie tylko terminologiczny, W: Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian cywilizacyjnych, red. W. Leżańska, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2009.389 Literatura cytowana
Szmidt K.J., Portrety dokształcających się nauczycieli w krzywym zwierciadle typologii, „Kultura i Edukacja” 2010, nr 2 (76).
Szmidt K.J., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
Szmidt K.J., Konkurs, czyli porażka. Szkolna praktyka stymulowania zdolności uczniów, W: Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, red. J. Bonar, A. Buła, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Szmidt K.J., Nauczyciele przeciwko kreatywności uczniów, W: Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar i A. Buła, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Szmidt K.J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2010, II wydanie – 2013.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, wyd. drugie poszerzone, GWP, Sopot 2013.
Szmidt K.J., Za dużo twórczości? Pułapki twórczości codziennej i amatorskiej w kulturze nadmiaru, kiczu i braku smaku, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2015, tom 18, nr 2 (70).
Szmidt K.J., Naukowe biografie twórców i kryteria ich poprawności albo głos w obronie biografii „nienaukowych”, W: Badania biograficzne nad twórczością. Teoria i empiria , red. M. Modrzejewska-Świgulska, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016.
Szmidt K.J., Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2016.
Szmidt K.J., Kluczowe kompetencje nauczyciela twórczości jako diagnosty, W: Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, red. B. Niemierko, M.K. Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków 2016.
Szmidt K.J., Kreatywność w klasie szkolnej: cywilizacyjna konieczność i pedagogiczna obawa, „Psychologia Wychowawcza” 2017, nr 9, t. 51 (65).
Szmidt K.J., Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017.
Szmidt K.J., Kreatywność – twórczość – postawa twórcza. Próba systematyzacji pojęć i teorii, W: Alternatywy w edukacji, red. B. Śliwerski, A. Rozmus, Impuls, WSIiZ, Kraków – Rzeszów 2018.
Szmidt K.J., Kreatywność metodologiczna w badaniach pedagogicznych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2018, nr 6.
Szmidt K.J., Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2018 nr 27.
Szmidt K.J., Kreatywnie w rodzinie, W: Kreatywnie, bo w rodzinie, red. K.J. Szmidt, Fundacja Orlen – Dar Serca, Warszawa 2018 (w druku).
Szumna D., Komu w szkole wolno pytać?, „Kwartalnik Edukacyjny” 2008, nr 3–4.
The Cambridge Handbook of Creativity, eds. J.C. Kaufman & R.J. Sternberg, Cambridge University Press, New York 2010.
The Nature of Human Creativity, ed. R.J. Sternberg i J.C. Kaufman, Cambridge University Press, New York 2018.
Thomsen Brits L., Księga hygge, HELION, Gliwice 2017.
Torr G., Zarządzanie kreatywnymi pracownikami. Naucz się wykorzystywać ich talent, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
Treffinger D.J., Schoonover P.F., Selby E.S., Educating Creativity and Innovation, Prufrock Press, Waco 2013.
Twórczość – ekspresja – aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży, „Chowanna” tom 1 (36), red. K. Krasoń, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2011.
Udzik B., Ad fontes, czyli zacznijmy od uzgodnienia znaczeń , W: Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, red. B. Niemierko, K. Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków 2016.
Waldorff J., Sekrety Polihymnii, Państwowe Wydawnictwo „Iskry”, Warszawa 1971.Literatura cytowana
Walters J., Gardner H., The Crystallizing Experience: Discovering a Intellectual Gift, In: Conceptions of Giftedness, eds. R.J. Sternberg, J. Davidson, Cambridge University Press, New York 1986.
Warsztat kreatywnego myślenia, „Psychologia Dziś. Charaktery” nr 2/2014.
Weiner E., Genialni. W pogoni za tajemnicą geniuszu, tłumacz. Ewa Kleszcz, PWN, Warszawa 2016.
Wiking M., Hygge. Klucz do szczęścia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016.
Winter R., Nuda w kulturze rozrywki. Poradnik, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Wojtyszko M., Krótki zarys męki twórczej, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Warszawa 1998.
Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, redakcja naukowa: K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
Zawadzki R., Czym jest i czym może być portret psychologiczny, W: R. Zawadzki (red.), Portrety psychologiczne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom I, PWN, Warszawa 2010.